Annons:
Etikett06-träning-inlärning
Läst 1457 ggr
Philipwikstroem
2015-02-17 23:19

Stressig 6månaders kille

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjena. Jag har en Amstaff kille på 6 månader som verkar stressad. Han har svårt för att varva ner inomhus & går runt mycket, vill gärna busa med de andra hundarna hela tiden. När vi är ute & går drar han konstant. & nu är det inte lite dra åt sidan.. Köpte en special sele som skulle göra att han inte skulle dra, den funka i ca 1v sen var vi på ruta ett igen. Jag gångtränar, kör hjärngympa & övar med honom men det verkar ju inte funka.. Sen dessutom glufsar han i sig maten på 2 sekunder, även där verkar de som stress. Har ni tips på hur jag kan göra? Jag & min sambo försöker med allt, vi har 2 hundar till så vi testar att ta han själv på promenader samt med de andra. Men nu är det stopp.. Orken försvinner mer & mer. Tacksam för svar!

Annons:
Wellcraft
2015-02-17 23:27
#1

Jag skulle rekommendera att du går en kurs, på brukshundklubben t.ex.
Din hund låter som en typisk hund som kunder vill att jag ska träna.
Jag kan dock inte yttra mig särskilt om varför just din hund har dessa beteenden då jag först vill se hunden live så att säga.

Men en viktig faktor att tänka på är att amstaffs mognar sent och kan gå igenom en rätt jobbig period innan de växt klart i kropp och knopp.
Jag tycker ändå han låter som en typisk ung amstaffkille.
Fortsätt träna, ligg i som bara satan och snåla aldrig med passivitetsträning.
Överväldiga inte hunden med mental stimulans utan gör riktigt små, korta övningar då och då, några gånger om dagen.

Om du ger torrfoder så ger inte i skålen, göm maten på roliga ställen - några kulor här och där och använd som godis till träning.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[MalinJohn]
2015-02-18 22:20
#2

Jag håller med svaret innan. Vår amstaff kille har också haft svårt för att varva ner så därför har den träning vi grejat med mest varit just passivitet! Helt plötsligt när vi gör något ute eller inne så stannar jag bara upp och fortsätter inte aktiviteten förens han lugnat sig. Det är först nu han börjat kunna varva ner av sig själv och han är 7 månader :) så fortsätt träna och ge inte upp! Finns även skålar som du kan köpa som gör att hunden äter långsammare :) Han är bedårande! Hoppas allt löser sig 👍

Upp till toppen
Annons: