Annons:
Etikett06-träning-inlärning
Läst 3165 ggr
frippelex
4/13/15, 11:04 PM

Inkallning

Det finns säkert 200 olika inlägg om detta men då får mitt bli 201.. ;)

Jag har en 9 månader gammal amstaff/pitbull hane som är underbar till 99%.      Han funkar kanon men andra hundar, med gamla, underbar med barn och hundrädda. Lär sig snabbt och är allmänt vackrast haha. 

MEN… 

Ibland blir det en pina på promenader. Han drar, sliter och är intresserad av allt utom mig och sambon, kan gå ok när man försöker få kontakt med godis eller leksaker men de håller inte länge.. I 80% av gångerna man släpper honom slutar det men jaga (och jag vet, inte skälla, va glad, springa åt andra hållet, locka osv) men inget funkar när han väl blivit "knäpp" och springer runt som en dåre.

Jag har haft hund innan och hon gick inte 2 meter ifrån mig utan tillåtelse sen hon var liten. Använde nästan aldrig koppel vare sig möte av annan människa eller hund.. Gör lika som med henne men denna gosse lyssna inte… 

Någon som har tips??? :)

Annons:
Gollums Fru
4/14/15, 8:20 PM
#1

Hur har ni tränat inkallning? Var någonstans? Har ni kört kontaktövningar? Kanske lite träning med motivationsinkallning skulle vara något om ni inte testat det. Låt din sambo hålla fast hunden medan du eggar upp honom på avstånd med nåt riktigt smaskigt/hans favoritleksak. När hunden stretar och verkligen vill till dig, så släpper din sambo hunden som förhoppningsvis kommer rusande som en kanonkula mot dig. Har ni testat nåt i den stilen? För att få en bra inkallning är det viktigt att träna i många olika typer av miljöer och många olika typer av störningsmoment med olika typer av klädesplagg på sig. Detta för att hunden ska bilda ett koncept för vad inkallning innebär. Har du koppeltränat hunden? Finns det nåt som du skulle kunna ta till för att få hans uppmärksamhet? Testa kokat kalkonkött, lite rå köttfärs, morot eller kanske lite dragkamp. Lycka till.

Jasa nej saja!

Gollums Fru
4/14/15, 8:22 PM
#2

Min valp kommer farande som ett skott om jag vänder honom ryggen, sätter mig på huk och låtsas att jag har hittat nåt väldigt intressant (en godbit) på marken. Detta trots att han är påväg bort från mig. När han kommer till mig delar jag med mig av fyndet. Han är dock bara en bebis fortfarande…

Jasa nej saja!

frippelex
4/30/15, 9:43 PM
#3

#1 / #2

Ojoj, ja. Det känns som att vi provat allt… 

Han blir så fruktansvärt distraherad när vi är ute så han är nästan okontaktbar därför försöker vi (efter ett antal provomgångar) vara på ett ställe han vart på innan som inte är lika intressant med nya dofter osv men nej.. (Vilket är på en stoooor åker)

Vi har kört "kanonkulan" och den funkar 1-2 gånger sen tröttnar han. Vi har haft dragleksak som ENDAST får användas vid inkallning bara för att den ska bli mer intressant, köttbullar, skinka, frollic. Ingenting. 

Jag har försökt med att luras, springa åt andra hållet eller leka med en pinne, hittat nåt på marken som du sa men han kollar och bestämmer sig sen för att strunta i det.

Det blir ibland/ofta tråkigt att gå ut, ingenting man ser fram emot då de känns som att han inte "uppskattar" utan bara skiter i oss och kör sitt eget..

imsuchadiva
5/1/15, 8:52 PM
#4

Jag har lite samma problem med min som du TS. Ibland lyssnar han hur bra som helst, ibland flera veckor i sträck. Här om veckan hade jag honom lös, och mamma hade sina hundar i koppel. Han sprang runt och busade och kom så fort jag ropade. Sen helt plötsligt sticker han.. Vi andra sprang åt andra hållet, han vänder efter en bit och kommer tillbaka, halvvägs.. Sen piper han iväg åt andra hållet. Finns knappt inget som kan få hans uppmärksamhet när han sticker. Så frustrerande ..

Yuuuhanna
5/3/15, 4:53 PM
#5

Prova att börja med att lägga in super enkla "inkallningsövningar" när ni gör trix inomhus någon gång. Träna mycket ögonkontakt, det hjälper hunden att förstå vart den ska titta när du påkallar dennes uppmärksamhet.

När allt sitter super inne, lägg till störningsmoment (intill dammsugaren, ett par trix innan efter mat/ promenad, träna på konstiga ställen, bland folk, endast fantasin sätter gränser) så hunden lär sig att det oftast ger mer att lyssna på matte/ husse än att titta åt något annat håll.

Träna alltid med sånt hunden tycker är superkul! Roliga leksaker, smaskiga köttbullar, torkad blodpudding. Ge dom spännande smakupplevelser och roliga leksaker så hunden tidigt lär sig att man aldrig vet vad husse och matte hittar på, eller när, men det brukar vara roligast att hänga med dom! Chocka hunden, träna när den inte trodde att ni skulle träna och se till att det (och du) blir det roligaste och bästa hunden vet.

Sen tränar du ute i koppel i lugna miljöer. Svårare och svårare miljö/ störningar. Träna med längre lina/ flexikoppel tills allt sitter perfekt. Kom sen ihåg att inte alltid koppla hunden när du ropar på den när du har den lös, då är det lätt att han förknippar det negativt istället.


frippelex
5/3/15, 7:57 PM
#6

Vi tog en långpromenad idag och gick en bra bit så han inte va lika intensiv på omgivningen innan vi började träna.

Vi hade han i lina som är ungefär 10m och har ett speciellt inkallningsord som vi använder. När han kommer var de lek som tusan, wohoo! Och ju längre tiden gick ju mer iriterad blev vi i rösten och tillslut drog vi in honom och bara satt han på sidan om oss och väntade på ögonkontakt innan vi gick vidare. 

Det funkar till en början sen tycker han det är tråkigt. Ska prova att ha olika saker med nästa gång. Varva mellan ätbart och leksaker.

Vi gör också spårövningar ibland och det tycker han är SUPER kul :)

Annons:
Yuuuhanna
5/3/15, 8:11 PM
#7

Se till att hunden tycker det är roligt att komma till er. Lek när den är precis intill er osv. Prata glatt när den är nära. Så det inte bara blir tråkigt och jobbigt att göra som man ska, utan att det är roligare att göra rätt än att hitta på något på egen hand.

Men det är en ung hund också, ibland är det som det är vissa dagar/perioder men kör korta arbetspass så hunden alltid tycker det är kul och vill fortsätta även när ni slutar.


Gollums Fru
5/4/15, 12:02 AM
#8

#5 är ju ett klockrent inlägg med massa kanontips! Jag är absolut ingen expert, men jag upplever att min hund både kommer bättre på inkallning och går bättre i koppel de dagar jag leker mest med honom. Glöm inte bort att om du har svårt med inkallningen kan du börja belöna när han kommer till dig spontant (om den situationen nu skulle uppstå). Det låter som ni även har testat övningen "klara, färdiga, hit" om jag tolkar #3 rätt, men skriver med den iaf. för övriga trådläsare. Övningen går ut på att du har en leksak/godbit (nåt riktigt åtråvärt helt enkelt). Du säger "klara, färdiga" och på "hit" kastar du iväg föremålet och börjar springa mot det som en tok. Du och hunden tävlar om att komma fram till målet och hinner han i tid, ca. samtidigt som du, så får han vara med och leka/få godbiten. Kommer han för sent eller ignorerar dig får du helt sonika iscensätta att du leker själv med leksaken en stund eller att du tog godbiten, men han kom för sent/var inte tillräckligt uppmärksam för att få vara med. De allra första gångerna när du tränar den övningen är det bra om hunden är med på noterna, du kan därför leka med honom för att göra honom uppmärksam på leksaken eller locka honom med godbiten innan du kastar iväg den. Senare kan du "smyglägga ifrån" ifrån dig priset när du och hunden är ute och han inte märker (när han tex. kissar eller gör nåt annat där han inte är fokuserad på dig). Börja säga "klara, färdiga…" och spring iväg mot priset, hunden bör tillslut följa efter, han vill ju inte missa det kuligaste i världen! Du kan ju alltid testa att göra övningenninne också där han lyssnar bättre. Då har du också tid att bygga upp övningen till en såpass kul lek att han skulle vilja leka den även ute. Obs. Jag vet förstås inte om detta funkar på din hund, är ju som sagt ingen expert.. Hoppas det löser sig för er. Det är frustrerande när det känns som man står helt still i vissa moment. En del hundar verkar också ha problem med att lyssna fullt ut innan de fått några år på nacken, och kan vara rätt bångstyriga tills dess :/

Jasa nej saja!

[Majbot]
6/1/15, 7:03 PM
#9

Tränar du kontakt med din valp alls? Kontaktträning är ett måste för att senare kunna finslipa att gå i koppel + inkallning (Y)

vallhund
6/2/15, 11:44 AM
#10

Försett inte hunden i en situation där den kan göra fel, dvs släpp inte hunden lös om inkallningen inte fungerar. Träna i inhägnade områden, samt släpp lös med andra hundar som kommer till 1xxx% procent vid inkallning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: