Annons:
Etikett06-träning-inlärning
Läst 1690 ggr
Fialialej
2015-07-27 13:57

Amstaff som "attackerar"

Jag har en kompis vars amstaff vid flera tillfällen gett sig på andra hundar. Åtminstone två tillfällen vid träning (då jag vart med och sett) och två gånger på promenad som jag hört talas om. Vid alla tillfällen har hon "knäppt till", slitit sig (hon är alltid kopplad utomhus), rusat fram tagit tag i baken (pälsen) och skakat hundarna. Ingen av hundarna har fått fysiska skador och det har gått att avbryta. Hunden har uppfostrats med ganska hårda fysiska metoder, och jag skulle säga att hon får för lite aktivering (utifrån det jag sett/hört/vet). Är inte speciellt van att umgås med andra hundar, men det händer, och hon har träffat min hund utan problem. Hon är helt ok med folk. Hon är sex-sju år gammal. Ej reggad som renrasig. Går det att bryta ett sånt här beteende? Min spontana tanke är att det handlar om överslagsbeteenden, och att ökad aktivering+miljö/passivitetsträning kring hundar kan göra saken bättre. Hur hade ni gjort och kan det blir bra?

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
vallhund
2015-07-27 14:09
#1

Spår, spår o åter spår är bästa hjärnaktiviteten för hundar. Bara träffa fåtal hundar som hon känner o fungerar bra med. Så skulle jag göra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Mischa
2015-08-02 13:59
#2

Spontant skulle jag säga att hundägaren kanske bör söka hjälp med hanteringen av sin hund om den flertalet gånger lyckats slita sig, kanske även få hjälp med att lära sig läsa och förstå sin hund bättre för att förebygga. Även om det inte blivit några fysiska skador så är det väldigt obehagligt för omgivningen.

≧◔◡◔≦

Upp till toppen
Annons: