Annons:
Etikett04-foder-skötsel
Läst 2057 ggr
Natalieforsbom
12/8/15, 11:39 AM

Foderdjungeln!

Hej! då jag KANSKE ska få ta över min fasters ett års tik så måste jag bege mig in i foder djungeln då det foder hon hade var för vilande jakt hundar. Hon är en Amstaff/Dogo argentino som behöver lite mer muskel massa då hon är väldigt liten i kroppen just nu. hon är ungefär 55cm i manken, kan lägga upp bild på henne när jag kommer hem då jag sitter i skolan just nu.

Hon har även tappat hull så börjar bli orolig för att något är fel eller att hon inte tar fodret som hon ska, alla ämnen och så vidare. 

Vi aktiverar henne och är ute och går och rör oss med att hoppa upp på lägre bänkar och sök osv. fick beröm för hennes muskelatur vid 7 månaders ålder, då gick vi kortare promenader med mycket hjärn aktivitet.

Så vilket hundfoder passar bra för muskelhundar? :)

Tack på förhand (inga elaka svar, jag kanske inte är världsbäst just nu men är väldigt ny inom hundbranchen och denna tik har jag uppfostrat själv och tränat själv. har aldrig haft egen hund tidigare. så snälla tryck inte ner mig..:/ )

Annons:
vallhund
12/9/15, 4:12 AM
#1

Jag föreslår färskfoder eller BARF.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Natalieforsbom
12/9/15, 11:34 AM
#2

okej tack. :) mer synpunker folket!

Gollums Fru
12/27/15, 2:05 PM
#3

Ett tips är att tillsätta lite laxolja eller ister i maten om maten annars verkar ha ett bra innehåll. Min unghund hade en dipp i somras när han var jättesvår att få upp i vikt (kunde äta hur mycket som helst, men det hände liksom ingenting), men då funkade laxolja och ister :)

Jasa nej saja!

The_pearl
2/7/16, 12:19 AM
#4

Min hund har en rätt bra förbränning. Äter alltså mer än vad som står på förpackningen. Hon är avmaskad och allt vad det nu kan vara. Ger vi henne enligt rekomendationerna blir hon bara skinn o ben. Vi ger henne purenatural, ett torrfoder som hon mår bäst av. Royal canin är inte lika bra! Vi ger henne också färskfoder utöver torrfodret för att få upp henne i rätt vikt (hon har varit en omplaceringshund och har därför varit väldigt mager). Färskfodret vi ger är väl en halv portion om dagen. Hullet har blivit jättefint och pälsen har fått jättefin lyster! Piggare och mer alert är hon med! Vi vill inte ge av vår egen mat, rasen får lätt allergier av maten. Hundvänliga köttbullar och leverpastej är vad hon får utöver sin egen mat också. Lite leversnittar, tuggpinnar, grisöron o råa märgben som gottor ibland. :)

vallhund
2/7/16, 3:24 AM
#5

Kommersiellt hundfoder innehåller protein, fett o kolhydrater (förutom vitaminer aminosyror osv…).

Protein behövs för att sätta muskler, fett är ren energi som behövs för att hunden inte skall bryta ner muskelmassan för att få energi.

Hundar behöver inte kolhydrater som har en tendens att göra hundar feta. Vill man utfodra med torrfoder så börjar man lämpligtvis med att utesluta Eucanuba, Hills o RC.

Kolhydrater dräller det av i torrfoder, dels som bindemedel (hade funkat lika bra med sågspån) men ff a som billig utfyllnad.

Ett bra torrfoder har animalier (proteiner) som största ingrediens, därefter fett o sist kolhydrater. När man läser innehållsdeklarationer måste man räkna ihop kolhydraterna eftersom dessa brukar spaltas ner i havre, vete, majs, råg o ris (säd). Potatis, äpple o morötter innehåller oxå mycket kolhydrater.

För att återgå till kolhydrater så behöver en del hundar det, speciellt under hög presterande säsong, tänk släd/polarhundar, vattenapporterande jakthundar när vattnet är kallt samt arbetande vallhundar + arbetande brukshundar (militär o polis t ex).

Hoppas att jag inte gjort er mer förvirrade!

mvh
Vallis

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: