Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1810 ggr
Nayaaa
3/1/16, 9:19 AM

amstaff tik 1 år

Tjabba! Jag har en underbar amstaff tik Naya som nyligen fyllt 1 år, tänkte höra mig för här ifall någon har något tips eller förklaring på mitt lilla problem. Hon är jätte lugn när hon är med min mamma tex. Dem kan ligga i sängen utan någon direkt jätte aktivering i 3 dagar, medan jag måste aktivera henne ett par timmar för att ha henne lugn och fin hemma hos mig. Hon klänger på mig, hoppar, vill gärna bita lite lätt i händer, vill kampa med tröjärmen osv. Det är likadant när jag är hemma hos tex. Mamma med henne så ska de hoppas och klängas men går jag så är hon lugn efter en liten stund.. vad kan detta bero på? Är det uppmärksamhet? Vill bara påpeka att det inte är något aggressivt i det alls utan hon är bara så uppspelt och galen haha. Någon som har något tips?

Annons:
EO75
4/5/16, 2:15 AM
#1

Antar att det är du som står för aktiveringen o har de starkaste banden till din tjej. Gissar därför på att hon har en förväntan på att det ska hända en massa kul när du kommer hem o om det inte gör det så försöker hon få dig att "komma igång". 

Min omplacering som jag lagt ner en väldig massa tid på är lika dan. Övriga familjen kan slappa med honom hur länge som helst o när jag kommer hem så får jag knappt slå mig ner i soffan innan han anser att vi ska hitta på något.

Brukar skoja o säga att han "ligger på laddning" tills jag kommer hem. ;-) 

Så för att svara på din fråga: Ja det är uppmärksamhet hon vill ha, du är ju hennes idol! :-) 

Det skadar ju givetvis inte att rya i ordentligt om hon går för långt, men samtidigt kan det vara bra att utnyttja arbetslusten o träna när viljan finns hos hunden. Behöver ju inte alltid vara en promenad/spring/lek som erbjuds, kan ju vara nog så ansträngande att tvingas ligga plats i köket när du t.ex. lagar mat eller hälsar på hos din mamma. Eller varför inte gömma mat/godis som hon får leta efter= du är fortfarande "lekledare" men aktivitetsnivån behöver inte gå i taket för det. 

Sen är ju passivitet alltid bra att träna - det kan man inte göra för mycket! :-)

Upp till toppen
Annons: