Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4467 ggr
[NatalieGrundin]
2016-12-27 21:38

Flyga med Amstaff

Hej! Jag och min sambo planerar att flyga till Spanien för att semestra i ca 2 veckor. Är det någon här som har flugit med Amstaff till Spanien förut? Hur gick det? Jag hittade en länk på Spanska ambassadens hemsida att man inte får införa Amstaff från Sverige till Spanien. Menar de att man inte får flytta in med hunden kanske? För jag har en bekant som har flugit med sin Amstaff till Spanien utan problem. Hade hon bara tur eller? Det är verkligen svårt att hitta ett tydligt svar på detta?

Annons:
VildaVittra
2016-12-27 21:48
#1

Det är bara dumt att ta med hunden för en så kort tid som två veckor av flera skäl. För det första så kan du inte ha med hunden i kabinen  eftersom den är för stor, för det andra så finns det en hel del otrevligt som hunden kan smittas av som det inte går att skydda sig emot helt och som det vore väldigt trist om det togs hit till Sverige, för det tredje så finns det en del herrelösa hundar i Spanien som din hund kan ryka ihop med (din veterinärförsäkring lär inte täcka sådana kostnader).

För hundens, den svenska naturens och för din ekonomis skull har hunden det mycket bättre hemma. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Herveaux
2016-12-27 21:52
#2

Varför släpa med hundkraken på en så kort resa?

Hitta en bra hundvakt eller ett trevligt pensionat istället. 🙂
Det kommer ni spara både tid och pengar på.
Hunden slipper då också all stress en flygresa innebär och riskerar inte att utsättas för sjukdomar m.m. i utlandet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

AnneN
2016-12-27 21:57
#3

Jordbruksverkets sida kan du hitta e hel del om vad som gäller för in-/utförsel av hundar.

För att vara helt säker på vad som gäller för just Spanien så kan du ringa eller mejla till Spanska ambassaden i Sverige så kan de hjälpa dig att hitta rätt information.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Honestyisdead
2016-12-27 22:07
#4

Eftersom det oftast är en väldigt jobbig upplevelse för hunden att flyga (åker i lastutrymme ) och det är många timmar den inte kan gå på toa på och dessutom finns det sjukdomar så känns det väldigt onödigt att ta med hunden för ynka 2 veckor.

Men kolla med ambassaden där om ni tycker det är värt det. En kompis hundar blev aldrig sig själv igen efter flygresa.

[NatalieGrundin]
2016-12-28 01:37
#5

Jag har mailat spanska ambassaden. Det var otydligt om det gällde inflytt eller semester. Min hund är från Spaninen vi bodde där i ca 6 mån och sen på massa andra ställen över hela Europa där han var med mig överallt. Jag är en klättrare så han är med i naturen och trivs bra med det. Han har pass och är nu registrerad i Sverige. Resa med bil, som vi gjorde I ca ett år i Europa var inga problem. Fråga jag ställde var: Är det någon som har flugit med Amstaff till Spanien? Finns det någon med erfarenhet? Svara på den frågan bara tack!

Honestyisdead
2016-12-28 02:32
#6

Måste bara tillägga att bil är en helt annan sak.

Annons:
[NatalieGrundin]
2016-12-28 15:40
#7

Jo, jag förstår att flyg är helt annoulunda. Jag ska inte till Barca och ligga på plajan, jag vill ha hjälp med det jag skriver att jag vill ha hjälp med. Vi ska upp i bergen och göra det han är uppväxt med, gå i skogen och hänga vid klippan med andra klättrares hundar, och detta på platser han har varit på i månader förut. Jag har stor erfarenhet att resa i Spanien ink sjukdomar som finns bland hundarna och har bra kontakt med veterinärerna där, det är inte så livsfarligt i andra länder som folk verkar tror. När det gäller lösa hundar så är det få lösa hundar utan ägare i de områdena som jag rör mig i (de hundarna som inte har ägare håller sig borta från folk och fä). De som är lösa och har ägare är duktiga på att kommunicerar och min hund är duktig på att lyssna på mig och anda hundar så det är inga problem. Alla är inte som de flesta andra. Bara för att de flesta reser för att supa och festa behöver man inte anta att alla gör så. Och att ta med sig sin hund på en sån resa är, ja, helt onödigt! Det här är nog första och enda gången jag frågar frågor i ett forum. Man får bara massa åsikter som är helt meningslösa för mig.

VildaVittra
2016-12-28 15:49
#8

#7 Men vad otrevlig du är, vilket du är den enda i tråden som är. Och så bra koll på sjukdomar kan du inte ha när du resonerar som du gör. Själv sitter jag som ägare efter jag tog över en hund med en sjukdom han fick just i Spanien. En sjukdom han mycket väl kan dö en plågsam död av med stora öppna sår över hela kroppen. 

Och jag skulle dessutom aldrig drömma om att utsätta min kamphundsmix för att sitta i ett lastutrymme, hon skulle vara fullständigt vettskrämd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Herveaux
2016-12-28 15:55
#9

#7 Vi som läser och svarar är inga tankeläsare, vi svarar utefter den info du har givit oss i #0. 🙂
Det är ju ganska vanligt att man låter ens åsikt i frågan slinka med när det handlar om något som ligger en varmt om hjärtat, i detta fallet hundar och deras välmående.

Du har fått tips och erfarenheter av både #3, #4 och #8 men om du vill få fler svar om att flyga med hund kan jag tipsa om att ställa frågan inne på Hundar iFokus som är en mer vältrafikerad sajt.
Du kan också testa sök-funktionen, den är inte alltid så hjälpsam, men du kanske kan få fram några trådar om att flyga med hund iaf.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[NatalieGrundin]
2016-12-28 17:01
#10

Jag låter säkert dryg. Sorry. Det är bara det att jag frågar om erfarenheter kring att flyga med Amstaff. Med tanke på att det är en "farlig ras". Inte åsikter på att flyga med hund generellt. Jag har pratat med Spanska Ambasaden i Sverige och båda som jag har pratat med vet inte (vilket är helt otroligt). Det är därför jag ville veta om någon har flugit med sin AMSTAFF till Spanien. Erfarenhet alltså, inte åsikt. Nyss fick jag iaf ett mail från en spansk veterinär. Som skrev att det är ingen skillnad att flyga med en Amstaff mot någon annan hund. Om man ska stanna mer än 3 mån måste man göra psyktest på både mig och hunden och massa annat.

Honestyisdead
2016-12-28 17:14
#11

"Alla är inte som de flesta andra. Bara för att de flesta reser för att supa och festa behöver man inte anta att alla gör så"

Jag ser ingen som har antagit det. Ser ingen kommentar om ert syfte med resan alls så kanske är det du som inte ska anta.

Vet inte om du aldrig varit på forum förr. För din reaktion var inye helt ok.

lackstar
2017-03-24 22:20
#12

Hej hur gick det med spanien? Jag funderar också på att åka till spanien med min "kamphund" som älskar allt o alla! Vet att detta är OT men kanske du (trådstartaren) har mer information ang testerna. Görs dom i spanien eller i förväg i sverige? Har även läst att men måste försäkra för upp till 120K Euro !!! Stämmer detta ?? Låter Otroligt dyrt! Skulle bli glad för tips o svar då det inte finns så mycket utav det! Mvh ägare till världens gosigaste amstaff!

Herveaux
2017-03-24 23:22
#13

#12 Trådstartaren har avslutat sitt konto här på iFokus så du får nog inget svar från denne.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
davourervik
2017-11-21 19:49
#14

Förstår om trådstartaren tröttnade på syrliga kommentarer utan att fått svar på den fråga som ställdes.

Jag kan för alla faktaintresserade tala om att jag hittade denna text på www.exteriores.gob.es  angående bla amstaff.

Sensmoralen tycks vara det definitivt är svårare att resa till Spanien med, vad som klassas som "farliga raser",  än andra raser.

"Följande hundraser får inte föras in i Spanien utan tillstånd: • Pitbull Terrier • Staffordshire Terrier • American Staffordshire Terrier • Rottweiler • Argentinsk Dogo • Brasiliansk Fila • Tosa Inú • Akita Inú För att ta med en hund som tillhör de potentiellt farliga raserna måste man söka tillstånd hos de spanska kommunen eller regionala förvaltningen där man ska vistas, och bifoga följande dokumentation: • Bevis om att hunden är inskriven i kommunens register • Kopia på ägarens pass • Polisregisterutdrag • Erkännande om ansvar för hunden inför kommunens generalsekreterare • Intyg om fysisk och psykisk förmåga att ha potentiellt farliga djur • Bevis om att ha tecknat en försäkring som täcker skador mot tredje part om inte mindre än 120 tusen euro"

Hoppas att med dessa FAKTA ta död på idiotiska besserwisserkommentarer som bara gagnar avsändarens åsiktsspridning.

Honestyisdead
2017-11-21 19:55
#15

#14 Haha ironin när du skriver "besserwisserkommentarer"

Om dessa är reglerna vet ambassaden detta, likaså flygbolagen.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: