Annons:
Etikett06-träning-inlärning
Läst 2152 ggr
norris22
2017-04-07 13:54

Hjälp, tips på övningar under promenaden etc..

Hej!

Jag har en helt underbar Amstaff tik på 2år som är fuuuullll av energi och väldigt busig och ska vara i famnen och mysa heeeela tiden. Verkligen dygnet runt.

Inomhus så lyssnar hon helt okej, säger man hennes namn så får man hennes uppmärksamhet. Men så fort vi befinner oss utomhus på t.ex promenad så tvärvänder hennes beteende, hon reagerar inte överhuvudtaget på tilltal om man inte tillsammans med tilltal gör ett litet ryck i kopplet samtidigt så kan man lyckas få hennes uppmärksamhet i några sekunder…. om man har tur. (försöker att inte rycka i kopplet så hon tar skada, utan det är inga ryck, utan mer som "snabbare dragningar". så ingen tror att vi är dum med henne)

Det är förmodligen så att allting runt omkring är "roligare" än att lyssna på husse och matte.  Hon går och luktar på andras hundars bajs, kiss och allt möjligt, drar i kopplet något så kopiöst åt alla håll och kanter. Stannar man till när hon börjar dra så stannar hon upp med kopplet spänt och hon dragandes åt något håll, man kanske får en snabb blick typ som "vad händer?" men den är verkligen snabb. Sen blir hon frustrerad när hon inte får fortsätta..

Vi bor i stan och det är rätt mycket ljud runt omkring som hon går runt och lyssnar på, sätter man sig ner bredvid henne för att försöka få uppmärksamhet så är det väldigt svårt att få kontakt med henne, hon är på helspänn och vill gärna dra i kopplet åt något håll, samt att hon låst blicken vid något annat, t.ex några andra som är ute och går. Och få kontakt med henne en längre tid är svårt….. om man inte har godis, då kan man få hennes uppmärksamhet. Men tar godisen slut så återgår hon till sitt beteende igen.

Jag och min sambo skulle vilja ha en lugn och trygg tjej även när hon är ute på promenad med oss, Hon kan ju vara lugn hemma?. Vi vill att hon ska lyssna på tilltal och ja, helt enkelt lyssna på oss så man i framtiden eventuellt kan ha henne lös under skogspromenaderna. Hon älskar att springa lös och sniffa i skogen. Däremot törs vi inte ha henne lös allt för ofta då hon är omöjlig att få in. Vi måste lura henne och typ kasta oss efter henne för att få fast henne :( 

Snälla, finns det några tips på hur vi ska träna? Tycker mig att jag har försökt det mesta. Tänker ta kontakt med instruktör för det börjar bli ett sånt stort problem, både för oss och säkerligen för hunden också. 

Men finns det någonting redan nu som ni kan tipsa om?? Någon övning man kan göra under promenaden eller något generellt tips att tänka på?

Alla svar uppskattas! tack!

Annons:
vallhund
2017-04-07 15:58
#1

Låna Kontaktkontraktet på bibblan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Terchaspaco
2017-04-16 15:39
#2

Svårt att ge ett bra svar då jag inte kan se dig och hunden. Min hane drar nästan aldrig, trots att han är i en mycket trotsig tonår. Ett väldigt bra tips är att inte dra i kopplet så mycket, med andra ord, se till att hålla det löst och inte så spänt. På detta sättet så känner hunden inte av kopplet och rundan blir roligare för er båda. Gå långsamt när ni väl börjar gå så att säga. Så fort er tik börjar gå lite framför era ben (men även bakom) gör ett ordentligt tillbaka ryck och gör ifrån er ett mörkt "ljud". Jag kör med HUUUH. Detta är alltså korrigering när hon gör fel, när ni korrigerat henne, var då väldigt snabba med att säga "Duktig du var" eller vad ni väljer att använda som ett bevis på att hon gjort rätt (även om hon inte helt går fint"

Det är viktigt med övergången mellan korregering och det mjuka berömmet som ska komma direkt efter. Man ska vara konsekvent med en amstaff, så se till att ha tålamod också :). 

en fråga, blir er tik osäker när ni går ut? Eller ignorerar hon er bara?

Honestyisdead
2017-06-09 04:59
#3

#2 Sämsta sättet att få en hund att sluta dra på. Risken är stor att hunden drar mer för att den kopplar kopplet med obehag och vill bort från det. Sedan har vi ju risken för nackskador. Hals och nacke är känsliga områden.

Och att berömma en hund om den inte gör rätt blir ju aldrig rätt. Hur ska den då någonsin lära sig det rätta beteendet?  Syftar på din kommentar "även om hon inte helt går fint".

TS Belöna rätt beteende. Vänd när hunden drar och var konsekvent. Straffa inte hunden genom obehag. Det är inte hundens fel att vi människor inte varit tydliga nog. För en hund gör rätt om den förstått.

The_pearl
2017-08-17 15:15
#4

Håller med Hera här. Man får aldrig rycka o dra i en hund. Gå en kurs! Unghundskurs, jättenyttig hjälp får man där! Det fick vi med vår. Vår är 2,5 nu. Hon kan också dra. Ofta för att hon vill, för att hon vill ha lite motstånd. Hon kan hå superfint i koppel också. Hon e väldigt lyhörd o söker mkt kontakt. Säger vi hennes namn så kommer hon direkt. Börja träna på ögonkontakt. Det var så vi började på kursen. Hunden satt framför en, ansikte mot ansikte mot mig. Jag håller upp två händer framfr mig, med händerna brevid huvudet liksom. Med godis gömt i handen. När hon tittar mig i ögonen berömmer jag o ger godis. När hon kan det så började vi göra så med på promenaderna. Stannade å gjorde övningen. Din hund ska ju vilja hålla kontakt med dig. Hon ska ju följa er. Och drar hon så vänder vi också eller börjar gå bakåt. Vi behöver aldrig göra annat. När man vänder eller går bakåt kommer hunden o går brevid en o då berömmer man o ger godis. Man berömmer alltid för ett bra beteende. Även om hon gjort fel som dragit i kopplet o man kanske har lust att skälla. Var lugn, vänd, få in henne brevid dig o beröm. Jättemkt. Sen kommer det. Hunden förstår vad du menar och vill vara duktig. Men gå en hundkurs! Det e guld värt!

Upp till toppen
Annons: