Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 882 ggr
Erber89
11/25/18, 7:38 PM

Tips mottages

Hej. Ska direkt säga att ni som tror veta mer än andra och är dömande eller respektlösa vill jag inte veta av. Vi tog hem vår amstaff tik igår som vi har på foder . Hon är 10 månader gammal och så jäkla go förutom några få saker som är ganska allvarliga och måste tas itu med nu! Vi har 2 andra tikar hemma i dagsläget och dom fick alla mötas på neutral mark ute, gå promenad innan vi gick in. Dom har fått hållas separerade ett tag för att vänja sig med varandra (händer självklart inte på en dag) men måste ju ses vid promenader osv. Så fort de andra försöker dricka vatten eller vi försöker klappa dem. Gosa med katten osv så gör den nya tjejen utfall. Man märker direkt p0 henne när det är dags för hela hon stelnar till, låser blicken och går sen till attack. Vi gör vårt bästa med att knuffa bort henne, visa vem som bestämmer, säga åt på skarpen osv men hon gör återkommande åttacker och senast idag när katten kom upp på mig i soffan så var hon där och man får ju gå emellan och har blivit biten ett par ggr pga detta.. Vi är vana hundägare men detta är nytt beteende för oss då det aldrig skett tidigare med de andra (chihuahua och en liten terrier blandning). Hon är ju uppenbart osäker och förvirrad då hon bott med en annan innan som kanske inte var den bästa ägaren. Fattar ju att detta tar tid och jobb. Men vill ha tips på att få bukt på detta då vi har små barn hemma 6 år 2 år och en på 10 månader som blir rädda när det händer såklart. Annars är hon bäst och promenadernapromenaderna är det inget fel på. Dom har än så länge varit harmoniska. :)

Annons:
vallhund
11/27/18, 8:43 PM
#1

Ert sätt att visa vem som bestämmer verkar inte fungera något vidare. Bättre att någon kunnig tar hand om henne.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

EO75
11/28/18, 4:40 AM
#2

Kan kanske vara så att hon aldrig träffat småhundar eller katter tidigare, så för henne är de bara superhäftiga ”byten” som måste anfallas. Amstaffen är ju härligt brötig och går verkligen ”all in” när de vill nåt, så detta är förhoppningsvis bara en träningsfråga, ni måste visa att det inte är okej - på riktigt. Vet hon inte vad nej betyder så blockera henne (med din kropp) redan när du ser de första tecknen, och prova istället att förvisa henne från platsen, peka och ”fös” iväg henne, tyst men bestämt, att inte få vara med brukar vara riktigt hemskt när man är en amstaff… Att skälla och gorma har många gånger en motsatt effekt och triggar dem lite extra. Har ni hunden på foder så borde uppfödaren kunna ge er massa goda råda om det mesta som har med med hunden att göra. Hoppas det löser sig.

Erber89
11/28/18, 12:33 PM
#3

Vallhund, vi är inte okunniga bara för att vi inte är vana vid just detta beteende. Och varför ska hon behöva flytta igen efter en knapp vecka. Dum kommentar som undanbads. EO75 Ja det du säger har vi börjat göra och nu några dagar senare är allt lite bättre. Men bara lite. Hon fick tag i chihuahuan idag och jag fick ett bett när jag skulle dra undan henne. Det komiska är att nu när vi var ute så tänkte jag testa en teori. Vi gick till en rastgård där jag släppte lös alla 3. Amstaffen bjöd direkt in till lek och även om min terrier var rädd och ibland ylade så accepterade hon snart leken. Sen när vi gick hem så gick de nära varandra utan problem. Men efter cirkus 40 min hemma så gick hon på chihuahuan. MEN vi har en egen plats till henne i tv rummet och om jag märker tecken på att hon är på g, vilket är så uppenbara, så ställer jag mig framför henne och blockar och föser bort henne till den platsen och där måste hon ligga ner och stanna. Men som sagt det kommer ju ta flera veckor alt månader innan saker kanske lugnar sig.

EO75
12/2/18, 5:19 AM
#4

Tror du lugnt kan konstatera att allt bara är lek från amstaffens sida, hade hon varit elak/aggressiv så hade du inte haft de två små kvar idag. Att hon riktar in sig på chihuahuan kan nog vara att den verkar extra spännande, de är ju som sagt brötiga och tycker det är kul att kasta sig över det mesta! Kan också vara att hon faktiskt är övertrött och istället för att somna så är det bäst att hitta på nåt, vad som helst, bara det händer något… Lite som en övertrött unge. Min amstaff gjorde samma sak med min katt, laddade från tårna och sen ”flyg-attacker” och det bästa som fanns var att ha hela kattens huvud i munnen och slicka honom dyblöt och smånoppa honom i pälsen med framtänderna… Han lärde sig snart att ”bita lagom” hårt efter några ordentliga omgångar från katten. Men i början får man givetvis styra upp det så ingen blir skadad. Att hon biter dig är nog för att frustrationen blir för stor när du avbryter henne, ett beteende som helst inte ska bli värre, då råder jag dig att söka hjälp hos någon hundinstruktör eller liknande. Så ja, du kan räkna med att det kommer ta tid, envisa som synden är de ju gärna också… 😉 men hon kommer nog snart underfund med hur ni vill ha det.

EO75
12/2/18, 5:36 AM
#5

Kom på att jag ska tillägga att även om amstaffen är en ganska stor hund så är de helt omedvetna om detta och brukar vara ”knähundar” som vill vara så nära sin människa det bara går och helst ligga i sängen under täcket också. Med bakgrund av det så kan avundsjuka uppstå så snart nån annan gör anspråk på dig och de kan vara väldigt ”på” för att också få vara med. Så det gäller att vara tydlig med att ”nu är det jag och katten, du får ligga bredvid”. Glöm inte av att berömma henne så fort hon gör rätt bara!

Upp till toppen
Annons: