Någon som har en brun amstaff?
Hej!
Det är så att jag kanske ska köpa en amstaff efter sommaren (har läst mycket om dom och har erfarenhet om hundar då jag har haft en tidigare).
Jag skulle vilja ha färgen chokladbrun/mörkbrun eftersom jag tycker färgen är annorlunda på amstaff hundar, men självklart ska jag ta valpen med den bästa "personligheten".
Någon som har en amstaff med chokladbrun/mörkbrun (eller bara brun) färg? Posta gärna upp bilder.
Tack & hej!

Amstaff ska ej vara leverfärgad! (kallas chokladbrun av många av någon anledning…)
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

#1 Varför inte? 🤐
Har bara hört att vita amstaff hundar kan ha fler sjukdomar men aldrig någor om leverfärgade/chokladbruna amstaff hundar..

Men det blir nog en brun eller mörkbrun istället. :)

Om man är intresserad av American Staffordshire Terrier läser man rimligtvis på om rasen, och man lär se rätt fort att leverfärgen ej ska uppmuntras enl. standarden. Amstaffs ska inte vara black&tan heller, på samma sätt som en rottweiler inte ska ha vita tecken. Sjukdomar är inte grunden till rasstandarders utformning.
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

#4 Jag brukar kalla färgen chokladbrun så det är nog därför jag inte har fått någon information om att färgen ej ska uppmuntras.
Om du ska ha en chokladbrun så lär du nog få leta… Under de snart 10 år som jag har varit engagerad i rasen så vet jag hittills inte om att det ska ha fötts någon sådan här i landet.