Allergi
Hej! Jag har en amstaffhane på 10 månader som just nu är under eliminationsdiet, vilket alla som gjort det vet är ganska jobbigt. Han är alltså antagligen allergisk mot någonting, förmodligen något i foderväg. Jag undrar vad har ni för erfarenheter av allergier på era hundar? Måste man åka till veterinären på återbesök varje/varannan månad tills man listat ut vad den är allergisk mot? Hur fungerar det efter eliminationsdieten? Ska man då börja ge honom vanlig mat igen för att se om det är det han är allergisk mot? Vill få så mycket tips och info som möjligt ☺️
Från det jag kommer ihåg från min hunds allergiutredning (han är dock inte en amstaff) så görs en eliminationsdiet först och främst för att se om problemen försvinner eller lindras avsevärt medan hunden går på specialkost. Gör dom det så är hunden med största sannolikhet allergisk mot någonting i foderväg.
Då går man vidare till att introducera olika ämnen ett efter ett för att se vilket eller vilka som triggar en reaktion och får problemen att återkomma eller förvärras. Man bör inte återgå till vanlig mat direkt igen efteråt då vanlig hundmat ofta innehåller flera potentiella allergiframkallande ämnen och då kan resultatet bli otydligt.
Jag vet inte exakt hur det går till när man börja lägga till saker i specialkosten för att se vilket hunden reagerar på då min hund visade sig ha annan typ av allergi. Hans besvär försvann inte under eliminationsdieten, tyvärr. Men jag har för mig att man helt enkelt börjar med att lägga till ett av dom vanligare ämnena i kosten som allergiska hundar ofta reagerar på (till exempel kyckling) under en period och ser om allergin triggas. Reagerar hunden så vet man då att hunden är allergisk mot kyckling. Reagerar den inte går man vidare till nästa ämne. En hund vara allergisk mot flera ämnen, så det behöver man ha i åtanke.
Om inte annat så borde ni kunna fråga er veterinär om det. Dom har säkert en plan och en rutin för hur det ska gå till. :)
Vi åkte inte på återbesök varje eller varannan månad under den tiden, utan min hund sattes på en drygt tre månaders lång eliminationsdiet och sen fick vi tid efter det för att utvärdera ordentligt. Dock så blev vi tvungna att åka på besök under den tiden i alla fall för att hans klåda blev värre och eskalerade till en nivå där den inte gick att ha obehandlad.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"En hund i famnen och en eldkastare i handen"
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"