Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4396 ggr
[_annaH]
2012-10-08 17:48

Ej under 25?

Har kollat lite på blocket och de flesta amstaff ägarna som ska sälja sin hund vill inte sälja till någon under 25 år. Varför undrar jag ? Oftast handlar det om amstaff utan stamtavla!

Medans kollar man på uppfödare som säljer amstaff skriver inget om någon ålder alls, vilket jag antar att dom hellre ser att hunden kommer till någon som har kunskap om rasen och inte tänker på åldern.

Annons:
Honestyisdead
2012-10-08 17:50
#1

Chanserna för att folk har mognat mer vid 25 än vid 18 är ju större. Men det betyder ju som du säger inte att en 18 åring inte kan ha kunskap nog eller att en 25 åring inte kan något alls.

Tror bara att det handlar om att minska riskerna för omorgna människor som bara vill ha hunden som "status".

Olga RW
2012-10-08 18:33
#2

Blandrasuppfödarna försöker få pluspoäng och verka seriösa. Hur många renrasuppfödare skriver t.ex. att deras valpar/hundar inte är till kamp?

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

[Madlene]
2012-10-08 18:36
#3

Tycker det är bra att alla som säljer djur är seriösa, renrasig som blandras.

Men kan hålla med att det ofta står att hunden inte är till kamp. konstigt.

Jenna_Nord
2012-10-10 12:32
#4

Det är väl bara positivt att de som även säljer blandraser är noga med vart hunden kommer?

Om du är yngre än 25 är det stor chans att du inte har pluggat färdigt eller inte har något fast jobb, och därför ingen säkrad framtid, vilket många säljare vill att sina köpare ska ha. Det är stor chans att du får ändrade familjeförhållande etc vilket kommer gå ut över hunden.

Men även om dom skriver att man ska vara över 25, så kan man ju ändå kontakta dom om man är intresserad, och visa att man är seriös och har tänkt igenom valet ordentligt. När jag köpte min amstaff utan stamtavla var säljarna mycket noga med vart valparna kom, och dom nekade flera som var över 25. Även fast jag var 18 så tyckte dom att dom kunde lita på mig och att jag ansvarsfull för min ålder. Så dom såg absolut inte min ålder som ett problem.

Så gäller att visa framfötterna om man hittar en hund man vill ha. Även om man kanske inte passar in på alla krav. Kraven säljarna ställer är ju oftast riktlinjer för att inte "vem som helst" ska höra av sig.

Mvh Jenna

Jenna_Nord
2012-10-10 12:33
#5

#2
"försöker få pluspoäng och verka seriösa".
Varför har du alltid så tråkiga sätt att föra fram din åsikt. Börjar bli lagom trött på att läsa sånt nu.

Mvh Jenna

Waymore_Hoss
2012-10-10 12:42
#6

#5

Det ligger mycket i det Olga skriver och jag förstår inte varför man ska vara så trevlig mot oseriösa blandrasuppfödare? Det är hundar från den aveln som varit inblandade i de flesta incidenter som uppmärksammats i media och som höjt rösterna för ett rasförbud i Sverige. Så varför skulle en amstaffägare inte uttala sig nedsättande om den typen av avel?

Annons:
Olga RW
2012-10-10 12:49
#7

Jenna - jag skriver vad jag tycker, oavsett om du eller någon annan gillar det eller ej. Läs inte mina inlägg om du blir så trött.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Jenna_Nord
2012-10-10 12:54
#8

Det spelar ingen roll vad man skriver om eller frågar om här inne, så ska du alltid slinka in med att blandrasaveln är skit :) Tror vi alla har fattat det utan att du ska behöva uppdatera oss.

Och vadå "läs inte mina inkägg då". Varför kan inte du skaffa en trevligare ton? Barnsligt och skriva.

Nu var dock inte frågan om vad ni tycker om själva aveln, utan varför dom skriver att dom inte vill ha köpare under 25. Men självklart ska ni försöka trycka in det ändå.

Mvh Jenna

Olga RW
2012-10-10 13:05
#9

Varför kan inte du skaffa en trevligare attityd? Du klankar alltid ner på allt jag skriver.

Jag har rätt till åsikt jag med, oavsett om någon gillar vad jag tycker eller inte. Och jag känner inte att jag ska behöva linda in det jag skriver i rosa presentpapper och sätta på en tjusig rosett för att det skulle kännas bättre för någon.

Att blandrasuppfödare kom på tal är ju inget konstigt - som sagt, hur många renrasuppfödare skriver "ej under 25", "ej till kamp" osv. i sina annonser?

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Waymore_Hoss
2012-10-10 13:05
#10

#8

Ett av knepen för oseriösa uppfödare är att använda sig av olika krav som ska få uppfödarna att verka seriösa.

Honestyisdead
2012-10-10 13:06
#11

Jag har sett flera med renras som skriver så också. För mig är det inte synonymt med blandraser.

Olga RW
2012-10-10 13:14
#12

#11 Vad var det för uppfödare då? Jag kan inte komma på någon AST uppfödare som skrivit så i sin annons. Eller var det kanske en sån med "renrasiga utan stamtavla"?

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Jenna_Nord
2012-10-10 13:18
#13

Nej jag klankar inte alltid ner på dina inlägg. Tvärtom är de flera gånger jag ignorerat, för jag känner att det inte är en diskussion värd att ta med dig.

Alla får tycka vad dom vill, och jag har inte sagt att jag inte håller med om blandrasaveln. Men jag kan ändå uttrycka mig ordentligt, utan att folk ska reagera över min åsikt och ta illa vid sig. Om du tycker de är okej för dig att skriva hur som helst, tycker jag det är tråkigt att du inte kan se allt ur någon annans perspektiv. Det visar ju hur medkänslig du är.

Och jag förstår att de som säljer blandraser behöver skriva så i annonser. För jag vill inte veta hur många oseriösa svar dom får på grund av att det just är hundar utan stamtavla. Det får förmodligen dras med otrevliga människor rätt ofta, och vill därför sätta vissa kriterier av köpare för att inte få 1000 mejl om dagen.

Mvh Jenna

Annons:
Waymore_Hoss
2012-10-10 13:22
#14

De hade enkelt kunnat undvika alla oseriösa svar om de hade struntat i att syssla med oseriös avel.

Olga RW
2012-10-10 13:24
#15

Allt är en tolkningsfråga. Jag använder alltid ett vårdat språk och inte ger mig på personligheterna. Hur man väljer att tolka min skrivna text är upp till var och en. För det mesta är det bara du som kommer med synpunkter ang. just mitt ordval mm. Ingen annan verkar ha större problem med att ta vad jag skriver för vad det är.

Det här med blandrasuppfödare och kriterier i samma mening är dock skrattretande. Det är av mindre värde att hälsotesta sina hundar och skriva ut dessa resultat i sina annonser, men man ska leta valpköpare i viss åldersgrupp, som har barnfamilj och bor i villa på landet. Mycket relevant.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Honestyisdead
2012-10-10 13:48
#16

#12 Finns det ingen stamtavla så är det blandras.
Eftersom jag inte är insatt i denna ras så kan jag inte heller namnen på de olika uppfödarna som jag har sett lägga ut sådan text i sina annonser. Men det har varit renrasiga med stamtavla, för att förtydliga ordentligt.

Har lite svårt att tro att du har koll på ALLA renrasannonser som läggs ut.

Olga RW
2012-10-10 13:54
#17

Tro mig, jag har koll ;) Håller mig ajour med vad som händer i min ras och dit hör även nya valpkullar mm.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Lilllens
2012-10-10 14:03
#18

#5 Det hon skriver är ju sant! Hur skulle hon ha formulerat sig för att du ska vara nöjd?

Honestyisdead
2012-10-10 14:23
#19

#17 Då måste det finnas väldigt få uppfödare om du håller koll på alla. Hur många finns det i Sverige?

Olga RW
2012-10-10 14:41
#20

Det finns just över 100 uppfödare med registrerat kennelnamn som är registrerade på AST, av dessa är endast 37 anslutna till rasklubben. Av de 100 är inte alla aktiva. I fjol registrerade 16 AST kennelar, och hittills i år enbart 2.

Det finns personer utan kennelnamn som föder upp (efter 2 valpkullar måste dock ett kennelnamn registreras), någon exakt siffra på dem har jag tyvärr inte i huvudet.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Annons:
Honestyisdead
2012-10-10 14:46
#21

Okey, det var inte så många.

Olga RW
2012-10-10 14:47
#22

Det är många, med tanke på hur "ny" rasen fortfarande är i Sverige. Men det vet du säkert redan.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Honestyisdead
2012-10-10 14:48
#23

Jag snackar om det här med att du håller koll på alla, inte om hur ny den är eller inte.

Olga RW
2012-10-10 14:56
#24

Jaha, trodde du menade antal uppfödare överlag. Jag håller inte stenkoll på ALLA, utan på de som är aktiva, då jag är väldigt intresserad av vad som händer i min ras.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

[Madlene]
2012-10-10 17:22
#25

Har aldrig sätt en renrasuppfödare skriva något i stilmed "ej till kamp."

#24 Sen undra jag bara om detta Olga:

"Det här med blandrasuppfödare och kriterier i samma mening är dock skrattretande. Det är av mindre värde att hälsotesta sina hundar och skriva ut dessa resultat i sina annonser,"

Varför är de mindre värt att skriva vad en blandras har för t.ex hd/ed än en renras? :S

Olga RW
2012-10-10 17:32
#26

Det jag menade med det jag skrev, Madlene, är att blandrasuppfödare inte lämnar några värdefulla, vettiga upplysningar om sina hundar förutom "underbara familjehundar", "väger 38 kg och mäter 65 cm runt skallen", de lägger mer vikt vid att poängtera vilken åldersgrupp deras valpköpare tillhör, att hunden är ej till kamp och att hundarna ska iväg till barnfamiljer med hus på landet, blablabla.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Jenna_Nord
2012-10-10 17:33
#27

Tänker inte lägga nån energi på att svara. Jag har sagt vad jag tyckt. Sen är det upp till dig att välja om du vill tänka efter eller bara fortsätta och plöja på på det sättet.

Mvh Jenna

Annons:
[Madlene]
2012-10-10 17:35
#28

#26 Aha, då tolkade jag det du skrev fel då :) Håller med.

Honestyisdead
2012-10-10 18:07
#29

#26 Fast nu finns det blandrasuppfödare som faktiskt testar sin ahundar och talar om detta, som berättar om föräldradjuren och om hur hundarna är uppväxta.

Olga RW
2012-10-10 18:10
#30

Jag skulle hemskt gärna vilja höra mer om dessa amstaff-blandrasuppfödare som testar sina avelsdjur! Folk här inne säger ibland att de finns, dock har ingen annan sett dem. Och om hundarna nu är testade, varför vill man inte skriva ut de resultaten?

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

[Madlene]
2012-10-10 18:35
#31

Jag har aldrig sett en blandraskull där båda föräldrarna är röntgade. Däremot har jag sett att ena föräldradjuret är röntgat men den andra "har aldrig varit sjuk"

Honestyisdead
2012-10-10 18:40
#32

#30 Det finns seriösa uppfödare och oseriösa uppfödare både inom bland och renrasaveln.

[Madlene]
2012-10-10 18:43
#33

Hur kan man vara seriös om man är blandrasuppfödare? Jag bara undrar nu..

Olga RW
2012-10-10 19:30
#34

Givetvis finns det renrasuppfödare som inte hälsotestar, men dessa är inte alls lika många som när man tittar på blandraskullar.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Annons:
Honestyisdead
2012-10-10 19:56
#35

#34 Nej, det påstod jag aldrig heller. Bara säger att det finns bland båda.

Kalli
2012-10-10 22:38
#36

I min värld går det inte att säga seriös och uppfödare av Amstaffblandraser i samma mening. De får testa sina hundar hur mycket de vill för allt möjligt med vilka resultat som helst nästan (å andra sidan har jag som Olga redan nämnt aldrig träffat på någon Amstaffblandning som har två testade föräldrar). Som marknaden ser ut idag är det enligt mig inte förenligt med seriöst avelsarbete att sätta ännu fler till världen.

Honestyisdead
2012-10-10 22:46
#37

Men bra blandrasavel menar jag dom som kollar upp sjukdommar och andra eventuella problem som kan finnas i släkten längre brak. De som håller kolla de som är viktigt.

Olga RW
2012-10-10 22:56
#38

Kalli: +1!

#37 - om man är så mån om att kolla upp den genetiska bakgrunden och ha koll på vad som kan finnas i arvsmassan, varför ägnar man sig åt icke-stambokförd avel då? Jag får inte det att gå ihop riktigt…

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

vallhund
2012-10-11 05:05
#39

# 32

Ja det finns seriösa blandrasuppfödare, de som sysslar med prestationsavel, t ex drag o slädhundar, dit hör inte köksavlade amstaffblandisar/oreggade osv, ibland finns det inte ens AST i hundarna o skrivs det att det finns APBT i så är det med 99 % säkerhet en lögn.

Om du tittar på rasklubbens hemsida så finns det en hel del rekommendationer från avelsrådets sida om vilka tester/prov man bör göra på sina avelshundar, hur många blandis/oreggade föräldradjur har det?

Oreggade hundar sk renraser som ej är reggade är det i 99,9 % något fel som gör att valparna inte kan reggas, eller så är uppfödaren utesluten av SKK.

NOTA BENE att jag inte har något emot blandrashundar, men är totalallergisk mot blandrasuppfödare som inte har något mål eller syfte med sin avel.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2012-10-11 11:52
#40

#8 Jag vet inte varför man väljer att göra så.

Chilli10
2012-10-13 22:58
#41

Olga, hur kommer det sig att så få uppfödare är anslutna till rasklubben?

Annons:
Tedoft
2013-07-03 16:23
#42

"Blandrasuppfödare försöker verka seriösa"

Se där ett riktigt fördomsdrypande inlägg!

Har både en renrasig och en blandrashund. Och har blivit så ini h***e trött på alla som ser sig som lite bättre människor bara för att de har en renrasig hund…🤮

Trams!

Kalli
2013-07-03 18:14
#43

#42: Titta in på Hundstallets hemsida, ta en koll på Blocket och säg sedan vad som är seriöst med att sätta ännu blev Amstaffblandningar till världen?

vallhund
2013-07-03 23:03
#44

#42

Hur många seriösa blandrasuppfödare finns det? Jag har själv haft en blandras, en seniorhund som behövde nytt hem, skulle aldrig falla mig in att stödja dålig avel genom att köpa en blandrasvalp.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

ivoryx
2013-07-04 08:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Jag är 20 nu och blir 21 i slutet av året, min sambo är 26 och jag ansökte på en rednose tik (valp) hos hundar utan hem. Hon skulle dock få ett hem redan men de var super trevliga och ringde mig dagen efter och berättade att de hade en 9 månaders hanvalp som skulle passa oss perfekt. Dock stod åldersgränsen på 25 år (vilket jag inte visste, då det var hon som kontaktade mig, vet inte heller om det var förra ägarens krav… Då han bodde kvar hos sina första ägare). Men de kom hem och kikade hemma hos oss och prioriterade mina kunskaper som hundägare istället för att titta på min ålder (då min sambo inte haft hund förut så skulle hunden stå på mig ifall något skulle ändras) vilket jag är super glad över! Vi har nu världens underbaraste hund, vi kastrerade honom efter att han fått bo in sig och han är jordens mysigaste, jag är lärt mig massor om denna ras (då jag har haft mer brukshundar innan t.ex schäfer, corgi, Newfoundland) och jag kan absolut tänka mig en till efter. :) rekommenderar starkt hundar utan hem också, de är toppen trevliga.

Tedoft
2013-07-09 20:32
#46

#44 och #43

Vill ni ha en lista på icke seriösa s.k uppfödare av renrasiga hundar? Jag lovar att den blir lååååång…

Men ni missar min poäng med inlägget. Vad som irriterar mig är alla dessa ägare av renrasiga hundar som ser ner på blandrashundar, som om det vore något fult.

Ägare av renrasiga hundar ser sig själva som "lite finare människor" och blandraser är lite av ett avskum i era ögon.

men för f*n!

De är alla djur! De är ALLA underbara varelser, fulla av kärlek och tillit till oss människor. Människor som inte alltid är lika kärleksfulla tillbaks.

Skäms! Sluta upp att racka ner på hundar som inte är "rena"

Hur tror ni att Rottweiler, Schäfer, Pudel, Golden och alla andra "renrasiga" hundar kom till?

Jo - genom att korsa olika hundar med varandra. Alltså: Det vi kallar renras idag är från början en blandrashund det också.

Så tänk er för innan ni kastar skit på blandrashundar. De är inte mindre värda för det.

Jag ger mig katten på att de flesta av er är emot rasism? Men det kanske inte gäller för våra älskade vovvar?

Tedoft
2013-07-09 20:36
#47

#43

Vad är det som är så fruktansvärt med blandningar???

Lilllens
2013-07-09 20:40
#48

#46 Men har någon sagt något illa om hundarna som individer? NEJ. Vad är det du inte förstår? Det är MÄNNISKORNA som avlar fram hundar hipp som happ utan att tänka på djuren i första hand. Självklart är blandraser lika älskvärda, ingen har någonsin påstått något annat. Tycket att du ska tänka efter innan du hoppar på människor i onödan.

Annons:
vallhund
2013-07-09 21:39
#49

#46 Skicka hellre listor på seriösa blandrasuppfödare som testar sina avelsdjur för allt som bör testas enligt de ingående rasernas regler för valpförmedling, samt avlar på djur där detta gjorts i generationer (dokumenterat). Prestationsavel gills inte i sammanhanget. Uppfödare som har en målsättning med sin avel annat än att producera valpar.

Att det finns oseriösa renrasuppfödare är ingen nyhet. Det är upp till rasklubbarna, SKK (o övriga stambokförande klubbar), samt oss valp/hundköpare att motarbeta dessa o inte köpa deras valpar.

Sluta tramserierna om att vi med renraser ser ner på blandisar o deras ägare. Eller att vi skulle anse oss vara bättre människor.

Alla hundar var inte blandisar från början, var har du fått det ifrån?

Under eonerna så utvecklades rastyper, typ jakt, larm, sängvärmare, vall, drag etc… En del raser har sett likadana ut i tusentals år o vissa jakt/vall/vakthundar har stambokförts av adeln i många hundra år.

Här kan du läsa om herdehundarnas utveckling, med fokus på Pyrénéen: http://pyreneer.net/framesv.html

Kolla på artiklarna "historia" o "mer historia"

Visst har det skapats nya raser genom blandningar av renrasiga hundar, några nyare är Eurasier, Dogo Argentino samt Silken Windhounds. AST är oxå en ganska ny ras, men den uppkom inte genom blandningar (även om ursprunget APBT gjorde det).

Sluta med tramserierna o sluta med ditt nedlåtande språk om du vill ha kvar skrivrättigheter på denna sajt. En enda mer liknelse med rasism o du får skrivförbud!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tedoft
2013-07-09 23:43
#50

Läs på.

Att det handlar om nedlåtande attityd mot blandrashundar/ägare finns det inget tvivel om.

Och frågan är är om jag ens bryr mig om jag får skrivförbud i denna grupp. Jag ansluter mig hellre till en grupp där man får säga vad man tycker och där man älskar djur oavsett härstamning eller fina stamtavlor.

Så uteslut mig då, eftersom jag vidhåller att här ska man tycka att det är ok att anse att vissa djur är sämre än andra.

Det är uppenbarligen inte ok att älska sina blandisar här inne. Snacka om rasism!

Och tänk! Jag har en renrasig Amstaff.

Adjö, gruppen, Jag går ur - inte bara frivilligt  utan skyndsamt och hemskt gärna.
Jag vill inte vara en del av denna rasism.

Bye!

Lilllens
2013-07-10 03:21
#51

Du verkar uppenbarligen ha svårt att ta till dig vad andra människor säger. Så det är verkligen inte lönt att diskutera mer. Ta av dig offerkappan, det är inte synd om dig och vi är inte rasister.

Honestyisdead
2013-07-10 09:21
#52

50 wow! Snacka om att inte läsa vad andra skriver och om att hitta på egna sanningar. Måste vara jobbigt att gå runt och hitta på elaka saker om andra. Att till den grad avsky andra, utan någon som helst grund, det måste vara någon typ av rekord! Ett hett tips är att börja läsa det som skrivs och sluta hitta på osanningar. Ingen har sagt att blandrashundar är sämre som individer, men man börjar undra om du anser det eftersom du är den enda som upprepar det.

[toftaholmskaniner]
2013-07-11 11:21
#53

Tack till all seriös blandrasavel som gjort att vi fått så många renrasiga hundar idag <3 Det ploppade inte upp renrasiga hundar i alla möjliga storlekar, former, färger och hårtyper en vacker dag, det tog tid och korsningar för att nå dit vi är idag.

Kalli
2013-07-11 16:26
#54

#50: Jag har inte sagt något ont om dessa blandningar men om det redan kryllar av hundar som inte har något hem varför sätta ännu fler till världen och öka risken för att hundarna blir lidande? För det är nämligen mitt primära intresse, hundarna välmående oavsett ras/blandras.

Och just Amstaffblandningar är en utsatt hundtyp just nu som lätt och ofta hamnar i dåliga hem. Min herre var 11 månader när han kom till mig, jag är hans 5:e hem. Allvarligt, det är inget att eftersträva men en naturlig följd när marknaden är mättad.

Tänka sig, jag har faktiskt en Amstaffblandning själv och jag kan tillägga att jag aldrig känt att det inte är ok att älska min hund här inne, jag älskar honom ofattbart mycket. Om någon ser mig som en sämre människa för det så har de verkligen aldrig uttryck dessa åsikter högt.

Medda
2013-07-16 02:48
#55

Bra där # 53. 

Många blandraser som nu har blivit egen ras tack vare blandningen. För några veckor sen upptäckte jag en ras som jag aldrig hört talas om innan. Shipu, blandning mellan toypudel och shitziu (eller hur det nu stavas hahah) tydligen väldigt vanlig i USA. Det är bara ett ex av många. Sen visst är det tyvärr många som är icke registrerade "uppfödare" som verkligen inte borde få lov att föda upp hundar, detta då inte bara med staffar. Titta bara på alla "väsk" hundar som avlas fram (el i värsta fall smugglas in) och praktiskt taget används som accesoarer. Men man kan inte dra alla över en kant, många av de som fött upp oregistrerade är säkert väldigt måna om att hitta bra hem till sina valpar.

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

Annons:
vallhund
2013-07-16 11:23
#56

#55 Läs #49 igen!

Nya raser uppstår inte för att du parar din Fia med grannens Fido. Det är många generationer bakom skapandet av en ny ras. Se t ex Dogo Argentino, Eurasier o Silken Windhounds.

En ny ras skapas inte pga att en av tusentals amerikanska hundklubbar skapas som stambokför cockerpoos, labbradoodels osv.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Medda
2013-07-16 11:50
#57

Oj vallhund, träffade visst en öm punkt. Varje väg börjar med ett steg eller ska jag skriva varje generation. Det är så vi får något som kallas utveckling :)

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

Lilllens
2013-07-16 12:07
#58

Nej Vallhund, det är så enkelt att alla bakgårds-uppfödare bara tar sina blandraser och vispar fram olika nya raser! Lyssna på de som stödjer detta och tycker att det är fantastiskt! Eller nja, man ska nog inte lyssna på människor som stödjer en så fruktansvärd avel som blandrasaveln. Suck.

Olga RW
2013-07-16 12:19
#59

Finns inget utvecklande med dagens blandraspeddleri av hundar av bull&terrier-typ.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Jenna_Nord
2013-07-16 13:28
#60

Varför kan inte alla bara enas om att seriös blandrasavel och seriös renrasavel är något bra. Och oseriös blandrasavel och oseriös renrasavel är åt skogen.. Även om det finns få personer som kör seriös blandrasavel och ett större antal som kör seriös renrasavel. Och mååånga oseriösa blandrasavlare och lite färre oseriösa som avlar renras.

Mvh Jenna

vallhund
2013-07-16 13:35
#61

Mina tår är inte speciellt ömma, inga andra punkter heller för den delen. AST/Amstaff/American staffordshire terrier har inte kommit till genom rasblandningar, den uppstod tack vare avel på ett gäng APBT/Pitbulls. Dessa i sin tur har sina rötter i Staffordschire bullterrier/Staffe som i sig bildades utifrån korsning mellan bull o terrierhundar i England under 1800 talet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: