Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 6407 ggr
Becca-
2012-02-11 23:33

Amstaff till nybörjare?

Hej! Jag har fått upp ögonen för Amstaffen, och är helt såld på deras utseende. Vet inte så mycket om hur dem egentligen är som hundar, alltså metalitet osv.

Har dem stor arbetslust? Behöver dem mycket motion och mental stimulans? Till vilken grad? Funkar dem med andra djur? Något som är extra viktigt när det gäller rasen?

Jag har bara fått höra att dem ska vara mycket folkkära, och ska gilla att umgås med andra människor. Men det säger ju inte så mycket..

Jag skulle inte vilja kalla mig nybörjare, då jag har både passat och rastat hundar regelbundet under ca 6 års tid, och det har varit väldigt aktiva hundar, som; huskeymixar, sheltie och spanielhundar. Men eftersom jag aldrig har haft någon egen hund, så kanske jag är det?

Kommer flytta till lägenhet till sommaren, en 1a. Och tar då med mig mina 2 kaniner. (Är 15 år att tillägga), och undrar vilken "typ" av Amstaff ni Amstaff-experter skulle rekommendera till mig?

För det finns väll olika typer av Amstaff, eller är jag helt ute och cyklar?! Tack på förhand.

Annons:
[dynamitella]
2012-02-11 23:40
#1

Bli inte deprimerad nu, men en amstaff och två kaniner i en etta kan gå väldigt fel. Det kan också gå bra, men en etta är som sagt väldigt lite plats. Du kommer inte kunna isolera hunden från kaninerna.

Hundar ska ju inte hållas i samma utrymme som smådjur, oavsett ras, obevakade.

Resten överlämnar jag till någon som har rasen själv! Jag kan bara bidra med min lilla insikt i situationen :)

Hoppas det löser sig hur du än väljer att göra :)

Becca-
2012-02-11 23:46
#2

#1 Jo, det har jag förstått. Och om så är fallet, att det verkligen inte skulle funka så får jag lämna kaninerna hos mina föräldrar på landet, eller avstå ifrån en hund tills vidare.

Blir inte deprimerad, tar åt mig av alla tips jag får - även om dem kanske inte är positiva alltid!

Kaninerna är för övrigt ganska vana vid andra djur, då vi bor granne med en familj som äger både katter och hundar, som har varit inne på vår tomt och hälsat på kaninerna ett antal gånger.

Fjordell
2012-02-11 23:50
#3

Grattis! …till dig som fått upp ögonen för världens finaste hundar Flört Jag kommer väl kanske inte med de mest utförliga svar nu, men ja, en amstaff kräver massor av stimulans. Annars får du en väldigt destruktiv hund, kanske rentav farlig.

Eftersom jag inte har mer än bara något års erfarenhet av rasen så vet jag inte hur mycket det kan skilja från hund till hund, men min egen amstaff har väldigt stor arbetslust, och skulle nog helst få vara ute och hitta på en massa skojsigt hela tiden, men har blir trött ganska fort, haha. Vill dock tillägga att han strax fyller 1 år, så han är och har varit en handfull ett tag nu. Ska du ha en amstaff så ska du vara en relativt aktiv människa, för en uttråkad amstaff är inte alls kul… Inte här hos mig iaf, haha Tungan ute

Och vad gäller folk så, ja, de är folkkära och ääääälskar barn! Min Jackson är helt underbar med barn, och blir så lycklig när det kommer fram folk på stan och hälsar på honom. Varje gång man är ute och går med honom i koppel så går han och konstant viftar på hela bakdelen! Han kan inte hålla sig till enbart svansen ;) Man som sagt, de kräver en hel del aktivering.

Jag skulle dock inte rekommendera att du skaffar en amstaff när du bor i en 1a. Jag har själv bott i en 1a under sommaren (hos min pojkvän) och den är ändå väldigt stor… Och då hade jag Jackson där. Han trivs inte alls där. Men det kanske har att göra med att han är van att vara här hemma hos mig, då jag bor ute på landet, plus att jag har två andra hundar som är hans "flock" så att säga. Han trivs helt enkelt bättre här, han får springa fritt på gården, kan vara ute när som helst osv. Det älskar han!

Och min gosse går då utomordentligt bra ihop med andra djur. Jag har hundar, katt, råttor och en häst… Det funkar hur bra som helst! Glad

Och för att besvara din fråga om olika typer av amstaff. Det finns ingen som helst uppdelning av rasen, men det finns olika linjer. Vilket medför vissa drag hos olika linjer, exempelvis att vissa är grövre medan andra är tunnare i kroppen osv.

Becca-
2012-02-11 23:56
#4

#3 Tack för ditt svar! Jo, jag vet att en 1a kanske inte alls är något att klappa händerna för, men jag satsar istället på att vara ute mycket i skog och mark varje dag (lägenheten som jag är intresserad av ligger nära en skog), och aktivera hunden mycket utomhus - och göra den lilla lägenheten till en viloplats där man inte leker och stojar runt.

Jag kommer ju främst ha hunden som sällskap, men är intresserad av både sök och lydnad!

Kanske är det så att jag får vänta med hunden då.. Men i vart fall så önskar jag att ni kanske kunde berätta lite mera om rasen i allmänhet! Pälsvård, uppfostran..

Olga RW
2012-02-12 10:14
#5

Uppfödare som registrerar sina valpkullar i SKK (alltså föder upp renrasiga AST) får inte sälja valp/hund till någon under 18 år.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Becca-
2012-02-12 11:25
#6

#5 Men det går väll om mina föräldrar står som ägare, och har huvudansvaret? Vi kommer ju träffas iprincip varje helg, så helt ensam är jag ju inte!

Annons:
Jenna_Nord
2012-02-12 20:59
#7

Jag har 2 hundar, varav en är amstaff i en etta på 35 kvadrat. Och det funkar hur bra som helst :) Kaninen skaffade jag när min amstaff var 10 månader (då var hon redan van vid hamster & katt) och det har gått hur bra som helst! När jag är hemma har jag alltid buren öppen så att kaninen springer lös i lägenheten :) Dom är jätte bra kompisar! Så har man kaninerna från de att valpen är liten så brukar de inte vara några problem att vänja dom vid varandra! :)

Mvh Jenna

Jenna_Nord
2012-02-12 21:01
#8

Glömde tillägga att jag har bott i två ettor sen jag skaffade amstaff och det har gått hur bra som helst. Så länge hon får bra med motion, stimulans och aktivering :) Men sen är ju min amstaff van vid att bo lite trångare. Tror de är svårare att flytta från en större lägenhet/hus till en etta!

Mvh Jenna

Olga RW
2012-02-12 21:40
#9

#6 Av min erfarenhet är det få uppfödare som kulle godta sådant, men man vet ju aldrig.

Ang. utrymme så spelar det egentligen inte å stor roll hur stort eller litet man bor, hunden ska trots allt inte motioneras inomhus ;)

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

vallhund
2012-02-13 02:58
#10

# 6

Eftersom du inte kommer att bo med dina föräldrar så kan de inte ha huvudansvaret.

jag har bott i en 1a med 2 BCs, det är inte inomhus man motionerar sina hundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Becca-
2012-02-14 21:43
#11

Tack för alla svaren! Jag är mycket hoppfull om att det kan gå med en amstaff och kaniner i en etta. Det är ju som ni säger, trots allt motionen som man gör utomhus - och då får dessutom hunden "pauser" ifrån kaninerna.

Ska kika upp detta med huvudansvaret och inte, och vad som egentligen gäller! Någon som vet något om just det, och tror att uppfödaren accepterar att hunden bara träffar "huvudägaren" varje helg?

Olga RW
2012-02-14 22:10
#12

"Någon som vet något om just det, och tror att uppfödaren accepterar att hunden bara träffar "huvudägaren" varje helg?"

Det är nog högst individuellt från uppfödare till uppfödare.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Becca-
2012-02-15 18:30
#13

#12 Okej, jag får kanske kontakta någon uppfödare då. Ska ta ett snack med mina föräldrar oxå, om vad dem tycker. Inte säkert att jag kommer skaffa en valp, utan en omplaceringshund isåfall.

Annons:
theraphosa
2012-02-15 19:50
#14

Ett väldigt bra tipps är att köp från en serriös kennel inte blocket eller privatperson. För hos en kennel kan du vara säker på att hunden har ett stabilt psyke och de är värt dom extra tusenlapparna.

Våran amstaff blandning är jätte snäll med alla djur! katter, grävling, skata, hamster, igelkott, illrar, råtta aa de är nog de djuren hon träffat på i hemma miljö och de har funkat gätte bra =)


Fjordell
2012-02-16 13:20
#15

#14 Fast det är många seriösa kennlar som annonserar på blocket, så det kan man inte heller utesluta. Man får istället hålla utkik efter om annonsören nämner något om att de har stamtavla osv. Annars får man kontakta annonsören och fråga. Sen får man avgöra vilka man tycker verkar seriösa, eller ta hjälp av någon som är mer kunnig.

En seriös uppfödare säljer inte till vem som helst! Ska man köpa från kennel så bör uppfödaren ha många frågor om vad man har för kunskaper och erfarenheter, samt vad man har att erbjuda hunden man är intresserad av.

theraphosa
2012-02-16 18:19
#16

# Ja men jag syffta mer på "en typisk blocket annos" typen och att de finns andra ställen att hitta hund på. För de flässa serriösa måste man själv kontackta, men hittar man en serriös och bra kennel på blocket så har man nog lite tur. För de flässa nässtan alla annonser jag sett (i stockholm) är privatpersoner och är inte alltid renrasiga eller bra i psyket.


Becca-
2012-02-16 19:06
#17

Jag vet mycket väl att man ska välja uppfödare med omsorg, har haft kontakt med andra uppfödare innan och pratat osv! Dock inte när det gäller denna rasen.

Ska vara noga med att kolla upp föräldrarna, och fråga massa! FlörtÄr den något speciellt man ska titta efter, när det gällde Lagotton så var jag noga med ögonlysning, HD osv, finns det något liknande när det gäller Amstaffen?

theraphosa
2012-02-16 19:46
#18

#17 Va bra =)

Du kan vell fråga om psyke, hud problem, höffter de är de jag kommer på nu, men ras typiska sjukdommar kanske.


Becca-
2012-02-16 19:57
#19

#18 Jo, men vilka sjukdomar brukar vara vanliga hos Amstaffen? Alltså rasbundna, eller vad man ska säga Flört

vallhund
2012-02-16 22:49
#20

# 19

Om uppfödaren uppfyller rasklubbens kriterier för valphänvisning så är man en bra bit på väg.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
theraphosa
2012-02-17 07:32
#21

#19 jag är inte så insatt i de och tänkte att någon annan kunde fylla i eller om du googlar lite =) Bara dom grejjerna jag nämde som jag kunde komma på.


_tess_
2012-02-20 11:07
#22

#19 Det finns redan en tråd om sjukdomar här: http://amstaff.ifokus.se/discussions/4f16c5c2d4ebea6366000d6c-sjukdomar?discussions-4

Bättre att ta diskussionerna i de trådar de hör hemma, annars får vi väldigt långa och röriga trådar! =)

Mvh Tess

ronjalundgren
2013-06-14 22:58
#23

hejsan! vad roligt att du fått upp ögonen för amstaff! tyvärr så tror jag inte att de är är en hund för dej då du säger att du vill ha den mest som sällskap då får du vända dej till en liten hund som inte kräver så himla  mycket motion, motion kräver alla hundar men mer eller mindre beroende på ras och storleken hör till viss del in också psykisk träning ska alla hundar ha men också mer eller mindre beroende på ras, amstaff är en hund som behöver väldigt mycket motion psykisk träning och uppmärksamhet, att en amstaff är en farlig hund skulle jag aldrig säga hunden väljer tyvärr inte sin ägare då många skaffar amstaff för att kampa den mot andra hundar och göra den aggresiv å de är tyvärr det amstaff är känt för. men detta är inte den riktiga uppfattningen av hunden om man känner den och om den får hamna hos rätt ägare från början. jag har haft en föredetta kampad amstaff och han är världens underbaraste hund å skulle aldrig göra mig illa. MEN han vill kampa mot alla hundar när man är ute å går och kan inte gå i koppel utan drar som en tok. så går de om man hamnar fel å detta gick tyvärr inte att träna bort han va 5 år. men jag klarade han. men för att ha en hund måste du ha ett intresse av att vara hans kompis. en valp måste du dessutom gå ut med varje gång den piper på natten så den inte bajsar å kissar innomhus. en amstaff behöver 3 timmars motion om dagen lek å jobba med huvet utöver de. morgon promenad 1 timme promenad vid 12-1 1 timme promenad vid 4 en timme gärna lek å bus emellan spåra efter saker å arbeta med huvet på andra saker. gärna låta den dra tungt som däck några g¨ånger i veckan men absolut inte dra i däck med tänderna då du kan väcka en känsla av kamp i hunden då den är avlad för detta å den kan komma vilja utmana dej om de nu skulle bli fel. men man ska eh göra de. slänga pinne dratungt kasta boll. massa gos promenader helst i skog å på landet där den kan lukta å jobba med huvet. du lär ju ha skola  å fult upp med vänner. amstaff är inte en hund att rekomendwera som första hund. men de är världens bästa familjehund å hund om den får de den behöver påresic som alla andra hundar.! de finns folk som säljer å föder upp hemma men helst ska du ha en från en kennel så de är seriöst. då de finns psykiska problem i rasen å folk avlar på innavel för att tjäna nåra tusenlappar per hund. amstaff är en ras och de finns inte olika. sen finns de blanraser som tex amstaff /rotwailer amstaff/ pitbull amstaff/american pitbull xxl. osv osv men de finns inte olika amstaffar :) hoppas du kommer fram till ett beslut om du redan har hund så hoppas jag att de går bra. hundar är inga leksaker som många tror. å nån som säger att en amstaff kan ligga inne i flera dagar ljuger de mår den psykiskt dåligt utav å de märks om amn fortsätter då du kommer få en rastlös amstaff i ditt hem. en dag kan man fuska å gå kort en gång i månaden kanske men inte mer än så.

ronjalundgren
2013-06-14 23:09
#24

sen så kvällspromenad vid tio på 10-20 min :) jag tror typ en liten hund som chihaua skulle passa dej mycket bättre den behöver motion å kärlek å jobba med huvudet den med men inte alls i samma kategori som amstaffen. om du skaffar amstaff är de amstaffen och du. din fritid går till amstaffen din morgon din eftermiddag ja 24/7 jag skulle säga att en hund är som träning inför barn då man blir låst. om du ska festa vart ska hunden va ? utomlands?osv osv hos din kompis eller föräldrarna? men man skaffar ju inte hund för att lämna bort den jämt eller behöva sälja den för att man inte har tid att skaffa hund innebär ett stort ansvar som man borde tänkt igenom ett år å planerat i detalj för hundens och ditt egna bästa , ett impulsköp blir aldrig bra ! :) plus att du ska ha hundmat de kommer kosta dej 500/månad sen försäkring å sen kan du behöva gå till veterinären å om du inte har försäkring då kommer du upp i tusenlappar. sen så måste du vaccinera hunden å sen kan de bli fel på hunden så den behöver mediciner amstaffs e kända för allergi problem och höftproblem. men de kommer kosta dej 800/månad att ha en hund.

Zahara
2013-07-01 15:47
#25

själv tror jag mycket att honden blir det man gör den till, har själv två terrier hemma som är rena soffpotatisarna, har kaniner katt och hästar med. Mina hundar får inga långpromeader var dag men de kan ju visserligen ligga i trädgården och lata sig när de vill. Jag har INTE aktiva hundar, de ligger hellre på soffan och tittar på mig när jag jobbar, visst går de gärna en sväng och så men jag har inga busar som river huset om jag inte skulle göra det!

Amstaff är en mycket social hund, barnkär och tålig, lättlärd och kärleksfull samtidigt som de egentligen är mycket fega! En  hund som är bufflig i sättet och oftast har ett dåligt kroppsspråk.

Har bara positivt att säga om de individer jag har haft att göra med.

Lycka till!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

vallhund
2013-07-02 10:30
#26

Om hundar blir vad man gör dem till skulle man kunna valla med borzoier.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Alvin88]
2013-07-10 10:25
#27

Då du är ganska ung och inte haft någon hund tidigre vill jag rekomendera att du har hunden tillsammans med din familj oavsett ras. En hund är ett enormt ansvar som faktiskt inte alltid är roligt att ha( fast oftast) speciellt inte om man är ensam. Det kan vara bra att få hjälp att turas om med promenaderna, att veta att hunden alltid får det den behöver. Säger ag med detta att 15 åringar är ansvarslösa, svar nej. Utan mer att det är ett enormt ansvar med hunden och att det kan vara bra lära sig ta ansvar tillsammans med andra vuxna. Jag minns själv min första hund som nu bor hos familjen, det fanns så mycket frågetecken gällande hunduppfostran etc och då tränade jag ändå aktivt lydnad agility och gick på utställningar. Nej jag tycket inte du ska skaffa en hund ensam, det är lätt och att vara naiv och tror man klarar av ansvaret ( vilket man också skulle kunna) men det kan också gå fel. Hade personligen som uppfödare inte sålt min valp till dig om jag visste att du var 15 och ska bo ensam i en lägenhet tror andra seriösa inte heller hade gjort det. Så skaffa gärna hund men inte på ett helt eget ansvar:)

Annons:
vallhund
2013-07-10 21:18
#28

#16

Man behöver inte ha kennel för att vara seriös uppfödare, man kan föda upp o regga 2 kullar utan att ha registrerat kennelnamn.

Huruvida de är renrasiga dvs reggade i SKK är lätt att ta reda på, likaså föräldradjurens mentalitet. MH/BPH syns i Hunddata.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[toftaholmskaniner]
2013-07-11 11:41
#29

Jag har inte orkat läsa alla inläggen (du har säkert fått massvis med bra tips) men av egen erfarenhet så är det inga problem att ha kaniner med hundar. Jag har två hundar och ca 15 kaniner, det går hur bra som helst både inomhus och utomhus - lösa och i bur. Men man får vara på sin vakt i början (min amstaff var 2 år när hon flyttade hit och bara jagat kaniner över fälten tidigare) de får aldrig vara lösa tillsammans om jag inte har uppsikt, efter ca 1 månad med positiv träning bryr hon inte sig ett dugg om kaninerna utan är helt avslappnad och vet att man inte få leka med dom. Min andra hund var valp när hon flyttade hit och vande sig redan då vid kaninerna och är mycket bra vän med dem alla.
Jag ser inte heller några problem med att ha en krävande hund i en etta, inomhus ska ni ju ändå bara sova. Det är utomhus som träning och aktivering sker oavsett väder :)
Även om du själv aldrig haft hund innan så finns det massvis med kurser man kan gå! Och man kan gå dom flera ggr även om man kan dom sedan innan, det är bra aktivering och man lär känna hundfolk som kanske kan hjälpa till om man skulle få lite problem på vägen.
Någon gång är alltid den första och brinner du för amstaff så är det amstaff du ska ha! Min första var en rottweiler och visst hade vi lite problem (som alla mer eller mindre har!) men jag fick massvis med hjälp på hundklubbar och kurser så vi löste det hur bra som helst, det blev hund av den hunden också!

Lycka till! <3

Medda
2013-07-16 03:15
#30

Vad kul att du intresserar dig för Amstaffen, det är en underbar ras. Men precis som många andra hundraser så kräver den mycket stimulans, då inte bara med promenader utan social träning, använda hjärnan och nosen mm. Är du aktiv med staffen blir den av med överskotts energi och då brukar det inte vara några problem med liten boyta. Ett tips är att kanske vänta tills är något år äldre, eller om du bor med dina föräldrar att de har huvudansvaret. Man kan alltid börja med att vara hundvakt åt någon som har en Amstaff, så lär man sig lite mer om rasen och får lite mer erfarenhet. Lycka till =)

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

Lexie2013
2013-07-22 01:13
#31

Det ända jag kan tänka mig du menar med "olika" amstaffs. det finns inte men där finns då amstaffen som är en förkortning på american staffordshire terrier. Men swn finns staffen också. Ca halva mank höjden gentemot amstaffen. Den heter då bara staffordshire terrier. sen finns där raser som liknar amstaff "lite" som en american bulldog kan i mångas ögon uppfattas som en amstaff. Både amstaff o staffen är godkända raser hos skk. Finns även en ras som är snarlik som heter dogo perro.

[Bullen300]
2013-07-22 13:44
#32

#31 stafforedshire bullterrier* (staffe) :)

vallhund
2013-07-23 02:59
#33

Ingen av de Ambullar jag träffat skulle kunna förväxlas men en amstaff eller staff, snarare med Dogo Argentino.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lexie2013
2013-07-23 19:14
#34

Haha tack för rättstavningen:) jag skrev att den kan uppfattas som en amstaff för många. Du är då inte en av dom. Håller med mer lik agrentinon.

Annons:
[Bullen300]
2013-07-23 19:53
#35

tydligen så skrev jag fel xD rättar mig själv och skriver

staffordshire bullterrier**

Upp till toppen
Annons: