Annons:
Etikett04-foder-skötsel
Läst 4551 ggr
Zahara
2013-08-31 16:52

Färskfoder

Sedan en vecka tillbaka ger jag min hund enbart färskfoder och enbart ox, detta för att utreda en ev allergi. Enligt tillverkatren på detta ger så finns där vad han behöver och inga tillsatser behövs, finns kött och ben och inälvor osv i detta. Han ska ha 300g om dagen, jag ger 500 g om dagen och ändå tycker jag att han tappar i vikt!! Vad gör jag?? Tipps mottages tacksamt!!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
Mischa
2013-09-05 19:18
#1

Är det muskler eller enbart hull?

Köp ister i matbutiken och tillsätt, förvisso tas det från svin men iom att det inte är protein utan rent fett så bör hunden inte reagera på det.

≧◔◡◔≦

Zahara
2013-09-05 19:46
#2

Hull är det som fattas, skäms nästan över att visa mig med honom nu, ska genast prova ister men hur mycket ger man av det? Han väger ca 22 kg nu och behöver upp minst tre!! Ska prata med tillverkaren med om varför han går ner så på fodret som han får. Ska ju finnas allt han behöver och dessutom får han mer än han ska!!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Mischa
2013-09-05 22:42
#3

Jag brukar inte måtta utan höftar en klick i maten.

Det låter ju som om han gör av med mycket energi, samtidigt är alla hundar individer och en rekommenderad giva är enbart en riktlinje.

Givan ges ju också efter idealvikten, en 25kg hund blir ju runt 500g.

≧◔◡◔≦

vallhund
2013-09-06 00:40
#4

Jag höftar oxå, ister ger jag inte, däremot laxolja. Nuvarande hund drygt 20 kg behöver drygt 700 gr mat (exklusive vikten av ben) för att inte se ut som ett benrangel.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zahara
2013-09-06 09:32
#5

Hur kan de då rkomendera 3-400g om dagen till en hund på 20-25 kg. Han är en soffpotatis som inte rör sig så mycket. Vilja ha i så lite olika som möjligt då vi just nu kör med uteslutning. Vad kör ni på för färskfoder? Jag måste ha ett som är 100% spanmålsfritt men är lite osäker på hur det är med potatis och grönsaker, har de samma protein som spanmål? Då blir det ister, var hittar jag Laxolja?? Måste ju få upp honom i vikt, även om han verkar må bra ser det inte bra ut :(

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Mischa
2013-09-06 10:14
#6

#5

 Vad är det för märke du ger? den generella riktlinjen brukar vara 2% av vuxenvikt/idealvikten.

Jag gör hemmalagat med färskfoder som grund, men det är pga att jag inte heller har en frisk hund som jag inte ger det rent, i nuläget kör jag på bravo men märke och sort kan variera.

Lax/fiskolja är också bra att komplettera med eftersom det innehåller viktiga fettsyror, det kan du hitta i djuraffär/internet. 

Spannmålsfria färskfoder är ju bland annat vom og hundemat som saknar kolhydrater överhuvudtaget.

Emzoo, men dom har betmassa och potatisfiber (inte samma som spannmål)

Nordic och priima har båda var sin sort som är spannmålsfri, Priima NK är helt fri från kolhydrater och Nordics variant har potatisfiber samt morötter.

Sedan finns ju även mush som i grund och botten säljer barf-produkter som skall kompletteras med varandra, men dem har en ny sort i form av små köttbullar som skall vara helfoder (dyrt och lite grönsaker)

≧◔◡◔≦

Annons:
Zahara
2013-09-06 23:01
#7

Sund hundmat heter det det och enl tillverkaren ska där vara allt. Kött inälvor senor brosk osv. 50kr kg tar dem

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Olga RW
2013-09-07 00:29
#8

Det är väldigt individuellt hur mycket en hund ska äta. Både jag och min vän har ramma ras, amstaff, och vi erbjuder våra hundar samma fysiska aktivering. Mina äter Fodax Röd med mest fett och protein medan hennes äter Grön som innehåller mindre fett och protein. Hon ger även mindre mängd mat per dag/hund än vad jag gör och våra hundar är i typ samma kondition.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

vallhund
2013-09-07 02:48
#9

#7 Ja deras produkter är helfoder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zahara
2013-09-07 09:04
#10

Hur är det med vilt (älg) till hund? Kan jag ge det med?? Är så dålig på detta med färskfoder då jag aldrig gett detta förr. Får läsa på massa.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Mischa
2013-09-07 14:41
#11

#7

De rekommenderar ca 2% av önskad vikt, med andra ord så verkar det helt enkelt vara så att din hund fått för lite mat, hon har fått rekommenderad giva för en 15kg hund.

#10

Färskfoder är generellt sett helfoder, så det är egentligen inte mer kunskapskrävande än att ge torrfoder, vill man däremot sätta samman en egenkomponerad kost bör man vara påläst.

Utreder du allergi så kan det vara värt att testa proteinkällor som hunden aldrig fått innan, det den aldrig blivit utsatt för är den troligtvis inte allergisk/överkänslig mot, och vilt förekommer ju sällan i hundfoder.

≧◔◡◔≦

Zahara
2013-09-07 14:51
#12

Älg blir det nu och lax det har han inte fått innan

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Upp till toppen
Annons: