Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1574 ggr
Driva
2013-09-09 20:50

Regga pitbull som amstaff??

Pratade med en tjej idag som sa att man pitbull och amstaff hade så lika bloslinjer så man kunde regga pitbulls som amstaff här i Sverige?

Tyckte det lät jättemärkligt, men har verkligen ingen koll på hur man reggar pitbulls utomlands, så någon som kan mer får gärna berätta om det är så?

Besök min blogg: http://bumpi.se

Annons:
Mischa
2013-09-09 21:24
#1

Nej det kan du inte, det är två separata raser.

SKK har stängd stambok, alltså kan man inte mönstra in något, det som är utanför rasen hålls utanför så vidare man inte falskreggar en valp såklart.

Det har tidigare funnits ett krav på DNA-typning för amstaff just pga falskreggning.

≧◔◡◔≦

Driva
2013-09-09 21:25
#2

Det var de jag trodde. Hade svårt att tro att SKK skulle tycka det var okej.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Mischa
2013-09-09 21:29
#3

Antagligen har tjejen inte värst stor koll på läget alls eller har missuppfattat en del, många misstar även SJV-register (alltså det obligatoriska id-registret) som någon slags stambok, men där fyller du ju liksom bara i vad du vill.

≧◔◡◔≦

vallhund
2013-09-10 04:54
#4

För ett antal år sedan så försökte en del personer smyga in APBT i Amstaff, genom att använda APBT hanar i avel men registrera dem som AST, detta ledde till att man under några år var tvungna att blodtypa pappa hund o valparna, "faderskapstest"

I USA finns det ju en hel uppsjö med olika kennelkubbar/stambokförande klubbar så där kan samma hund vara reggad både som AST o APBT. De hundar som är reggade i http://www.amstaff.org/ som ligger under AKC, den organisation som samarbetar med FCI, kan inte vara reggade som APBT i andra klubbar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lilla G
2013-09-10 05:23
#5

När det blodtypades så var det inte bara hane och valpar som det gällde utan tiken var tvungen att vara typad hon med.

Olga RW
2013-09-10 10:55
#6

#4 STCA sköter inga valpregistreringar, det gör AKC. Många av uppfödarna som är medlemmar i STCA föder upp dubbelreggade hundar.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Annons:
Driva
2013-09-10 18:08
#7

Ja hon påstod att uppfödaren hon pratat med sa att hans hundar var dubbelreggade…

Besök min blogg: http://bumpi.se

Olga RW
2013-09-10 19:36
#8

UKC har stängt sina APBT stamböcker för ett tag sen men det finns ju andra mindre seriösa register man kan regga sin amstaff som pitbull i. Inget är omöjligt.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

vallhund
2013-09-10 22:20
#9

#5 + #6 Tack för förtydligande/rättelse.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

shaneekung
2013-09-11 16:40
#10

#8 jag tror att UKC har öppna stamböcker igen, sen Am Bullyn blev accepterad hos dom.

Olga RW
2013-09-11 18:52
#11

#10 Som det står i mitt inlägg är det APBT stamböckerna som är stängda. Bully är ju en helt annan sak, APBTs vars ägare vill hellre ha hundarna reggade som bullys får byta ras på hundarna dock och få sin APBT reggad som bully, men det funkar inte åt andra hållet.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Waymore_Hoss
2013-09-15 09:53
#12

Stängda och öppna stamböcker i all ära men så länge nästan alla register förlitar sig på människors ärlighet och inte har obligatorisk DNA-typning så är stamböckerna öppna inofficiellt. Så det är fullt möjligt att göra på det sättet men det är naturligtvis inte förenligt med regelverket i någon kennelklubb.

Upp till toppen
Annons: