Annons:
Etikett06-träning-inlärning
Läst 4466 ggr
neeever
5/2/13, 11:39 PM

Amstaff som tuggar i armar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

I början av januari 2013 så tog jag hand om en amstaff/pitbull hane på 1,5 år som inte har haft det så lätt i sitt liv. Han har förmodligen blivit tagen för tidigt från sin mamma då han började att dutta på min tiks bröst direkt när han kom hem till mig, Inte nog med detta så har han under sina 1,5 år haft 9 ägare vilket resulterat med att han lider av seperationsångest. Människorna som ägt han har varken haft kunskap eller förståelse för denna ras och därför inte "kunnat" ha han mer och tappat intresset för han och därefter sålt han vidare utan någon form av tanke på vem han hamnade hos. Han har bott i garage, rastgårdar mm. Pinnar och andra föremål vart han livrädd för i början då han säkerligen blivit slagen av detta och ser han ett tänt ljus så får han panik. För övrigt är han världens goaste och snällaste hund som älskar alla människor och djur. Han älskar att bli tränad och få lära sig nya saker och detta var en av anledningarna till varför jag tog hand om han för att jag ville ha en hund som jag kunde träna med då jag är utbildad djurvårdare och har många andra djur men där är absolut inte lika mycket krut i mina andra hundar.
Jag har ställt ut många hundar, spårat och tränat lydnad och agility så det lär bli mycket spår/sök och agility med denna killen!

Men det jag skulle komma till var att så fort man lämnar honom så går hela hans värld under, helt förståeligt med tanke på hans förflutna    . Han kan stå i timmar och skrika tills man kommer hem och när jag kommer hem så blir hann så oerhört exalterad så att han och tuggar mig i armarna och drar i mina kläder. Fast jag försöker lugna han på alla sätt och vis så funkar ingenting för att han har bara mig i fokus, att tugga och dra i mig ( absolut inte aggresivt ) utan han blir så glad för att jag kom hem och inte lämna honom. Pratade med min gamla lärare som är hundpsykolog och hon sa att jag skulle testa med hans favorit leksak/godis  mm, ingenting hjälper. Han har som sagt bara mig i sikte så att komma hem är inget kul längre för mina armar blir helt blå/gula. Försöker man putta bort han eller ta tag i han så känns det bara som att det blir värre och rösten bryr han sig inte ett dugg om. Jag behöver alla tips och råd jag kan få på hur jag ska försöka träna bort detta då det börjat bli en " fixering ". Att komma hem ska ju självklart bli en positiv sak. Jag har aldrig varit med om en hund som gör så här och inte lyssnar. 
Tacksam för alla tips och råd!
Mvh
Nathalie

Annons:
Kalli
5/3/13, 12:35 AM
#1

Om han blir så stressad över att bli lämnad ensam skulle jag väl först och främst koncentrera mig på ensamhetsträningen. Bitandet när du kommer hem är ju bara ett symtom på att han mår dåligt över att bli lämnad.

neeever
5/3/13, 9:32 PM
#2

Att lämna han har blivit mycket bättre jämfört med hur det var innan. Vi fick börja med att lämna han 10 min och hålla på sådär och senare lämna han längre så att han förstod att vi kommer komma tillbaka. Men det är själva bitandet och tuggandet i armar som gör oerhört ont, de första veckorna som jag tog hand om han så vart jag helt blå på mina armar. Han gör det absolut inte för att vara elak utan han blir så exalterad och glad som nu gått över till en fixering. Har du några tips på hur man kan arbeta bort detta ?

pv60
5/3/13, 10:12 PM
#3

Med våran äldsta så sa vi till på "skarpen", la ner henne och sa NEJ. Bättre men fortfarande helt hysteriskt lycklig när vi kommer hem. Hoppar och beter sig som en tok. Vi har vant oss och tycker att det är på en acceptabel nivå för oss, värre för besökare… Men - inte lätt att vara hund och glad alla gånger😛. Älskar vår vovve i alla fall.

Waymore_Hoss
5/3/13, 11:47 PM
#4

Ett stort antal hem är visserligen inte idealiskt men det finns väl ingenting som säger att hunden måste ha farit illa i något annat avseende? Att hunden inte kan lämnas ensam kan bero på obefintlig ensamhetsträning.

Jag är allergisk mot alla som tar sig an hundar av den här hundtypen i värsta slyngelåldern och tror att alla problembeteenden beror på att hunden blivit dåligt behandlad. Är hunden hundaggressiv så förklaras det med att hunden "tvingats" att slåss, att hundtypen har en viss avelsbakgrund vilket skulle kunna förklara betendet vill man inte riktigt kännas vid. Och så verkar de flesta problembeteenden förklaras, hunden har blivit dåligt behandlad…

Waymore_Hoss
5/3/13, 11:52 PM
#5

Rent generellt är problemet att hunden inte blivit uppfostrad och fått lära sig några gränser. En liten söt valp som biter i armarna är inte så farligt men låter man hunden fortsätta med det beteendet så kan du ha en ganska jobbig hund när den blir äldre. En del hundar av hundtypen har jag också upplevt som fixerade vid handskar och tröjärmar som de vid olika tillfällen kan vilja bita på. När min ena hund hade sin värsta slyngelperiod fick jag helt enkelt sluta ha handskar då han blev helt besatt av dem. Skulle hunden reagera likadant om du hade på dig t-shirt eller linne?

neeever
5/4/13, 5:56 PM
#6

Jag vet mycket väl om slyngelåldern då jag är uppväxt i en kennel och alla i min släkt föder upp hundar. Jag hade väl inte skrivit att han blivit illa behandlad om jag inte visste, eller hur ? 

Det med uppfostran håller jag däremot med dig, han var inte uppfostrad överhuvudtaget när jag tog hand om honom, men som sagt träning ger resultat och han är en oerhört rolig hund att träna.

Han bitande beror på att han blir så glad när han får se en igen, för han tror att man inte kommer att komma hem igen. Men hans uppväxt har varken varit kul eller lätt för honom då han blivit illa behandlad av visa ägare som ägt honom och resten som tagit hand om honom har inte orkat med honom. Det är detta jag vill ha tips och råd över hur man ska gå till väga för att träna bort detta.

Annons:
Waymore_Hoss
5/4/13, 8:05 PM
#7

Med tanke på hur många påstådda dåligt behandlade hundar jag hört talats om genom åren så tar jag det med en stor nypa salt. Allt som oftast handlar det om rätt typiska problembeteenden som är rätt vanligt förekommande hos hundtypen och som även finns hos hundar som sköts exemplariskt.

Fast att bitande skulle ske av den anledning är ju ingenting annat än ren spekulation från din sida. En typisk situation där det här beteendet brukar visa sig är när hunden blir exalterad av något och går upp i varv vilket jag misstänker att den här hunden gör när du kommer hem? Det du troligtvis måste börja arbeta med är att hindra hunden från att gå upp i varv. Jag vet inte hur du hälsar på hunden i dagsläget när du kommer hem men du ska ignorera honom när du kommer in och inte hälsa på honom förrän han lugnat ner sig. Det kan också vara så att upphetsning tillsammans med att hunden triggas av en långärmad tröja som orsakar beteendet. Min äldsta hund triggades som sagt av handskar och beteendet försvann helt när jag slutade bära handskar under hans värsta slyngelperiod. Att bära t-shirt eller linne kan således vara ett sätt att dämpa beteendet.

Jag har själv erfarenhet av två hundar, däribland en APBT, som haft det här beteendet. Dessa hundar har gått flera kurser och tränats regelbundet på brukshundklubben. De har också varit ensamhetstränade men trots detta har de i vissa fall, speciellt som unghundar, uppvisat precis det här beteendet. Och jag vet att jag är långtifrån ensam om den erfarenheten. Min äldsta hund kan dessutom fortfarande uppvisa det här beteendet när han går upp i varv trots att han snart är tonåring.

allevo
5/4/13, 8:07 PM
#8

Jag tänker lite bas nivå. 

- Ser ni till att han är så trött att han nästan stupar i bädden innan ni lämnar. Så att "toppen" på energin fortfarande är låg när ni kommer hem?

- Tar ni hjälp utav någon tränare förutom psykologen?

Har själv en amstaff/pitbull kille här hemma som blev överlycklig och skulle hoppa upp och slicka en i ansiktet (jämfota) och bita i armar och dra iväg med en (utan aggressivitet). Eftersom inget speciellt hjälpte utav alla tips och råd vi fick, gjorde vi som så att när vi kom hem stängde vi in han i "lilla" hallen med kompostgaller så vi kunde klä av oss i lugn och ro.

Satte oss utanför och bara väntade tills han lugnat ner sig och inte stod och vibrerade. Då först släppte vi in han till oss men ignorerade för han var ju fortfarande uppe i varv.

Sen ökade vi ju kraven efterhand att han skulle sätta sig ner, sen ligga ner och vänta på oss. Nu är det så pass "bra" att han kommer och "vickar" på hela kroppen med ben/leksak i munnen och han hoppar nästan aldrig alls när han får hälsa hem oss.

Bitandet är borta helt. 🙂

Önskar er lycka till med killen. Ser riktigt fin ut! 😍

neeever
5/4/13, 8:28 PM
#9

Jag har aldrig varit med om en hund som fortsätter hoppa upp och bita en och tugga en på kroppen fastän man ignorerar eller vänder ryggen till och inte heller ordet NEJ. Han är så uppe i varv så att inget man gör spelar någon roll för hans del. 

Allevo: Jag provade att testa det tidigt på morgonen innan jag skulle iväg, vart ute på en lång cyckelrunda som han älskar och han gick och lade sig direkt när vi kom hem och därefter åkte jag hemifrån. Men sen när jag kommer hem igen var det samma visa som det brukar vara. Men jag kanske gör helt fel ? som sagt alla tips och råd är välkommna!

En bit ifrån min hästgård bor där en hundtränare som är jätte duktig och där tränar vi två gånger i veckan, han har gett mig en del tips men dessa funkar inte heller. Man känner knappt igen han om man jämför med hur han var i januari och hur han är nu.Han är absolut ingen problem hund, det enda som är det jobbiga är ju tuggandet och bitandet då det börjar gå över till en fixering varje gång jag kommer hem. 
Jag ska testa med det som du sa, att sätta kompostnät så får han komma ut när han lugnar ner sig. Tack så mycket! :)

Waymore_Hoss
5/4/13, 8:48 PM
#10

#9

Hur stor erfarenhet har du av den här hundtypen sedan tidigare? En hund av den här hundtypen kan bete sig precis på det sätt som du beskriver när den är uppe i varv. Det var just därför jag påtalade vikten av att hindra hunden från att gå upp i varv för när den väl har gått upp i varv så kommer man inte komma någonstans med kommandon och korrigeringar. Man måste bryta hunden i ett tidigare skede eller vänta tills hunden lugnat ner sig igen.

neeever
5/4/13, 10:31 PM
#11

Jag har haft en tidigare som gick bort för 2 år sen, innan henne så tränade jag en väns amstaff som även jag tävlade agility i men bara för detta så innebär det inte att jag har mega stor erfarenhet av utav dem, utan jag lär mig nytt hela tiden. Men hur tycker du att jag ska göra när jag kommer hem? 

Jag skrev detta på ett annat forum och fick ett svar av en man " Använd en elapparat och tryck mot han för då lär han aldrig tugga på dig mer" Jag skulle aldrig äns tänka tanken att använda mig av en sådan metod, förstår inte hur man kan resonera så. 

Är så glad över att han känner en så pass stor trygghet till min blodhundstik, vilket underlättar ännu mer för både mig och honom när jag inte är hemma för då har han ju henne hos sig. Dem har verkligen funnit varandra! :)

Waymore_Hoss
5/4/13, 11:01 PM
#12

Jag tyckte Allevos förslag verkade lovande. Med kompostgallret och att stänga ute hunden tills han lugnat ned sig och sedan också fortsätta ignorera när hunden släpps ut.

Ratlings
5/4/13, 11:21 PM
#13

Jag har ungefär samma problem med min, alltså att han bits när han blir exhalterad. Det med blåa armar känner jag igen! Skillnaden är väl att min gör så ute, inte inne. Jag har heller inte hittat något som fungerar, dock brukar jag hålla i sele/halsband så han inte kan hoppa och bita, tills han lugnat ner sig och då belöna. Vi utforskar dock fortfarande olika metoder, men detta är det som funkar just nu.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
allevo
5/5/13, 7:47 PM
#14

Hunden behöver nog mer än bara fysisk motion också då kanske. 

Testa att spåra lite så den får använda nosen och huvudet. Motionen gör ju hunden bara trött fysiskt inte mycket psykiskt. 

När den är uppe i varv så är det ju psykiskt. Så lägg spår att gå under cykelrundan eller ta en paus med lydnandskommandon/trick så han får tänka också? 🤔

En kastrering kanske bör va under fundering? Detta hjälpte även oss med våran. Efter en månad så märkte jag tydligt hur mycket fortare han lugnade ner sig och sen höll sig där längre perioder ju fler veckor som gick. 🙂

neeever
5/5/13, 8:58 PM
#15

Han blev kastrerad i mars och det har gjort stor skillnad på honom, ångrar verkligen inte det för han var en riktigt hormon bomb. Gick knappt att ha han med någon tik. Han mår så mycket bättre som kastrerad också. 

Min mamma spårar ju jätte mycket med sina blodhundar och min tik spårar jag även en hel del också med, endast människospår. Vi planerar att lägga blodspår till honom så fort min mamma har tid. 

Vi provade att lägga människorspår för honom nu i helgen och han var felfri, det gick som en räls och han hittade min vän med en gång. Han är verkligen en kanon hund när det kommer till arbete för han är så arbetsvillig.

Idag så testade jag att ha kompostnät för i hallen så att vi kunde komma in utan att han kommer i 190 och hoppar upp och biter mig och drar i sönder mina kläder. Vi gick in i köket och packade upp varor till han hade lugnat ner sig och därefter släppte jag ut honom, givetvis blev han glad då också men det var absolut mindre tuggande. 

Tack så jätte mycket för era råd och tips!
Hur tränar du/ni era hundar ?
Kul att veta så att man kan göra lite variationer :)

allevo
5/6/13, 4:36 PM
#16

Då är det ju bara bygga vidare där ifrån, låta honom sitta lite längre för varje gång och sen be han sitta innan insläpp osv! Kommer nog lösa sig tror jag, dem vill så himla mycket så min slår nästan knut på sig själv ibland när han försöker vara till lags :)

mobilflickan
5/6/13, 10:45 PM
#17

Hej!

Jag har samma problem med min hund.

Jag vet inte om de beror på om hon är så stressad och inte vet var hon ska ta vägen.

Har du provat att gå ut med han och bussa lite?
Min lärare jag hade sa att jag skulle försöka att inte bry mig, men de va jätte svårt. Hon började att pippa och gnälla.

tingelingela
5/28/13, 12:32 PM
#18

Bra tråd där! Ska lägga en hel del tips på minnet ang våran 'snart adopterade' gris.

EO75
5/29/13, 11:55 AM
#19

När det gäller bitandet har jag själv fått tipset att ha godis i handen som hunden inte får lov att ta, först när den väljer att "backa" och lugnar sig, vilket kan ta lååång tid i början, så får hunden gottan. Man säger alltså ingenting utan låter hunden själv lura ut vilket beteende man önskar. Börja träna i en annan situation, så hunden förstår vad det handlar om innan du provar när du kommer hem.

Min är bara 4 månader och fattade galoppen direkt men tydligen har många äldre hundar blivit kanonbra på kort tid genom detta sätt. Eftersom de varit så exalterade så de ändå inte lyssnat så funkar väl denna tysta kommunikation bäst gissar jag…

Kanske kan vara värt att prova i alla fall!

allevo
8/11/13, 9:39 PM
#20

Här är en liten video på hur mycket bättre Kingston har blivit vid hälsandet vid hemkomst. :)

Annons:
Cazzos
8/13/13, 5:56 PM
#21

Jag har inte läst några kommentarer, men när du går in, vad gör du då?

Pratar du med honom, tittar du på honom? Jag skulle avråda dig att inte göra det. När du öppnar dörren, titta inte direkt på hunden, fokusera dig på att ta av skorna m.m., sen går du bara in, oavsett hur mycket han hoppar på dig. Sätt dig i köket eller soffan, sitt stilla en stund. Sen när han lugnat ner sig så kan du klappa och belöna.

Visst om han hänger i dina kläder med munnen så att de går sönder, då finns det andra lösningar som flera verkat komma med här. 🙂


smart_morre
9/2/13, 7:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

HEJ! :) vet inte när du la upp de här eller något har inte orkat kolla heller..men de du kan göra är att ignorera hunden när du kommer in genom dörren när du har varit borta. Jag har en Pitbull/Amstaff på 5månader och vi ignorerar henne ALLTID när vi kommer hem TILLS hon har lugnat ner sig, till slut lär sig hunden att den inte behöver bli så exalterad :p med min hund funkade de, vet inte om de är för sent med din men du kan ju iallafall testa! så ignorera hunden tills den har lugnat sig och sen kan du hälsa på den i lugn och ro :) 

de här är min hund Chucky, vet inte om bilden syns nu ^^

imsuchadiva
9/9/13, 11:34 PM
#23

Du har fått ett flertal bra tips. Men jag tycker även att de låter som att du får börja om och lämna honom kortare stunder.

Cazzos
9/10/13, 7:22 AM
#24

Håller med #23 👍

Börja med minutrar, det må ta flera veckor men i slutändan är det värt det!


Djurälskaren87
10/12/13, 1:36 AM
#25

hej. hur har de gått här?

Vargemma
12/8/13, 12:28 PM
#26

Hej, hoppas du kan svara för jag letar nämligen efter min gamla hund(valp) som är otroligt lik din i både utseende och som du beskriver honom pga särskilda skäl! kan du skriva ett meddelande till mig?

Upp till toppen
Annons: