Annons:
Etikett06-träning-inlärning
Läst 2219 ggr
nnataliekarlsson
10/31/13, 8:56 PM

Bryta gamla vanor

Hej! Min amstaff tjej har den senaste tiden börjat bete sig lite annorlunda och av det jag läst på internet så kan det bero lite på att hon kanske inte vet vem som bestämmer. Det är jag och min pojkvän som har henne tillsammans och vi bor fortfarande hemma så vi har henne hos honom då jag alltid sover där. 

Men nu till problemet, hon har börjat få "damp" här hemma, springer runt i lägenheten i full fart med leksaker, hämtar skor i hallen som hon springer med och tycker vi ska jaga henne och hoppar på oss om hon inte får uppmärksamhet. 

När vi hämtade henne när hon var liten var hon misskött och självklart tyckte man extra synd om henne och hon blev ju direkt min lilla bebis. Har alltid gosat med henne i sängen osv. Hon har absolut inte fått göra vad hon vill men hon har fått göra mycket andra kanske inte tycker hundar får göra och därför har hon kanske blivit lite bortskämd. Men den senaste tiden har både jag och min pojkvän blivit hårdare mot henne. Försöker få henne att förstå att man t ex inte får äta sina ben i sängen utan hon ska göra det i sin egen säng osv, men sen blir det dubbla budskap eftersom hans föräldrar låter henne göra det mesta. 

Men mina frågor är, hur ska vi bryta hennes gamla vanor?  Och hur visar man att det är vi som bestämmer och inte hon? Och vad kan hennes "damp" bero på?

Hoppas ni förstår vad jag menar och vad jag försöker få hjälp med, och om det är någon som ska komma med några dumma kommentarer så kan ni hålla dom för er själva. Vi försöker som sagt bryta hennes vanor för hon ska bli en bättre hund. :)

Annons:
vallhund
11/1/13, 6:34 AM
#1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Bestillmyheart
11/6/13, 1:28 PM
#2

För att underlätta är det nog viktigt att även få din killes föräldrar att upprätthålla samma regler (framförallt om de har hunden själva en del) :)

Mr_Si
11/19/13, 4:19 PM
#3

hur gammal är hunden?

nnataliekarlsson
11/20/13, 10:10 PM
#4

#2 Vi försöker få dom att göra det, speciellt jag för jag blir väldigt trött på att dom inte gör som vi gör. Men det är inte så lätt tyvärr. 

#3 Hon är lite mer än 1 år.

Mr_Si
11/20/13, 11:22 PM
#5

#4 då kan det vara hormoner inblandade i beteendeförändringen också…

hur aktiverar ni henne? Hon börjar bli större nu och behöver kanske mer motion och  mental aktivering än hon behövt tidigare, låter som hennes *"damp" kan vara ett sätt att bli av med överskottsenergi.

nnataliekarlsson
11/26/13, 2:00 AM
#6

#5 hon får tillräckligt med motion och mental aktivering får hon också väldigt ofta.

Annons:
Djurälskaren87
12/20/13, 11:55 PM
#7

hej ts! hur har de gått??

Upp till toppen
Annons: