Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 5034 ggr
Dumpuck
2014-02-04, 13:12

Kuperad amstaff

Är det fel att vilja ha en kuperad amstaff?

Jag har, enda sedan jag var jätte liten, alltid velat ha en Pitbull och på senare tid även Amstaff. Innan jag visste att Amstaffen fanns så var jag överförtjust i Pitbullen och är än idag, en otroligt stolt och fin hund vilket jag även anser Amstaffen vara.

Varför jag vill ha kuperad är för att jag anser att det plockar fram hundens stolthet och drag på ett mer rättvist sätt, jag är i överlag mer åt det "stå örade" hållet och är inte så överdrivet förtjust i hängörade hundar heller vilket också gör att jag är lite mer förtjust i de kuperade. 

Är det fel att vilja ha kuperade?
Det är en stor önskan jag har och som jag alltid haft men verkligen inget krav! Anledningen till frågan är för att jag och sambon letar efter en ny familjemedlem då vår kille fått somna in och då är Amstaffen en av de tre raser vi tittar på, men som sagt, jag har min önskan även om det inte är ett krav.

Annons:
[eevie Z]
2014-02-04, 13:24

Det är ju inte fel att du vill ha en kuperad Amstaff. Det är inte vanligt i Sverige men i många andra länder är det ju väldigt vanligt. Det som är "nackdelen" med att ha en kuperad hund i Sverige är att de får inte ställas ut i tävlingar men är det inget du är intresserad av att göra så är det ju inget problem.

Själv har jag aldrig riktigt varit förtjust i kupering för just amstaff och pitbull men för Doberman och Boxer är jag stormförtjust i. :)

Så svaret på din fråga är: Nej, det är inte fel!

Dumpuck
2014-02-04, 13:52

#1 Det här med utställning är inget som gör mig någonting, jag har ett mycket svagt intresse för det men inget jag egentligen bryr mig om. Pojkvännen har inget intresse alls för det så det gör inte något för nån av oss.

Aldrig sett en kuperad boxer, googlade på det, charmigt faktiskt! =) Själv är jag jätte förtjust i kuperad Dobermann, Grand Danois, Amstaff och Pitbull. Men sedan finns det en del kuperingar som verkligen gör en mörkrädd, uscha, så hemska det finns.

Tack för ditt svar!
Med de fördomar som jag hört kring kuperade så har jag varit lite smått rädd att uttrycka min önskan om en kuperad, folk verkar tro att hunden automatiskt blir 10x farligare om den är kuperad…

[eevie Z]
2014-02-04, 14:04

#2 Ja fördomar går inte att undvika, det finns alltid någon som tycker att det är fel välja en hund och sedan ändra dess naturliga utseende för att man ska tycka om det själv. Det är väldigt svårt att undgå de som är emot!

En hundras som jag tycker borde förbli okuperad är bla. Central Asian Ovcharka. Deras "standard" kupering gör att det är så lite öra kvar att man knappt kan se det, det man ser direkt där örat sitter är en liten fluff som sticker upp.

SLCH
2014-02-04, 14:25

Absolut inte. Jag har själv planer på att importera en kuperad amstaff om några år :)

Dumpuck
2014-02-04, 14:40

#2 Ja, dels det och sedan verkar hunden bli så mycket farligare om den är kuperad. Men men!

Ja, ohja. Den där passar inte alls i kuperad, ser väldigt dåligt ut.
Som sagt, vissa kuperingar vare sig det är ras eller hur kuperingen i sig ser ut.

#4 Tack för ditt svar =) Vad roligt att du tänkt importera, hoppas du hittar någon kennel/individ som passar dig!
Jag och pojkvännen har också tittat en del på det här kring import och håller just nu på att kolla upp med en del svenska uppfödare som importerat om vilka kennlar de anser vara pålitliga.

SLCH
2014-02-04, 14:55

Ja absolut. Men om jag förstått det hela rätt måste man köpa import om man vill ha kuperat :P

Annons:
Dumpuck
2014-02-04, 15:03

#6 Ja, det har du förstått rätt! =)
Om inte annat så är det om en uppfödare omplacerar eller sätter ut på foder. Många uppfödare importerar, därav min anledning till att gå via de. Men jag kollar även runt med en del uppfödare om de har någon som ska omplaceras eller säljas men där uppfödaren behåller avelsrätten. =)

SLCH
2014-02-04, 15:09

OKey okey :) Jag vill gärna impotera själv eftersom jag vill träffa personen/personerna som avlat hunden då min tanke är att senare köpa en till för att ha dem till avel :)

Waymore_Hoss
2014-02-04, 17:41

Personligen tycker jag att det finns viktigare områden att prioritera än hundens öron. Men om man i utlandet kan hitta en intressant hund utan att göra avkall på andra relevanta krav så kör på.

Lilla G
2014-02-04, 21:18

Alla prioriterar ju olika saker… Tycker själv att det är fint med kupat, men moraliskt sett så är det för mig helt förkastligt. Jag skulle aldrig kunna stå för att utsätta min hund för ett helt onödigt skönhetsingrepp.

http://www.youtube.com/watch?v=bRCn6Zv1wZo
#8 Om du tänker dig en framtid som uppfödare så finns det betydligt mer relevanta saker att göra än att leta kuperat.

PeerS
2014-02-05, 00:44

Dock så går nog inte alla kuperingar till som det gjorde i det där, vad det såg ut som, Asiat-landet.

Men att fokusera på att få kuperade på kommande hund, och sedan starta avel på den.. Varsågod. Dock missar den uppfödaren en hel del imo.

vallhund
2014-02-05, 06:10

Du får inte tävla med en kuperad hund, o MH/BPH får enbart göras om det behövs för att regga avkomma efter hunden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

SLCH
2014-02-05, 11:17

Jag vill ha en kuperad hund för att jag tycker det är fint att se på. Och självklart om det skulle visa sig att hunden inte skulle passa till avel skulle jag ha den endast som sällskap i vilket fall. Så det är ju absolut inte ett måste att hunden jag väljer till avel har kuperade öron men jag skulle inte ha något emot det.

Annons:
vallhund
2014-02-05, 12:01

#13 Själv skulle jag inte köpa valp efter kuperade hundar, jag vill veta hur svans o öron ser ut på föräldradjuren. Om inte stamtavlan var något extremt exceptionellt. Dessutom vill jag att de har meriter andra än MH/BPH etc.., jag vill att de har arbetsmeriter. Capa Tosta har nyligen parat en tik med en intressant hund som är livmodersimsport från USA.

SLCH
2014-02-05, 12:42

Okey okey.

De har sjukt fina hundar men just i nu läget har jag en liten valp så tanken är att skaffa nästa valp om några år. Så jag får den tid jag behöver för att finna min hund :)

Waymore_Hoss
2014-02-05, 13:06

Du nämner en viktig sak där med att man som uppfödare vill känna till öronformen. Har man ambitionen att ägna sig åt utställningsavel så är okunskapen om hur den naturliga öronformen ser ut bakåt i leden ett stort potentiellt problem.

vallhund
2014-02-05, 13:32

#16 Ett annat stort avelsproblem är med svanskuperade hundar, ta Rottisen t ex, hur vet man om den kuperade jycken hade bobtail? Två dylika som paras kan leda till att valparna får spina bifida, absolut inte så trevligt.

http://rottweilerklubben.se/wp-content/uploads/2013/04/stubb1.jpg

Jag har själv en hund med stubbsvans som bara får paras med en tik som är helsvansad, annan ras iofs.

SLCH
2014-02-05, 16:04

Har hört talas en del om det från en vän som föder upp rottisar.

Just för att det är så mycket krångel med aveln när det kommer till kuperade hundar känner jag att det är extra viktigt att lägga mycket tid innan man bestämmer sig för vilken hund man vill köpa.

Dumpuck
2014-02-06, 11:06

Min fråga var om det är fel att vilja ha kuperat, inte om jag gör fel som väljer kuperat framför hundens övriga egenskaper. Självklart väljer man inte hund bara för att den har kuperade öron/kuperad svans, utan man utgår givetvis efter sjukdomshistoria, stam, individ, meriter m.m.
Nej, jag väljer inte hund bara för öronen. Det vore idioti.

Lite trist att man direkt antas gå efter hur öronen ser ut bara för att man frågar om det är fel att man har en önskning om det. 

Varför jag undrar om det är fel: Därför det finns så många som har sådana fördomar kring kupering och då menar jag inte bara de som anser att det är fel att man ändrar utseendet utan jag menar även de som, tråkigt nog, automatiskt tror att hunden ifråga blir 10x farligare bara för att den råkar ha kuperade öron.

Waymore_Hoss
2014-02-06, 11:16

Vänder du dig till ett land där man vanligtvis kuperar så kommer du med stor sannolikhet få göra avkall på olika hälsokrav. Så ser verkligheten ut.

Annons:
Dumpuck
2014-02-06, 11:35

#20 Det är jag medveten om då bland annat hållningen skiljer sig enormt mellan länderna, men jag kommer inte att importera någon hund såvida det inte finns bra rekommendationer ifrån någon av de svenska uppfödarna som jag pratar med och då själva har importerat ifrån den kennel det gäller. 
Både rekommendationer och egen research är något jag vill ha klart innan det blir på tal om import ifrån en specifik kennel. 

Självklart prioriteras en frisk hund framför en kuperad hund.

Mischa
2014-02-06, 18:39

Om du gör fel eller ej är går inte riktigt att svara på eftersom kuperingen inte påverkar någon annan än hunden i fråga.

Men jag tror att du kommer få stå till svars och bemöta frågor på varför du gjorde det valet att skaffa en hund som är bokstavligt talat lemlästad, något som i dagens hundsverige kan vara ett kontroversiellt ämne, hade du gjort valet innan 90-talet hade det istället ansetts normalt.

≧◔◡◔≦

byggare2
2014-02-12, 22:11

hur ser dina övriga värderingar ut ?

Upp till toppen
Annons: