Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1682 ggr
[AmstaffLeo]
2014-02-10, 18:48

Gammal attack

Var med om ett liten attack när min hund var ca 1,5 - 2 år. 

Kort sagt - han blev attackerad av en hund. den tog tag i honom i nacken, precis under öronen; och där stod min hund bara.. Jag hörde morr men kommer inte ihåg om det var från min hund också (den andra hunden morrade under tiden den greppat tag om min). Men kommer inte ihåg gnällande (skriket de gör när de får ont) från min hund vilket jag tycker är konstigt. 

Det jag undrar är varför han inte gjorde ett sådant ljud, eller om det skulle hjälpt eller förvärrat situationen. Hundar blir ju ännu taggade av att bita något som piper? 

Är det konstigt att han bara stod där eller borde han ha försvarat sig? Nu menar jag inte att han skulle slita sönder den andra hunden men kan tänka mig att man vill att ens hund ska kunna försvara sig. Tänker jag rätt? 

(Detta var ca 2 år sen så minnet kan lura!)

Annons:
SLCH
2014-02-11, 08:43

Jag såg en hund bli biten i nacken och han bara stod där. Jag blev helt chockad då de alltid brukar "skrika eller vad man ska kalla det.

Hade varit väldigt intressant att veta varför vissa agerar så…

[AmstaffLeo]
2014-02-11, 11:48

Jag blev också jätte chockad! 

Spekulationer: 1. Vissa individer visar inte någon smärta?

2. Kan det vara att amstaffen är besläktad med pitbullen? Har sett några dokumentärer där civil filmat i smyg för att använda som bevis mot de dömda inom ringen, och då hör jag ingen skri utan de bara står där och sliter i varann. Det kan ju också bero på utmattning. 

Vrid nu inte det jag sagt, en amstaff är knappast en bra kamphund (blodsport) men tänker att deras personligheter kan vara lika?

SLCH
2014-02-11, 12:16

Jag förstår vad du menar. JAg skulle heller aldrig mena att de skulle vara speciellt dugliga till kamp. Min ena hund som är blandis mellan amstaff/pitbull/staffe blev biten av en annan hund över huvudet. OCh han skrek som en gris :( (Värsta jag någonsin hört, skär inom mig att tänka på det.) Så tror absolut de känner smärtan.

[AmstaffLeo]
2014-02-11, 13:40

Jo klart de känner smärta men de kanske inte vill visa svaghet, speciellt inom den sporten?

Ljuden triggar ju ännu mer bitande.

SLCH
2014-02-11, 15:51

Ja det kanske kan stämma. Ingen aning men det låter ju helt rimligt.

PeerS
2014-02-11, 17:12

Hundar av denna typ brukar vilja slåss, och hundar som slåss gör det oftast utan att göra ljud ifrån sig.

Hundar som skriker/för liv av sig är oftast sådana som slåss av rädsla/panik/annan anledning. Man skulle kunna kalla det för en cur kort och gott, hunden slåss och slåss men skriker och slutar när den själva börjar åka på däng.

Annons:
Waymore_Hoss
2014-02-11, 17:26

Hunden kanske är en "cold dog"? Det är ett uttryck som lite grovt förenklat beskriver en hund som inte har något intresse av att slåss och som inte heller försvarar sig om den blir påhoppad. Den bryr sig helt enkelt inte.

Vad gäller hundkamp så har hundarna förutom en redan hög smärttolerans ett stort adrenalinpåslag. Att hundarna ger ifrån sig ljud i den situationen är ovanligt. Men dagarna efter när adrenalinpåslaget är ett minne blott så kommer ju skadorna visa sig och hundarna ha stora smärtor.

Jämför med oss människor. Om någon skulle gå fram till dig och slå dig rakt i ansiktet så skulle du troligtvis direkt uppleva smärta. Skulle du däremot vara inblandad i ett slagsmål med ett högt adrenalinpåslag så skulle du inte känna någonting alls just då.

Ison
2014-02-11, 18:57

Kan han inte bara ha en högre smärttröskel? Min bullblandning råkade slå av en tand när han lekte i somras, upptäckte de för att de va blod på leksaken inte för att han skrek eller visade smärta öht. För att iaf min hund ska visa smärta/pipa så Är han i princip döende eller något helt galet med honom. Tänkte om de va liknande med dig hund?

[AmstaffLeo]
2014-02-12, 17:19

Han har försvarat sig förut / sagt till med morr och nafs när det vart någon jobbig hund men denna gång, när han var tagen på nacken kändes det kanske som han var fast och försökte inte ens göra något åt det. 

#8 Han har stor smärttröskel! har tex flera gånger råkat trampa på hans tassar när han plötsligt byter riktning, och han bryr sig inte alls!

[hamster-expert]
2014-02-20, 11:15

Eller så kanske han var så skräckslagen så han hamnade i chocktillstånd och inte kunde skrika?

Upp till toppen
Annons: