Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4481 ggr
kinza1
8/2/13, 3:23 PM

amstaff blev biten

Hejsan, nu är det så att min amstaff blivit biten, min mamma var ute och rastade våran 3 åriga tik, mamma hade kommit över  gatan bara.. då kommer det en lös springande amstaff tik och biter tag i min hund.. den låser ju hela käften dom var 3 personer som försökte få bort den bitande hunden. när dom fick loss den bitande hunden. bet den min mamma oxå. vad ska jag göra? har anmält allt. ägaren till den andra hunden. berättade att hon haft hunden 3 dagar. min hund haltar och har svårt och gå.. här är en liten artikel.

http://www.news100.se/news/losspringande-hund-bet-tva-kvinnor-3658080

Annons:
Lizetteolsson
8/2/13, 4:52 PM
#1

Har din hund varit hos veterinären?

Waymore_Hoss
8/2/13, 5:12 PM
#2

Så kan det gå när man inte vet man vad har i kopplet. Och ingen av de inbladade hade uppenbarligen någon aning om hur de skulle bära sig åt för att sära på hundarna.

Olga RW
8/2/13, 5:15 PM
#3

Har den bitna hunden behövt uppsöka veterinär, kan du kräva ägaren till hunden som bet på ersättning för era veterinärkostnader.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

kinza1
8/2/13, 6:17 PM
#4

kinza var till vetrinären idag gick bra inte så djupa sår.. fick medecin osv.. min mamma rastade henne (54 år kan bli svårt då) att veta hur man särar hundar.. min hund låg bara ner.. men men . hon är anmäld och ska stå för skadorna

Waymore_Hoss
8/2/13, 7:13 PM
#5

Inför framtiden kan det vara värt att tänka på hur pass ansvarsfullt det är att släppa ut en sådan person med en hund med den bakgrunden.

vallhund
8/2/13, 7:36 PM
#6

Det är den vållandes hundens ägares hemförsäkring som går in, om denne har en sådan. Annars får denne öppna sin egen plånbok. Denne skall täcka alla utgifter, även hundrastarens sjukvårdskostnader o ev förstörda kläder/förlorad arbetsinkomst.

Hundars käkar kan inte låsas, annat än psykiskt. Den skadade hundens veterinärförsäkring skall inte belastas för veterinärvården. Blir båda hundarna skadade så brukar kostnaderna jämkas.

Varför uppsöktes inte vet direkt? Varför får en person gå ut med en hund när denne inte vet hur man beter sig om det skiter sig?

Varför skulle det vara svårt för en 54 åring att rasta en hund o lösa ev konflikter som uppstår med andra hundar?

Naturligtvis har den anfallande hundens ägare/förare felat, men det har du oxå som låter någon som inte har kompetensen att ta hand om/rasta din hund. O som inte vet hur man särar på slagskämpar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Annette
8/8/13, 4:21 PM
#7

Naturligtvis har den anfallande hundens ägare/förare felat, men det har du oxå som låter någon som inte har kompetensen att ta hand om/rasta din hund. O som inte vet hur man särar på slagskämpar.

Skall det verkligen behövas? När jag är ute med min hund i koppel anser jag att det skall gå att känna sig trygg. Jag skall inte behöva oroa mig för lösspringande, anfallande hundar. För att inte tala om gamla människor, hur skall de kunna värja sig för hundattacker.

Olga RW
8/8/13, 4:48 PM
#8

I en perfekt värld skulle man inte behöva oroa sig för sådant, men nu är det tyvärr så att en hel del hundägare inte kan hantera sina djur, och en del har ingen aning om att koppel ens existerar.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

vallhund
8/8/13, 5:08 PM
#9

Jag oroar mig inte speciellt när jag är ute med mina hundar, inte heller mina vänner/bekanta med muskel eller brukshundar, många av dem betydligt äldre än 54 år.

Det är skillnad på att vara orolig o att vara realistisk.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Waymore_Hoss
8/10/13, 12:19 PM
#10

Anledningen till att jag nämnde det hela är för att TS hund har en hund med kampbakgrund som skulle kunna slåss på precis samma sätt som den angripande hunden. Har man en hund med den bakgrunden så ska man inte släppa ut den med en person inte fysiskt kan hantera den i händelse av slagsmål. Det hade alltså lika gärna kunnat vara ts hund som satt sig i en annan hund.

Kaniner_bäst
8/11/13, 11:39 PM
#11

Dock så kommer den som ägde hunden som bet. 

Den kommer få avlivas dock!

vallhund
8/12/13, 12:58 AM
#12

#11 Förtydliga vad du menar med första meningen, för mig är den obegriplig.

Förklara gärna varför hunden skall avlivas, o vilken av dem?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Kaniner_bäst
8/12/13, 2:44 PM
#13

Den som bet? Det är väl allvar om en hund kommer och biter en hund och en människa? Så polisen kommer nog säga att dem ska avliva hunden som bet :)

Annons:
vallhund
8/12/13, 3:02 PM
#14

#13

"Dock så kommer den som ägde hunden som bet."

Vad kommer den som ägde hunden som bet att? Saknas ett verb, meningen betyder alltså ingenting.

Det är stor skillnad mellan att tvärsäkert påstå att Den kommer få avlivas dock! o att skriv Så polisen kommer nog säga att dem ska avliva hunden som bet :) dvs du antar/förutsätter/tror utifrån inga som helst fakta.

Vill du bli förstådd o bidra till konstruktiva diskussioner på internetfora så är det en fördel att skriva begripligt o inte påstå saker utan någon som helst täckning. Du får naturligtvis framföra åsikter o tyckanden, men då skall de framföras som sådana.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

shaneekung
8/12/13, 11:08 PM
#15

Jag tycker inte att hunden ska avlivas för att den bet din hund, däremot kan jag se att hunden avlivas på grund av den okunniga ägare den har. Människor med lite vett i skallen har inte en hund lös bland andra människor, vad som helst kan hända. Men det kanske ar en olycka? hunden kanske slet säg loss från halsbandet? vem vet?

kinza1
11/13/13, 4:07 PM
#16

har inte varit här inne, hunden som bet min, är nu avliven, en vecka efter den hade attackerat min, hade den tydligen hoppat ut igenom ett köksfönster och bitit en jack russel. hon betalade mina ventrinärskostander. min hund mår bra! tack för alla svar mvh

Kringlan64
11/28/13, 8:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Men vad fasiken. Man ska hålla hunden kopplad.  Hur svårt ska det ska det vara? Har två exempel som stör mig och faktiskt skulle kunna leda till olycka. Blondinen vars båda grythundar vid två tillfällen tar sig ur halsbandet. Den ena , hanen ville leka. Ok, det gick bra. Den andra tiken skulle döda, bita i bakbenen. Min hund hoppade undan vältränad och snabb som en reptil. Vad händer? Nästa gång är den lilla grythunden lovligt byte. Matten tar sin hund och går, jag ville mötas och normalisera situationen. Men nej. Dom gick. Näsan i vädret trots att det var dom som attackerade. Min hund kommer att försvara sig nästa gång hon blir attackerad på samma sätt. 

Mest störande är den vuxna mannen med en stor rottweiler hanne i stadsparken Örebro. Han går med den lös utan att ha kontroll. Ägaren springer oroligt efter den vid hundmöten. När jag möter honom visar jag tydligt att , nej jag vill inte mötas, går åt  annat håll. Vad gör han, går efter oss, typ " min hund vill hälsa" . Nu har min hund börjat tala om att kom inte hit, varpå den hunden svarar upp och de kommer verkligen inte överens. Varför har karl inte sin stora Rotteiller hanne kopplad? Hunden verkar snäll men det spelar ingen roll. Koppla hunden!!!

shaneekung
11/29/13, 1:32 PM
#18

#17 håller helt med dig! Det borde varit koppeltvång för alla hundar på offentliga platser. Hur mycket man än litar på sin hund så kan hunden ändo få för sig att göra något som man inte vill. Jag har några exempel där lösa hundar har gjort utfall mot våra. Och en gång gick det så illa så att den andra hunden var nära att avlida på grund av blodförlusten. Efter den händelsen rastas inte hundarna utan en break stick.Jag kan kontrollera min hund genom koppel och halsband. Min hund utgör ingen risk så länge det inte kommer okända hundar fram till henne.

SLCH
2/13/14, 1:11 PM
#19

En hund måste bita tre gånger innan den avlivas.

Första gången blir det en varning och böter.

Andra gången restriktioner så som munkorgs tvång och att hunden skall föras i kort koppel.

Tredje gången omhändertas hunden av polis. OCh det vet man hur det slutar.

[AmstaffLeo]
2/13/14, 2:29 PM
#20

OT 

Det här med break stick.. Om man bär med en sån på hundhagar och så säger vi att din och en annan hund börjar slåss. Du tar fram pinnen och bryter isär dem, kommer inte den andra hundföraren tänka: Den pinnen var med hela tiden, då måste h'n förutspått att något skulle hända och ändå släppte lös sin hund med min.

Tänker bara att man får så jävla mycket skit i ett bostadsområde om man har en bullhund, där alla hundägare känner varandra. 

Vilka har med sig break sticks?

Annons:
Waymore_Hoss
2/17/14, 5:30 PM
#21

#20

Jag skulle aldrig låta min hund vara i en hundrastgård med andra hundar i första läget. Men om jag skulle göra ett undantag så skulle jag självklart ha med mig en breakstick. Det handlar helt enkelt om att ta ansvar för den hundtyp jag har. För vad händer om ett slagsmål uppstår? Hur hanterar du det?

Det är situationer som de här som riskerar att sluta extremt illa, speciellt för personer som inte riktigt vill kännas vid hundtypens mindre trevliga egenskaper. För det första kommer de inte vara mentalt förberedda på att något kan ske och kommer pga det inte veta hur de ska hantera situationen. För det andra kommer de inte ha en aning om hur de ska sära på hundarna. Generellt kan man säga att hundägarna i den här situationen gör allting fel. De skriker, sparkar och försöker dra loss hundarna vilket förutom att sporra hundarna också orsakar oerhörda skador.

[AmstaffLeo]
2/17/14, 7:16 PM
#22

#21 Släpper du inte lös din hund med andra hundar för att du är rädd att något ska hända eller accepterar din hund inte andra hundar? eller menar du att du inte släpper hunden med hundar du inte känner? 

Jag håller med om att det finns hundägare som tror sin hund är mild och inte gör något ont, men problemet är att det bara kan slå ihop och pang så är det fight.

Waymore_Hoss
2/17/14, 8:08 PM
#23

#22

Så här skrev jag:

"Jag skulle aldrig låta min hund vara i en hundrastgård med andra hundar i första läget". Det handlar inte om rädsla för att något ska hända det handlar om att man faktiskt inte vet om något kommer att hända eller inte. I det läget är det bra att ta det säkra före det osäkra. Detta oavsett om det är hundar som han känner eller inte.

vallhund
2/18/14, 1:34 AM
#24

#19 Var har du fått det ifrån?

#21 etc Jag släpper aldrig min hund med okända hundar, oavsett ras.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

SLCH
2/18/14, 8:22 AM
#25

#24

Jag pratade med en polis om det för ett tag sen då min väns hund blev attackerad.

vallhund
2/19/14, 1:18 AM
#26

#25 hörsägen mao, då bör du inte skriva att det är så, utan att du hört det.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ison
2/19/14, 9:12 AM
#27

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/_sfs-2007-1150/ Rätt bra läsning, står inte någonstans att det är efter ett ex antal gånger hunden omhändertas el liknande.

Annons:
SLCH
2/19/14, 4:38 PM
#28

#26

Om man frågar en polis om jobbar med den typen av fall bör man kunna förvänta sig att det är fakta?

Ison
2/19/14, 5:51 PM
#29

Tyvärr så kan man inte lita blankt på vad en enskild individ/enhet säger. Det lagen säger är ju det som gäller, sen finns det säkert olika handlingssätt utifrån vilken enhet du jobbar på samt fall till fall. Men personen du hört det av har tyvärr inga belägg för det den säger generellt för hela Sverige.

SLCH
2/19/14, 6:32 PM
#30

Verkar vara dags för ännu ett klagobrev till polismyndigheten

Ison
2/19/14, 6:46 PM
#31

Ja det kan du skorna om du vill:) Det är dock upp till varje djurägare att ha koll på lagen, vid ex hund attack, vilka tider man ej får ha hund lös osv osv. Är man någorlunda insatt så blir sällan missförstånd och/eller onödigt tjaffs mellan parter:).

Waymore_Hoss
2/20/14, 10:35 AM
#32

#28

Du har alltså hört vad en enskild polis sagt vid en regional polismyndighet? Sanningen är den att det finns stora regionala skillnader och att ras kan spela en stor roll på sina håll.

SLCH
2/20/14, 4:04 PM
#33

Ja vi frågade vilka följder som tillkommer vid sådana händelser och då svarade han att hunden omhändertas när det skett tre gånger osv.

Waymore_Hoss
2/20/14, 6:09 PM
#34

I vilket fall kan du inte förvänta dig att en vanlig polis har några större kunskaper om juridik. Det gäller också rent generellt för de flesta tjänstemän vid våra myndigheter som inte är jurister i grunden. Det är mycket märkligt egentligen med tanke på att de dagligen tillämpar juridik i sitt arbete.

Annons:
Upp till toppen
Annons: