Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 23200 ggr
[Madlene]
4/25/12, 9:50 PM

Hur mycket motion?

Hur mycket motion anser du/ni att en amstaff ska ha dagligen och hur mycket motion ger du/ni era hundar?

- Jag har min åsikt men hade varit kul att höra andras :)

Annons:
Zahara
4/26/12, 8:55 AM
#1

nu har jag en valp så vet inte hur mycket motion han kommer att kräva men jag tror det är olika från hund till hund vad de kräver i fyysisk motion och i mental träning/motion.

Vissa nöjer sig kanske men en kort tur på fältet medans andra kräver långa skogspromenader och mycket mental träning.

sen är det nog mycket vad man vänjer dem vid med.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Chilli10
4/26/12, 8:55 AM
#2

Lagom är väl bäst. Flört Amstaffs över lag känner jag behöver ganska mycket motion och aktivering. Men såklart varierar det individer imellan precis som det gör inom alla andra raser. Sen tror jag även att hundarna vänjer sig vid vad de får, därmed inte sagt att det räcker med 30 min per dag. Men en hund som får mycket bli van att få det.

Beroende på vad man anser är motion kan ju svaren bli olika. Vad anser du är motion?

Jag tycker att det är lite svårt att svara på hur mkt motion hundarna får per dag då det kan variera en del, lite lättare att göre en uppskattning av hur mycket det är per vecka. Jag inkluderar aktivering av olika former då jag inte tycker att en hund enbart får det den behöver av motion.

Uppskattningsvis:
Promenader: 1,5 h per dag. x7= 10,5
Weightpull/Dragweight: 3,5 h per vecka.
Lydnadsträning: 1-3 h per vecka. (räknade med 2h)
Tricksträning: 0,5 h per vecka.
Springturer: 1 st ca 0,5 h per vecka.

Ett genomsnitt av detta skulle då bli 2 h och 30 min per dag.

+ bus och lek. Enklare sökövningar etc sker vid tex promenaderna vid några tillfällen per vecka.

Vill gärna veta hur mycket ni andra motionerar/aktiverar era hundar.

[Madlene]
4/26/12, 12:41 PM
#3

#2 Håller med dig faktiskt. lagom är bäst :)

Om du menar vad jag anser motion är så är de allt du inkluderade.

Jag kör ungefär samma förutom WP.

Promenad: morgon 30min, runt 12-13 tiden 1-2timmar, 30 min lite senare, sen 1 timme på kvällen. sammanlagt 3-4 timmar om dagen.

Oftast blir det lek med bästa vännerna på ängen ca 2-3 gånger i veckan, ibland lång promenad med andra då det inte är så mycket lek.

Lydnad kör vi hela tiden när vi går promenader. "Tricks" träning kör vi ca 10-15 minuter varje dag. Då de uppskattas och anses kul.

elin9109
7/17/12, 7:04 PM
#4

Jag har 2 Amstaffs. Min tik på 5år är jag ute med 1,5 timmar på dagen. sen 1,5 timmar på eftermiddagen plus 40 min på morognen och 40 min på kvällen! Min andra är valp 4,5 mån och går med på 40 min och en av långpromenaderna…

vallhund
7/17/12, 7:37 PM
#5

# 4

En 4,5 månaders valp skall inte gå på långpromenader.

kl

Det är stor skillnad på att snitta aktiviteter på 2,5 timmar om dagen, speciellt om där ingår lydnad/tricks/spår/sök o att motionera en hund över 4 timmar per dag, varje dag, året runt.

Hundar behöver hjärngympa samt att lära sig passivitet, dom skall inte klättra på väggarna om man blir sängliggande ett par dagar.

Många hundägare arbetar för att försörja sig, + att vi vill.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fjordell
7/20/12, 9:42 PM
#6

Min 1½ åriga hane kräver faktiskt inte alls särskilt mycket. Han blir trött i kroppen efter bara ungefär 1½ timme om dagen springandes ute i skogen med mina andra hundar. Förutom det så springer ju däremot mina hundar omkring ganska mycket på vår gård flera gånger om dagen, och busar som tokar. Vissa dagar blir det längre promenader/springturer, andra blir det kortare. Vi går faktiskt sällan i koppel då vi bor ute på vischan nu, men hade vi bott närmre stan så hade det givetvis blivit fler och längre koppelpromenader.

Sen, kanske 2-4 gånger i veckan kör vi DW-pass på ca 40 min (vi har ju dock precis kommit igång med träningen då han nyss blev röntgad). Så det lär ju bli lite mer intensiv träning allt eftersom.

Och på det så motionerar vi ju givetvis hjärnan några gånger om dagen, så som vanlig trickträning, kontaktövningar, och bara utmana honom mentalt med att exempelvis sitta tyst och stilla vid en hage med springande hästar i osv. Lite allt möjligt sådär. Sedan kommer det ju dagar då varken jag eller hundarna alls vill röra oss utomhus, och så uteblir långa springturer och promenader och det njuter vi alla av ibland. Skrattande

Så här tränar vi väl inte sönder våra hundar direkt, utan det är väldigt lagom. Vi ska ju dock börja med agility och parkour, så det kommer ju att bli lite mer aktiviteter längre fram.

Annons:
vallhund
7/21/12, 10:46 AM
#7

+ 1 på det # 6

Är parkour samma som skogsagility i stadsmiljö?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Madlene]
7/21/12, 11:18 AM
#8

#6 parkour, finns det såna "tränings-grupper" här i Sverige för HUND?

Fjordell
7/21/12, 2:50 PM
#9

Japp, med parkour så blir hela stan till en hinderbana, och är enligt mig roligare än att enbart hålla sig till agilitybana. :) Jag vet faktiskt inte, tror inte det. Jag vet ingen i Sverige som sysslar med det, men det kan ju inte bara vara jag dom har intresse för det, haha!

Jenna_Nord
7/21/12, 7:02 PM
#10

Att klättra på saker, hoppa över och leka agility i stan är något av de roligaste jag och Tyra vet! :)
De finns så mycket bra att träna balans osv på!

De kan bara hålla balansen på gungor, hoppa över häckar, hoppa upp och gå balans längst ett staket osv osv.

Mvh Jenna

[Madlene]
7/21/12, 7:07 PM
#11

#10 Hur fasiken får du upp hunden på en gunga? Skrattande

Det hade jag velat testa, men de hade nog inte gått bra.

Jenna_Nord
7/21/12, 7:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11
Haha, ja de var inte lätt de första gångerna hon skulle testa ;) Hennes balans har förbättrats betydligt!
Men nu behöver jag bara hålla i gungan så den inte åker framåt, så hoppar hon upp själv och sätter sig eller står.

Är vi vid någon lekplats så springer hon själv bort till gungorna och vill hoppa upp, haha :)

Mvh Jenna

Jenna_Nord
7/21/12, 7:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här står fröken upp, och så mallig man kan se ut Flört

Mvh Jenna

Annons:
[Madlene]
7/21/12, 7:50 PM
#14

hahaha fy så fräckt! Kan tänka mig folks reaktioner om hon hoppar upp sådär själv. Fin hon är :)

Jenna_Nord
7/22/12, 10:54 AM
#15

Haha tacktack! :)
Vi brukar bara gå till lekplatser när de absolut inte är någon där, då jag har henne lös + att folk skulle ta illa upp om jag kom där med henne medan deras barn lekte. Så oftast är det typ inge folk i närheten :) Så ännu inga reaktioner ^^

Mvh Jenna

Eriksson99
2/25/14, 11:30 AM
#16

Har en amstaff tik 3 månader är ute med henne 4 timmar om dan beroende på väder, hon gillar värkligen det

Kringlan64
3/1/14, 6:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Fysisk aktivitet är en sak, det gillar våra hundar, men jag brukar tänka att min hund blir minst lika trött av sociala aktiviter. Exempelvis när jag är hemma på lunchrasten och vi tar promenad, så är det "lugn promenad" med dofter och sakta mak genom stadens parker som gäller. Det är ju inte så bra att göra upp piggande aktiviter och lämna en uppsluppen hund ensam efter lunch. Skapar bra rutin och min hund lär sig vad som gäller. Chill på hemmaplan när matte jobbar. Sen efter jobb, ibland före,  kommer långpromenad och eller cykeltur. Jag har inget facit men livet måste fungera och hunden har en plats i det.  Jag låg sjuk i influensa i ca en vecka. Då var det bara att hantera sängläge och korta rastningar. Kompensationen efteråt var ljuvlig, hon sprang som en tok i skogen och jag njöt av hennes enorma energi. En för hunden bokad fysisk aktivitet om dagen  är ett måste, men hundens lycka består ofta i att få vara tillsammans med husse och matte.

Djurälskaren87
3/3/14, 1:31 AM
#18

Ni som har valpar ska dom verkligen gå ut i över en timme i början?

SLCH
3/3/14, 4:56 PM
#19

När jag jobbar får mina hundar bestämma själva då de kan gå ut och in som de önskar 90% av tiden. Annars blir det promenad och lek ca 2 timmar om dagen.

Upp till toppen
Annons: