Det nersmutsade ordet kamphund
Vad tycker du om användandet av ordet kamphund?
http://tattines.wordpress.com/2014/03/21/det-nersmutsade-ordet-kamphund-2/

Jag personligen skiljer på kamphund och kamphundras. En slädhund för mig till exempel är en hund som aktivt jobbar med släde men en slädhundras är en ras som är gjord för att dra släde. Samma med vallhund/vallhundras, jakthund/jakthundras osv.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Håller med ovanstående.

En malle är en Belgisk vallhund, oavsett att den knappast kan användas till att valla med, likadant är de olika ovtjarkorna herdehundar även om de inte vaktar boskap, samma med stövare, retrievers, grythundar osv..
Man kan inte bortse från vad som finns i generna.
Själv föredrar jag termen muskelhundar, det är mer neutralt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ibland kan det bero på HUR människor lägger ordet i sin mun. Det finns de som frågar nyfiket och med en vänlig underton "åh är inte det en sån där kamphund" , och kanske vill de klappa henne. Det finns hur många pensionärer som helst där jag bor som brukar komma fram och ställa frågor om henne. Då tar jag knappast illa vid mig. Men det är värre när folk rynkar på näsan och uttalar ordet. Vissa ger sig rättigheten att vara direkt oförskämda bara för man har denna typen av hund. Nu har jag ju inte bara henne,utan en annan blandras sedan innan. Och är min son med och promenerar, då håller han i henne. Och finare kan inte en hund promenera när de två går tillsammans. Kanske det hjälper till att folk stoppar sig från att säga allt för mycket. Men visst är det ett ord som kan kännas "nedsmutsat" .
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.
Fick en gång kastat efter mig och min flickvän när vi rastade två av våra hundar. "Jag fattar inte varför man skaffar en sådan kamphund".
Mitt svar var väldigt enkelt till dessa tre damer i femtioårs åldern. "Ungefär lika mycket som jag förstår hur man kan gå ut klädd på det viset"