Annons:
Etikett06-träning-inlärning
Läst 1446 ggr
[AmstaffLeo]
3/31/14, 2:10 PM

Inlines med hund

Sommar för mig betyder Inlines. Jag är helt galen i det. Nu vill jag ibland ha med mig hunden, han rastas innan vi kör på så att inga onödiga stopp görs. Åkte förra året runt kyrkogården så vi inte fick några störningar (det var första gången han fick åka med mig). ibland kan han börja bita i kopplet. 

Betyder detta att han inte vill längre/han blir exalterat? 

Det är inga långa sträckor och inte på en hög fart som när jag åker själv.

Annons:
Fjordell
3/31/14, 4:00 PM
#1

De gånger mina hundar brukar börja bita och dra i kopplet är när de är exalterade. Ester (BC-blandis) blir helt knäpp när hon vet att vi ska ut och dra så att hon får springa. Hon är omättlig, och kan springa och hålla på huuur länge som helst, men när hon märker att vi närmar oss hemmet, så börjar hon bita och dra i kopplet igen, för att riktigt visa att hon inte är klar ännu.

Även om jag alltid avbryter detta beteende, så återkommer det, för hon kan inte kontrollera sig. Men hon slutar alltid direkt jag ber henne.

Hon är ingen koppelhund. Hon går oftast lös då jag har sådan pli på henne. Men de gånger jag måste använda koppel så gör hon såhär eftersom hon anser att kopplet är fängslande, och att det ofta betyder att hon inte får springa mer. Så jag vet inte, det kan nog tolkas lite hur som helst från hund till hund, men Esters tecken på att hon är exalterad är att bita i kopplet. Inte att hon inte vill längre.

[AmstaffLeo]
3/31/14, 5:19 PM
#2

Kom hem nu efter en mini-tur, bara för att testa och se om han kommer ihåg vad vi håller på med när jag har på mig dem. Jag räknade med ett litet fall på marken men sånt tar jag. 

Han tog tag i kopplet EN gång! och inte ens då drog han, bara tog tag i det. Andra gånger var han påväg att ta det men jag stanna och sedan bad honom sätta sig ner. Fortsatte efter en stund. PERFEKT. Jag är nöjd :)

Ison
4/4/14, 9:08 AM
#3

Kul att det funka!! Jag följa med sambon ut för någon dag sen jag på cykel han på inlines. Vår vovve har nog aldrig riktigt varit med om de där, och tyckte att de där äckliga skorna kan jag nog bita i.. Så slutade med att jag fick cykla med han istället;) några bra tips på hus man får honom att acceptera inlines? Fortsatta cykla bredvid? Tror det är ljudet som har reagerar mest på, men är osäker:p

[AmstaffLeo]
4/4/14, 11:44 AM
#4

#3 børja med att åka jætte segt, næstan promenadtakt. øka farten så han powerwalkar, sedan jogg :) 

ps. anvænder en dansk dator.

Ison
4/4/14, 2:24 PM
#5

Okej:D ska prova det, eller inte jag.. Min sambo får, haha jag kan inte åka sånt där blir som bambi på hal is!!

[AmstaffLeo]
4/4/14, 6:13 PM
#6

lægger upp en video hær om några dagar nør vi kør :)😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: