Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2491 ggr
Niji
2014-04-17, 11:50

Passar en Amstaff mig?

Hej!

Jag har alltid haft en stor kärlek till lite "kraftigare" hundar och älskar att vara ute och arbeta med en hund. Jag undrar nu även OM en amstaff skulle passa mig eller om ni här vet någon annan ras som skulle passa. 

Jag är 16 år (i aug) och har haft hund i familjen så länge jag kan minnas. Just nu har familjen en blandning mellan springer och cocker spaniel hane på 1 år. Jag skulle jätte gärna vilja ha en egen hund som jag arbetar med. Det jag funderar på att göra är antingen att tävla i lydnad eller att tävla i aggillity. Jag älskar att vara ute och gå och bor nära landet så att hunden även skulle kunna springa lös och träna på det. Jag vill även ha en "mys hund" som man kan gosa med och som gärna ligger brevid mig i soffan och myser när jag anntingen spelar eller kollar på tv. Jag är väldigt aktiv och gillar att vara ute och röra på mig. Jag skulle helst vela ha en lite större hund än den vi har men det är inget måste. 

Vad tycker ni här? Min mamma älskar också lite större hundar.

Btw, om det hamnade i fel kategori är det bara att ändra :)

Mind of a queen, heart of a warrior

Annons:
redstaryena
2014-04-17, 22:50

Det var faktiskt lite fint skrivet. Tror säkert att du kommer att göra jätte mycket med din hund. Men jag personligen anser att man nog bör vara lite äldre. Just med dessa hundar (även andra starka raser) så behöver man vara mogen, mentalt framför allt. För de testar ofta sin ägare på olika sätt som man kanske inte är mogen för vid 16 års ålder. Konsekvent och tydlig på att sätta gränser med mera måste man näst intill vara hela tiden de första åren. Och med vissa hela livet. Själv har jag fått läsa på som bara den, för att kunna bli en bra ägare till min senaste hund. Hon var inte planerad utan "ramlade" in i våra hjärtan pga en otrevlig händelse. Och jag kan säga till dig att det tufft. och nu är hon snart inte unghund längre, men testar gör hon. Och då har jag ändå en tonåring som jag måste deala med en hel del. Klart att människa och hund är helt olika saker 🙂 men jag kan faktiskt jämföra det lite lite. Nu har min amstaff blandis  en del i bagaget som behövts jobbas med. Men man märker att hon har otroligt med kraft både mentalt och fysiskt. Och det måste man kunna matcha på ett bra sätt. Det hade ju varit bra om du kunnat träffa en amstaff och passa lite   en dag eller två…eller mer, för att sen se om det verkligen är läge nu. lycka till i alla fall mvh jen

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Niji
2014-04-17, 23:24

Tack :) Jag brukar vara ute och gå med tre stora vovvar (två schäfrar och en blandis), utav dem har skadat psyke och går inte riktigt att lita på och den andra gillar inte andra hundar eller barn medans blandisen är hur go som helst. Hade jätte gärna träffat någon Amstaff men jag tycker att det är lite svårt då jag inte vet någon som jag skulle kunna träffa i närheten m.m. Jag har läst på så mycket jag kunnat och sen så försöker jag hela tiden hitta nya saker att lära mig :)

Waymore_Hoss
2014-04-18, 11:16

Jag skaffade staff när jag var 17 och jag vet om staffolk som skaffat rasen vid 16. Amstaffen är större och en stor hane är kanske inte det lämpligaste att satsa på då en så pass stor hund kan vara svår att hantera rent fysiskt. Men en mindre tik kan säkert fungera bra. Så länge du är medveten om vad rasen kräver.

Niji
2014-04-18, 11:59

Okey :) Jo det är jag och sen så om något kör ihop sig så har jag hjälp här på sidan (hoppas jag) och på bruksklubben och av henne som jag rastar hundarna åt :) Någon här som vet någon uppfödare nära Värnamo området? Kan även åka till Jönköping och Växjö :)

imsuchadiva
2014-04-18, 21:25

Min första tanke är att hur ska du hinna med/lösa ensamheten med hunden när du är i skolan? Vad har du tänkt att göra efter skolan? Personligen tycker jag att man är för ung när man är 16.

vallhund
2014-04-19, 04:11

#4 Du skall välja uppfödare o föräldradjur utifrån vad du vill ha för hund, inte vad som finns närmast geografiskt.

Min hund kommer t ex från Österrike.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Annons:
Niji
2014-04-19, 10:00

okey, just nu så är jag bara i planerings läget :) Jag får se hur det blir :)

Wellcraft
2014-04-21, 15:06

Om man verkligen sätter sig in i rasen & träffar många olika (renrasiga) individer, pratar med uppfödare, ägare av rasen - you name it så kan de flesta raser passa.

Så länge man även sätter sig in i vad som krävs att ha hund & vet hur man ska göra efter skola osv så funkar det jätte bra att skaffa hund som 16 åring.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Niji
2014-04-21, 21:15

:)

[herdehund]
2014-04-25, 21:07

Jag har haft familjens hund som egen hund sen jag var tio år. Det är ju ganska stor skillnad men jag tog ändå ut henne på promenader, tränade, matade och allt vad man gör med hundar. Hon var och är fortfarande inte min helt, utan 50% min och 50% familjens. Jag står som ägare på henne men hon vill vara en familjehund trots att hon verkligen älskar mig, det märker man. 

Jag skaffade min absolut helt egna hund som 16 åring. En mycket aktiv ras och det har funkat utmärkt! Jag stod för alla kostnader och gör det än. Åldern har ingen betydelse utan det ligger nog lite i mognaden :) Jag tycker det låter på dig som om du skulle klara det galant :) Och jag tror att en amstaff skulle funka bra på dig!

Niji
2014-04-26, 08:12

Okey :D

WiggoLina
2014-04-26, 18:44

Så länge som du är medveten om vad rasen har för ursprung, och att de kräver mycket jobb så kan inte jag se några problem. Det är inte bara arbete i unghundsperioden med trotsålder, könsmognad osv, utan även senare. Detta är mycket smarta hundar, och de kräver mer än bara fysisk aktivering. Om de inte får använda hjärnan kommer problemen som ett brev på posten.

Och när det blir dags att köpa hund, kolla upp kennel och föräldradjur NOGA. Tyvärr drar den här rasen till sig mycket folk som inte bör släppas i närheten utav djur, men det finns en hel del bra kennlar som väger upp bara man är beredd att göra sin hemläxa innan valpköp 🙂 Det gjorde inte jag, och jag sitter nu med en (renrasig) hund på 4.5 år som förmodligen kommer få somna ganska snart pga en allvarlig artros i ländryggen som medför både smärta och andra komplikationer.

Niji
2014-04-26, 19:11

Okey, jo det är jag medveten om. Har mejlat en uppfödare och ska se om jag får träffa dem och hundarna :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: