Annons:
Etikett04-foder-skötsel
Läst 2274 ggr
[AmstaffLeo]
4/24/14, 12:53 AM

Ändra foder

Har kört med Acana sen augusti 2013. Funderar nu på taste of the wild. Varför säger vissa att det är dåligt att byta för ofta? Han gillar det han har nu men jag tycker om att ge honom den bästa maten ja har råd med. Skulle ni byta om ni hade möjligheten att ge er hund något bättre?

Annons:
WiggoLina
4/26/14, 6:55 PM
#1

Ett dyrt foder behöver inte betyda att det är bättre.

Jag har själv Acana till min hund och tycker det är jättebra. Hade Taste of the Wild tidigare och den är också bra i mitt tycke, men Acanan fungerar bättre på min hane. Kollar man innehålls- och näringsmässigt är det inte stor skillnad mellan Acana och ToW, utan det är sammansättningen som skiljer.

Kan inte se något fel med att byta foder ofta, bara man är noga med att föra över hunden lite i taget på det nya fodret. Byter man tvärt över kan man lätt slå ut hela magen på hunden.

[AmstaffLeo]
4/26/14, 10:06 PM
#2

Jag vet att dyrt foder inte alltid är bäst. Jag följer inte priser utan kollar in de märken inom min pris-klass. köper foder från zooplus, där är acana dyrare än totw.

WiggoLina
5/3/14, 9:22 AM
#3

Acana är dyrare, kostar 799:- för en 13 kg säck. Var ett tag sen jag bytte över från ToW så kommer inte riktigt ihåg vad jag betalde för den, men tror det låg runt 500-600:- för en 15 kg säck.

Blaze31
5/11/14, 10:26 AM
#4

Hejsan.

Vi har en valp på 4 ½ månad, och vi ger honom VoM:s färsk foder. Det fungerar galant, och han älskar det! När skålen efter måltiden är ren som när den är diskad, då vet man att det är gott!! 😃

Vi brukar köpa 5kg korv som kostar 159kr. Den delar vi i 10 bitar, en bit (alltså 500g) får han varje dag - då vi uppskattar att hans fullvuxna vikt kommer att ligga på ca 30 kg. Vid sidan om färsk fodret ger vi vår valp lite torr foder också, ca 2dl om dagen, och då ger vi honom Bozita Robur Active & Sensitive.

Vi uppskattar att 3 st. 5kg:s korvar om månaden räcker, 477kr. för dessa sammanlagt. Torrfodret köpte vi en 5kg:s påse som gick ut på 235kr. Denna kommer han att ha länge, eftersom det inte används så mycket utav det.

Tack! 🙂

[AmstaffLeo]
5/11/14, 2:43 PM
#5

Jag vill så gärna kunna ge honom VoH.. vi har kört på det förut men det blev för dyrt! jag ska kolla om de säljer 5kg korvarna här för det blir ju mycket billigare! 

lite svårt med plats i frysen också.

Blaze31
5/11/14, 10:09 PM
#6

#5 Gör så! Det är det värt!

Jag bifogar här en länk där man kan beställa korvarna, om du skulle tycka det är enklare så. Dessa har också hemleverans såg jag, så kanske är det värt att kolla upp, men det får du själv avgöra! :)

http://www.foderboxen.se/foderkategori/vom-og-hundemat/

Vi trodde också att det skulle vara för dyrt, men tänker man efter så ligger det på ungefär samma summa som när man ger bara torrfodret! Största och viktigaste skillnaden är att med färskfodret vet vi att han får i sig bra mat, utan något spannmål eller dylikt. I torrfodret får han lite kolhydrater i sig pga spannmålet så han också kan bajsa normalt, eftersom de bajsar så lite med färskfodret. En annan anledning till att vi stannade vid torrfodret är för att det är mycket lättare och mindre kladdigare att ta med när man ska åka iväg någonstans.

Ang. frysen förstår jag absolut vad du menar! Jag fick samla ihop vår mat i enstaka lådor, så vovvens mat kan ha andra! 😃 men vad gör man inte för världens bästa individer!! 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: