Annons:
Etikett05-hälsa-sjukdomar
Läst 1917 ggr
Blaze31
2014-05-15, 21:27

Går upp i vikt för fort?

Hejsan.

Vi har en valp som nu är 4 ½ månad gammal, och ikväll när vi vägde honom visade vågen 18,6kg. Han går upp mellan 1-2kg i veckan. Vi undrar om det på något sätt kan påverka hans leder, om han går upp i vikt/växer för fort? Hans mankhöjd ligger i dagsläget mellan 40-45cm. Valpen är inte på något sätt tjock, tvärtom i vissa positioner kan man tycka att han är lite för smal. Däremot är han ganska så muskulös för sin ålder.

Tack för svar!

Annons:
PeerS
2014-05-17, 01:42

Han såg då tjock ut på den där bilden.

Lägg upp en bättre bild så är det lättare att avgöra.

imsuchadiva
2014-05-19, 09:30

TS din valp ser inte alls tjock ut på bilden du la upp. Han ser ut att vara fin i hullet. Men en bild ifrån sidan när hunden står upp är lättare att avgöra hur den ser ut.
Jag tror inte ni behöver oroa er över valpens viktuppgång :) 
Men om du är väldigt osäker så tycker jag att du ska ta kontakt med uppfödaren.

Blaze31
2014-05-19, 13:33

Ni har helt rätt! Jag tänkte inte så mycket på bilden, det var då den senaste jag hade så jag la upp den, men här kommer en bild där han står, en ny bild. :)

Jag har varit i kontakt med uppfödarna från flera håll, de sa så som du skrev #2 att vi inte ska vara olika över valpens viktuppgång, han är inte på något sätt tjock eller så, han är bara stor. Han har en mamma som är ganska så stor så förmodligen blir han likadan. De sa också att vi inte kan göra så mycket mer än vad vi gör nu, vi tänker på att inte ge han allt för mycket proteiner, han får den tillåtna aktiviteten han ska ha osv., vi leker mycket med honom så han är väldigt aktiv. Han är helt enkelt en glad och stor valp! 😃 men jag uppskattar om att höra vad folk tycker från flera håll, därför när jag är nyfiken på något skriver jag överallt. Alla har vi olika erfarenheter, och jag lyssnar alltid mer än gärna på alla. :)

vallhund
2014-05-19, 14:23

Du har en mullig valp, han är inte tjock, men absolut inte underviktig. Han må vara stor, men muskler är det inte som syns, det är underhudsfett/hull.

Hundar/valpar skall hållas slanka. Förklara gärna vad du menar med för mycket proteiner (man blir inte tjock av proteiner).

Vad är tillåten aktivitet?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Blaze31
2014-05-19, 18:59

#4 Han är för liten för att vara muskulös än, men det jag menade var att han för sin ålder hade muskler och det står jag för. När han sätter sig ser man på hans bröstkorg att den har ändrat form, att det bildas muskler där. Sen är inte en valp det lättaste att ta kort på i alla lägen. 😃

Nej, nej, jag menade inte att de blir tjockare utav proteiner. Men allt för mycket proteiner gör så att de växer snabbare.

Som jag skrev vi leker en hel del ute på gräsmattor, sen åker vi till skogen flera gånger i veckan där han får springa fritt på mjuk underlag.

Upp till toppen
Annons: