Annons:
Etikett06-träning-inlärning
Läst 1191 ggr
amstaff86
2014-06-06 13:25

försökte bita tag i hund vid hundmöte

Jag har ett rätt stort problem med min amstaffhane,,som jag upptäckte idag, efter han fick träffa en hane hund.
Min hane har blivit nyligen kastrerad så alla hormoner är inte borta än.

Först viftande han på svansen men byter snabbt ut till denna sinnesstämning till att resa ragg,morrar och visa tänderna och försökte  nafsa tag i hunden. Tack gode gud att jag var snabbare.

Vi har problem med hundmöterna sen tidigare då han alltid drar och sliter sig fram för att komma fram till främmande hundar. Men trodde aldrig att han skulle visa att han var aggresiv då han fick tillslut hälsa på en hund.

Hur tacklar man en sån här hund?
Vi möterna med andra hundar så försöker jag få honom att sitta och få blicken vänd mot mig..lockar med godis,leksak m.m. men det går inte. Han sliter och drar med sina 25 kilo muskler. Det är fan tur att man tränar själv 4 dar i veckan med styrekrträning, aldrig skulle man klara av att hålla emot en sån stark hund utan de.
Jag ska på en kurs med honom med en hundexepert men det är inte först i Höst. Då dom är fullbokade alla såna här hundexperter.

Några bra tips?
Annars när vi inte ser hundar eller så ,så är han hur lydig som helst och lyssnar på mig.
Jag undrar vad dom förra ägarna gjorde mot honom när han var ute och gick..:(

Annons:
lalaz4
2014-06-06 13:55
#1

Mitt tips är att börja träna med ett större avstånd från den andra hunden. Helt enkelt så långt ifrån där han inte reagerar lika starkt och ge något positivt och distrahera (som du gjorde innan, men på ett större avstånd). Succesivt minskar du avståndet och kan hälsa på/ gå förbi andra hundar utan problem.

Jag gjorde så här med min hund som fick en liknande reaktion vid andra hundar. Nu hälsar hon gatt på de flesta hundar utan något problem. Hoppas att det blir bättre!

Mischa
2014-06-06 14:37
#2

Förebygg i första hand att utsätta er för situationer som ni inte klarar av, och förutsätt inte att din hund kommer kunna umgås med alla hundar.

Som tidigare nämnde, jobba i största mån på avstånd när hunden fortfarande är kontaktbar och undvik möten inom räckhåll om du har svårt att hålla honom, då är det bättre att vända.

Kolla även upp "skvallerträning", det kan vara ett bra komplement innan du hittar hjälp.

≧◔◡◔≦

EO75
2014-06-07 19:32
#3

Prova även VGW bälte (sele) så slipper du dragbiten, vilket gör det lättare att att fokusera på själva problemet istället för att kämpa för att hålla emot också!

Waymore_Hoss
2014-06-10 18:22
#4

Det är ett rätt typiskt beteende och inte särskilt förvånande att det dyker upp hos en amstaffhane.

Bor du ute på vischan eller varför är det så lång väntetid för att kunna börja träna din hund? De flesta sk hundexperter, coacher har sällan kunskap som motsvarar deras påhittade yrkestitlar. Ta kontakt med en brukshundklubb och sök hjälp där.

Upp till toppen
Annons: