hud problem
Fick hem en 7 årig amstaff/mix hane igår. Han har eksem på tassar, runt ena ögat, ben och ljumskarna. Är de vanligt att dom har de? Alltså är dom känslig så dom har lättare att få eksem? Han ska så klart till veterinär men tänkte om någon hade nå spekulationer om vad de kan vara?

Jo, det är nog vanligare med hudproblem på muskelhundar än många andra "raser", vad det beror på kan väl variera men allergi är inte ovanligt.

Ja hudproblem är relativt vanligt hos amstaffs, även spannmålsallergi vad jag märkt.
Vad får din hund för foder?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Han fick best in show lamm och ris i förra hemmet nu får han best in show fullkost. Han får de tills vi varit till vet om de ej blir värre. En annan fråga, om hunden är frisk är de då stor fara att kastrera honom?

Ok, annars kan ett foder med liten halt spannmål hjälpa, har hjälpt många hundar med exem/rodnader osv. Hundar är inte gjorda för att äta spannmål. Kastrering är ingen fara i sig, men man får se upp för överviktighet & jag har hört att kastrater löper större risk för vissa cancersorter, ex. skelettcancer då testosteronet påverkar kroppens uppbyggnad. Det är ett onödigt ingrepp om man inte har en riktigt vettig anledning.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Har en tik hemma de tycker jag är en ganska bra anledning.