Annons:
Etikett10-att-bli-med-valp
Läst 1857 ggr
HelenStella
2014-07-07, 00:04

Kontakta uppfödare

Hej! Är så att jag eventuellt, om allt går sin väg, vill köpa en valp till nästa år. Har kollat in många uppfödare och finns en del jag tycker är intressanta. Nu till min fråga, hur tycker ni att man tar kontakt? T ex genom mail, vad skriver man, hur mycket och om vad? Det jag har tänkt på är vad jag vill göra med min hund, mina erfarenheter, hur man lever och hur framtiden ser ut. Vad mer kan vara bra att få med ? Har en tik sedan innan men via kontakter så har inte gått tillväga på detta sätt innan! Hade därför varit snällt och roligt om ni kunde dela med er av erfarenheter/tips :)

Annons:
Fjordell
2014-07-07, 00:14

Ta kontakt på det sätt som de föreslår på sina hemsidor, oftast är det via mail. Går ju också att ringa, men jag tycker att det är bättre att först ha mailkontakt så att man kan se till att man verkligen får med allt man vill få sagt.

Det är enbart positivt att skriva mycket om sig själv och vad för hem man har att erbjuda! Kom också ihåg att sättet man skriver om sig själv och sina djur sedan tidigare säger mycket. Om du har konstaterat att du inte har några allergier mot pälsdjur så är det också bra att nämna. Om du har planer på att ställa ut så nämn gärna det också, samt om du planerar att hälsotesta hunden när den är gammal nog.  Armbågsleds- och höftledsröntgen, testa för ataxi (om inte hunden är clear by parentage) samt om du tänkt utföra MH eller BPH med den. Sådant är guld värt för seriösa uppfödare!

HelenStella
2014-07-07, 00:30

Tack! Ja, så man kan skriva ganska mycket med andra ord. Tycker hälsotester, röntgen och mh/bph är självklara saker så har faktiskt inte tänkt på att uppfödaren inte antog detta! Så tack för tipset! Men om man skriver om sig själv och sin hund, vad vill dem veta? Hur jag aktiverar/hittar på, hur vi bor och vilket tänk man har och vad man gör på dagarna så att man har det planerat? Typ vardag och att man har hundvakt de dagar man är borta? Förstår ju att en valp inte lämnas själv i början, men tänkte framåt. Anledningen till att jag vill ha en till hund är att jag vill ha en med lite mer driv i som ändå kan vara lite svårflörtad. Samtidigt vill jag testa på att ställa ut lite. Är det bra att skriva om varför man vill skaffa hund nummer 2? Förlåt för långt svar med ännu mer frågor men vill verkligen se till att få med allt så att man kan få den hund man verkligen letar efter, vill inte ta första bästa :)

vallhund
2014-07-07, 04:31

Jag känner inga uppfödare som vill ha långa mail à la "mitt livs novell". Bra att få med är varför du är intresserad av deras uppfödning samt fråga om deras avelsplaner.

Du kan oxå fråga inne på kennel iFokus.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fjordell
2014-07-07, 13:27

#3 Här är det tvärtom, alla uppfödare jag vet, oavsett djurslag, ser det väldigt positivt att man berättar mycket om sig själv och sin vardag, då de ger dem en inblick till hurdant liv djuret kommer att erbjudas. Mycket hellre för mycket information, än för lite. Givetvis ska man ställa frågor och vara intresserad av uppfödaren i fråga, men om denne ska sälja en av sina hundar till dig så vill nog de flesta veta vad man har att erbjuda hunden.

Jag hade inte köpt från en uppfödare som inte är intresserad att veta något om hur hunden kommer att ha det, om det skulle bli en affär. Hundar är inte saker, de är levande varelser som förtjänar bästa möjliga förutsättningar till ett bra liv, därför är hemmet väldigt viktigt.

Lilla G
2014-07-07, 22:28

Nu är ju detta mitt tycke och tillvägagångssätt. Kort presentation via mail, sedan telefonkontakt.
Mailmarathon känns ganska platt och opersonligt tycker jag.
Lycka till :)

Upp till toppen
Annons: