Annons:
Etikett02-avel-genetik
Läst 1460 ggr
[AmstaffLeo]
5/12/14, 3:23 PM

Avelfråga

Anses man som en seriös uppfödare om man avlar på hundar med C höfter? 

Gör det någon skillnad om tex tik har C och hane har A? Har hundarna asså bättre chanser o slippa få C och får istället B.. mittemellan.

Förlåt om jag skriver så rörigt men försöker klura ut om man kan chansa den kommande kullens hd grad, på ett ungefär.

Annons:
vallhund
5/13/14, 2:37 AM
#1

Du kan aldrig veta, ens om båda föräldrarna har HD A.

Huruvida det är seriöst eller inte beror ju på uppfödarens motiv bakom parningen är o hur det ser ut bland tjocka släkten bakåt o i sidled etc..

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fjordell
5/13/14, 12:44 PM
#2

Precis som vallhund säger så hänger det mycket på släkten, hur deras höftleder och armbågsleder ser ut. Man kan lika gärna få en hund med C-höfter från en A + A kombination. 

En seriös uppfödare ska planera sina parningar väldigt noga, och givetvis även ha kollat hur hälsostatusen ser ut bakom båda föräldrarna, och fattat ett beslut efter det, och inte utseende eller något annat. Hälsan ska alltid prioriteras först. Givetvis gäller detta även hundarnas psyke.

[AmstaffLeo]
5/13/14, 6:21 PM
#3

Okay, om det kommer en valp med C höfter efter A föräldrar.. Kan det komma en valp med A efter C föräldrar?

Mischa
5/13/14, 6:43 PM
#4

#3

Ja.

≧◔◡◔≦

[AmstaffLeo]
5/13/14, 7:20 PM
#5

Varför är det då önskvärt att man tar en valp från A föräldrar om man ändå kan få vad som helst. Är ju som en Roulette. Jag trodde jag skulle få lära mig lite genetik men Nej! 😃

Mischa
5/13/14, 8:14 PM
#6

För att chanserna för fria höfter skall öka om man avlar på djur med mycket A/B kring sig?😉
Det är ju inte sååå underligt att vissa raser/linjer är mer eller mindre utsatta än andra, effekten av hälsoprogram för ex. schäfer har varit positiv.

HD nedärvs polygent, det är alltså flera gener som samverkar, vilket också gör det så svårt att förutspå resultat och helt förhindra när det väl fått fäste.

≧◔◡◔≦

Annons:
[annakarolinaa]
7/15/14, 12:21 AM
#7

Jag vill inte köpa en valp där föräldrarna har C-höfter. C-höfter har alltså dysplasi, om så lindrig, och det finns ju friska hundar att avla på istället. Har sett att det är vanligt att man avlar på C-höfter på AST, skulle man aldrig göra inom min ras.

L8sson
7/16/14, 11:51 PM
#8

Jag har en hund efter föräldrar som båda har C höfter, han har själv B höfter. Jag har även en hund efter föräldrar som båda har A höfter, hon har själv C höfter. Så man ska inte bara kolla på föräldrarna, utan på föräldrarnas syskons resultat. Och såklart föräldrars föräldrars resultat osv. Man ska inte stirra sig blind på bara föräldrarna, man ska titta på så mycket mer!! Under en avelslektion i skolan så frågade min lärare klassen vilken hund vi skulle valt att använda i avel. Ett dilemma. Alt1: Använda en hund med A höfter och resten av syskonen i kullen har D höfter. Alt2: Använda en hund med D höfter och resten av syskonen i kullen har A höfter. Bortse från allt annat man ska tänka på i avel, om vi bara ska prata höfter. Det är intressant för alla tänker olika! :)

Upp till toppen
Annons: