Annons:
Etikett05-hälsa-sjukdomar
Läst 4869 ggr
[AmstaffLeo]
6/20/14, 12:19 PM

furunkulos

Min hund har furunkulos och undrar nu om det är någon här som varit med om det? Fick köpa Clindabuc vet. och schampo. 

Finns det några huskurer så jag kan förkorta behandlingstiden?

Annons:
Kalli
6/20/14, 12:58 PM
#1

Inte personligen, har en bekant vars "Amstaff" har återkommande furunkulos mellan tassarna. Allergier kan vara en bidragande orsak.

Fjordell
6/20/14, 1:57 PM
#2

Jag tror att en av Ratlings hundar har furunkulos, men är inte helt 100. Får se om hon hittar hit.

Mischa
6/20/14, 2:53 PM
#3

Jag har en hund som haft svår tassfurunkulos. Frågar man veterinärer så är det givetvis allergi som ligger till grunden, i vårat fall så blev en kostomläggning räddningen. Jag kontaktade Lena Mattsson på Standardt produkter/ GG hund & katt för råd efter att jag tröttnat på alla eleminieringdieter som inte hjälpte och blodprov för att bekräfta atopisk allergi stod på tur. Jag skippade heska-provet, körde på Lenas råd och nu efter två års tid så är min hund i princip symptomfri.

≧◔◡◔≦

[AmstaffLeo]
6/20/14, 6:21 PM
#4

Min hund har gräs- och kvalsterallergi. Han blir lite rosa i huden på sommaren. Vi duschar ofta för det gör stor skillnad på hur mycket han kliar. Har aldrig varit med om furunkulos förut! Han kliar inte alls på tassarna. Det mesta av det är på hans sidor.

Ratlings
6/21/14, 10:25 PM
#5

Jodå, helt rätt Amanda. Både svamp och furunkolos. Utöver alla allergier och magproblem.
Vi körde länge på malaseb och pevaryl utan framgång tills vi bytte till alternativ vård, homeopat då. Vi blev rekomenderade kolloidalt silver och började badda drabbade ställen med det, gjorde tassbad och gav det oralt vilket har gjort mer än vad någon veterinär hittills lyckats med. Han blev bra på ungefär 2-4 veckor!😃

// Lise
When nothing goes right, go left!

[AmstaffLeo]
6/28/14, 12:19 PM
#6

Jag ser en liten förbättring! vi fortsätter med tabletterna och schampot. Juni/juli månad är vi inte så ofta ute heller, pga gräsallergin (det är då det är värst) 😕 .  

Han får inga tabletter för allergin, tycker att han klarar sig bra utan dem. Hans filtar tvättas varje vecka, duschar oftare och är lös ute på gräsfält betydligt mycket mindre. Det hjälper men han kliar ändå då och då. Jag tycker han ska få klia lite då och då, än att leva på tabletter. 

Nästa hund får vara från en bra uppfödare som bryr sig om aveln.

Annons:
Isvind
6/28/14, 5:35 PM
#7

Det finns en huskur med hälften äppelcidervinäger, hälften vatten. Badda på området. :) det hjälpte min hund när vi var under utredning för att få reda på vad det var som utlöste det…

[AmstaffLeo]
7/9/14, 6:07 PM
#8

#5 googlade lite om kolloidalt silver. Läst att det inte är så bra till hundar? 

#7 Vill testa detta med äppelcidervinäger.. badda med typ en bomullspad eller? ska man tvätta av det efteråt eller låta det torka?

Ratlings
7/21/14, 12:36 PM
#9

#8 Det finns mycket BS om kolloidalt silver på nätet. Gå med i gruppen på fb, om du har det, kolloidalt silver 2.0 där många kunniga är och många behandlar allt från kaniner till hästar där.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Upp till toppen
Annons: