Annons:
Etikett02-avel-genetik
Läst 2806 ggr
Dumpuck
2014-10-21 15:52

Öronen

Måste bara fråga!
Tidigare när jag sett/kollat på amstaffs så har deras öron varit halvt till helt liggande, har oftast sett dessa halvliggande öron. Rosenöron.
Men nu på senare tiden så ser man amstaffs lite här och var som har stående öron, alltså naturligt stående och inte kuperade.
Hur kommer detta sig? Minskad kvalité på avelsdjuren eller vad är det?

Vad jag förstått så ska öronen vara liggande?

Annons:
Mischa
2014-10-21 23:18
#1

De skall vara rosenöron eller halvresta enligt standard, men naturligt stående öron  förekommer för att man ex. inte brytt sig om att tejpa dem eller att de envist ställt sig i alla fall.

Vet inte riktigt vad du syftar på med kvalité på avelsdjur om det bara avser öronlapparna,  personligen tycker jag rasen dras med större problem än de estetiska, korrekta öronlappar känns som en petitess.

En annan personlig tanke jag haft som kanske kan bidra till "sämre öron" är införsel/användande av kuperade hundar där man inte har någon susning om hur de hade sett ut om de varit naturliga?

≧◔◡◔≦

Olga RW
2014-10-22 01:16
#2

Jag hoppas och vill tro att uppfödare placerat öronen lågt ner på priolistan när det gäller avelsdjuren. Men visst stör icke-korrekta öron uttrycket.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Dumpuck
2014-10-22 13:49
#3

#1 Självklart är ju inte öronen allt, var inte riktigt meningen att formulera det så. Utan jag var mer brydd på varför det kommit, nästan som en bomb, med amstaffs som har helt stående öron när rasen inte ska ha det. Men när man väljer avelsdjur så vill man väl ändå ha en så rastypisk individ som möjligt samtidigt som de har alla de egenskaper man söker efter?

#2 Men är det verkligen så svårt att hitta passande individer att man måste prioritera bort saker? Vad har hänt då, fel ägare så hundarna fått fel uppfostran och därmed inte lämpar sig?

Notera nu att det bara är funderingar jag har.

Mischa
2014-10-22 15:23
#4

#3 Det är nog inte allt för ofta som man kommer över 100% perfekta djur alltid finns det något som behövs kompletteras . Just Amstaffen har ju precis som sin kusin staffen ökat i popularitet under de senaste 10-15åren vilket inte alltid bidrar till bättre kvalité för att det finns fler hundar. Öronen tejpat ofta precis som inom många andra raser vilken dels ger möjligheten att korrigera under uppväxten och dels förs det vidare. Frågan borde i min mening vara (som inom alla andra raser); varför begränsas standarden till enbart två örontyper när det uppenbart finns en större variation rent naturligt? Det bidrar bara till att man hänger upp sig på detaljer, vilket jag hoppas att de flesta uppfödare kan bortse från.

≧◔◡◔≦

Dumpuck
2014-10-22 16:32
#5

#4 Givetvis är det många gånger något man måste komplettera, då väljer man ju individer som kompletterar varandra. Men det innebär ju inte att man ändå väljer att avla med den som har helt felaktig öronställning.

Jag tycker det är bra att det begränsas, skulle bara se fel ut om en ras fick se ut hur som helst. Ska man tänka på vad som är naturligt och inte så ska man ju låta alla raser ha sin gång med, vilket vore bra på sitt vis då man bland annat skulle slippa dessa raser som "sprungit in i väggen".

Mischa
2014-10-22 19:46
#6

#5 Riskerna med denna utseendefixerade värld är att finns det allt för mycket krav på detaljer som skall uppfyllas så kan det lätt prioriteras fel eller tummas på fel saker. En ras är en sluten population och har därmed en begränsad genvariation, gallras det allt för hårt eller att samma individer används allt för flitigt så skapar man sig långsiktiga problem. För hälsa är inte lika "lätt" att reparera som det estetiska, det är inte för inte som det gått käpprätt åt… för vissa raser där det helt enkelt inte går att hitta sunda hundar, man har prioriterat fel.

≧◔◡◔≦

Annons:
Mischa
2014-10-22 19:47
#7

Dubbel.

≧◔◡◔≦

imsuchadiva
2014-10-25 19:32
#8

Tror det ökar med stå öron just för att folk tejpar ner öron och sen avlar på de hundarna. Givetvis är inte öron allt men det är tråkigt när man köper en hund till tx utställning, valpen växer och öronen reser sig och tillslut får man veta att båda föräldrarna hade tejpade öron. Tycker det är fusk att tejpa öron. Men hellre en frisk amstaff med stå öron än en sjuk/"sönder avlad" med perfekta öron

Dumpuck
2014-10-27 13:24
#9

#6 Du har rätt i det du säger, känner ändå att man bör ju kunna vara lite mer striktare även vad gäller utseende även om det är mentalbiten som väger absolut tyngst. Med tanke på hur det ökat med dessa ståörade individer så är min tanke att man tagit första bästa, dock misstänker jag att det handlar om att fler och fler ser hundaveln som ett snabbt sätt att tjäna pengar på och därmed tar första bästa - med andra ord, oseriösa uppfödare.
Som du nämnde tidigare så har denna ras m.f blivit otroligt poppis, detta medför ju också en hel del negativa ting.

#8 Tänker lika som dig, givetvis tar jag en amstaff med stå öron framför en med korrekta öron om det visar sig att den med de korrekta öronen har mentala brister. Men som du säger, säljs valpen för ex. utställning så förväntar man sig ju också att den faktiskt ska duga till detta. I varje fall att uppfödaren informerar om föräldradjurens felaktigheter så man i alla fall är medveten om risken.

Upp till toppen
Annons: