Annons:
Etikett08-utställning-tävling
Läst 1904 ggr
Fjordell
2014-10-21 23:44

Förbud mot kastrerade hanhundar på utställning

Efter den 1 januari 2017 får kastrerade hanhundar inte längre delta på hundutställningar. Här kan du läsa mer om bakgrunden till Svenska Kennelklubbens beslut:

http://www.skk.se/nyheter/2013/8/forbud-for-kastrerade-hanhundar-att-delta-pa-utstallning/

Annons:
[Kathja]1
2014-10-24 14:44
#1

Underligt sätt att resonera tycker jag. Har de aldrig mött en handhund som ylat i dagar, till och med veckor, pga löptikar? Som slutar att äta och kanske tom dricka för att han har hormoner som drar i honom.Det är väl djurplågeri om något?

Ratlings
2014-11-06 13:46
#2

Jag reagerade lite på deras tänk om att en kastrering kan förändra mentaliteten på hunden, men det är väl samma på tikar? Men kastrerade tikar får ställas? 🤔

// Lise
When nothing goes right, go left!

vallhund
2014-11-08 16:03
#3

#1 Ja de o säkert de flesta av oss har hört talas om o ibland träffat dessa hanar o de skall absolut inte gå i avel.

Vi andra kan ha fertila hanar tillsammans med fertila tikar utan problem, många lämnar iofs bort hanen några dagar under höglöp men det är oftast av bekvämlighet för att inte riskera tjuvparning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

GHH
2014-11-15 11:20
#4

Jag tycker att det är bra med ett förbud mot kastrerade hanhundar på utställning men det borde även vara förbjudet att ställa eller tävla med löptik. Många väljer ju själva att stanna hemma med sina löptikar men okastrerade hanhundar och löptikar får ju inte direkt samma förutsättningar på tävling då många hanhundar hur väldresserade dem än är kan reagera och bli ofokuserade bland löptikar.

Uppfödare på Guldhjärtats hamsteruppfödning  http://guldhjartatshamstrar.weebly.com

vallhund
2014-11-15 16:09
#5

#4

Du får ställa ut en löptik, andra tävlingar varierar, det är väl först i de högre klasserna av bruks som löptikar får delta, samt i vallning.

I vallhundstävlingar startar löptikar i lottad ordning, i bruks tror jag att de får gå sist.

Varför skulle inte löptikar få delta på utställningar? De flesta handlers gillar att det finns löptikar på utställningarna eftersom hanar oftast visar sig betydligt bättre då. Att en o annan hanhund får spunk så som #1 beskriver är ytterst sällsynt, de är översexuella o skall inte gå i avel. Översexualitet är ganska sällsynt. Vanligast är att det är hanhundarnas förare som får spunk o skyller på löptikar. Vet hundförarna inte om att det finns löptikar på plan så brukar det inte uppstå problem.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: