Annons:
Etikett10-att-bli-med-valp
Läst 2006 ggr
Gollums Fru
2015-04-07 18:00

Livet med en amstaffblandis till valp

Hej! Jag har just blivit med valp och känner att jag behöver ha en tråd för att skriva av mig lite om denna process. Jag kommer skriva om hur jag introducerar honom till mina två vuxna katter och vad jag vill lära honom/varför och hur jag går tillväga. Tips/kritik/ input är varmt välkommet! Däremot undanbedes utläggningar om att hans rasblandning (amstaff/rottweiler) är dålig osv, jag är medveten om att det kan slå lite hursomhelst och att det är två stycken livliga/starka raser i honom. Så info om mig: Jag har tagit hand om alla möjliga djur genom åren. Just nu bor jag med mina två katter i en tvåa på 69 kvadrat på ett grönområde utanför stan, nära en skog med motionsspår. Katterna går ut via en stege från balkongen. De är stabila och har lätt för att acceptera nya individer och förändringar i sin miljö så länge de har mig som trygghetspunkt i vardagen. Jag är hemma på heltid i ett år framöver passande nog, eftersom en valp ju är en heltidssysselsättning. Jag har många i min närhet som kan passa honom om det skulle behövas. Innan jag tog hem honom (i söndags) har jag läst på noga om raserna och funderat både en, två och tre gånger på vad han ska kunna och hur jag ska lära honom det. Här är den listan: - Varsågod (mat, hoppa upp i soffa säng, osv). - Hälsa (nos mot hand, han får alltså inte hoppa på någon annan än mig. Här vill jag gärna ha era tankar! Jag vill vara nogrann med att en sån stor respektingivande hund inte hoppar och skrämmer främlingar, samtidigt vill jag inte beröva honom en sån naturlig del av hans kommunikation. Funderar därför på att ha ett kommanndo för när han faktiskt får hälsa genom att hoppa (tex. "Kram"). Men är mer inne på att lära honom att han ska hälsa genom nos mot hand. Ja lite kluven där än. - Gå fint i koppel - Möta andra hundar/djur/distraktioner på ett lugnt och sansat sätt - Förstå att "Nej är nej" och att han inte får en belöning varje gång han lyder ett nej (=slutar bryta en regel) - Loss - Gå fot - Namnträning och kontaktövningar - Att kunna slappna av när han är ensam - Annan vardagslydnad såsom (Sitt, ligg, Stanna, Gå och lägg dig). Jag har säkert glömt något… Beroende på hans personlighet och vad han tycker är kul vill jag gärna träna någon aktivitet med honom sen när han har blivit större, tex: spår, drag, agility, sök, eller tom. lite räddning. Jag planerar att gå grundkurs med honom efter tre månaders ålder. Jag tänker träna enbart med positiv förstärkning och klickerträning, bortsett från kommandot "Nej" som jag tycker är skillnad på mot andra kommandon. När jag tränar in kommandot nej tänker jag vara tydlig med att han måste respektera mina regler oavsett om han får godis för det eller inte. Så hur har det gått sen i söndags? Han är en väldigt glad och kontaktsökande valp! Han lever än så länge i god tro om att allt som rör sig är en kompis som vill leka. Första dygnet ignorerade han mina katter totalt. Sen har de nosat på varandra och han har glatt inbjudit min hankatt till lek. Min hankatt gav honom en klapp med tassen på nosen, då gick han skamset därifrån och respekterade kattens gräns. Katterna har börjat våga sig fram i lägenheten och min hankatt har inga problem med att vara i samma rum som valpen än så länge han inte är jobbig mot dem (följer efter dem). Han vill gärna leka med katterna, men jagar dem inte och har inga problem att typ somna eller leka med mig istället även om katterna strosar omkring eller ligger och vilar i samma rum. Katterna har varit framme och tittat och nosat på honom lite närmre när han har sovit. De verkar fatta att han är bebis och tillhör familjen, de fattar bara inte vilken sorts bebis han är. Den här djurintroduktionen har än sålänge gått lugnare till än när jag introducerat dem till andra katter, märkligt nog. Jag räknar med att det minst tar mellan två och sex veckor innan de är överrens och fattar hur de ska samspela med varandra, jag har också lite extra planer utifall valpen skulle börja vara jobbig mot katterna. I övrigt så är han som vilken valp som helst, dvs, ett plåster. Han gnäller när jag inte är i samma rum och kan inte riktigt sova utan mig än. Han har dock redan blivit lite mer självsäker och lyckades innan idag somna för första gången i sin egen bädd. Han har sovit hela nätterna igenom och till ganska sent på morgonen (först till sex/halv sju och sen efter första kisserundan till typ halv nio/halv tio. Jag har inte tränat något annat än hans namn och "varsågod" än. Han börjar fatta nu att maten får man om man sätter sig ner och tittar på matte. Och varsågod upp i soffan/sängen får man om man sätter sig (inte hoppar och gnyr) och tittar på matte. Tyvärr har han idag gradvis fått lösare och lösare bajs. Idag på förmiddagen var det vattenaktig konsistens. Jag har varit i kontakt med två veterinärkliniker och båda har sagt att jag inte behöver åka in om han inte är påverkad i allmäntillståndet. Han äter/dricker och är glad och pigg och vill leka, men jag har tonat ner motionen idag eftersom han har så löst bajs. Anledningen till diarrén verkar vara leversnittar. Jag slutade genast ge leversnittar och köpte Canikur och gav enl. dosering. Sista bajset var fortfarande väldigt löst, men inte lika löst som vatten, utan snarare som vispad grädde. Har fått honom att dricka mycket vatten och hoppas att det ska ge med sig snart. Blir såklart väldigt orolig :/ Dela gärna med er om era tankar och funderingar kring detta långa inlägg och tack för att du läste till slutet. Jag kämpar för att djur som hamnat i kläm ska få en dräglig tillvaro och sysslar även med jourhemsverksamhet. Ha en bra dag!

Jasa nej saja!

Annons:
AnneN
2015-04-07 18:14
#1

En annan viktig sak att träna in redan nu som valp är inkallning i olika miljöer/situationer.

Önskar dig lycka till med den lille och hoppas på uppdateringar och gärna bilder på sötnosen 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Gollums Fru
2015-04-07 18:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ja, just det! Har börjat med grunderna till inkallning (som jag ser det), nämligen att träna han att hans namn beryder "Jag ska ta mig till matte och och titta henne i ögonen. Tack så himla mycket för svar. Han råkar vara den mest bedårande valpen jag sett (jag är såklart heeeelt opartisk, haha).

Jasa nej saja!

AnneN
2015-04-07 18:48
#3

#2 Gud så söt!!!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Wellcraft
2015-04-07 20:38
#4

Inte helt onormalt för valpens raser att vara väldigt känslig för skräpmat (dvs mat med mycket spannmål eller annat skräp - leversnittar).
Det finns betydligt bättre godis att ge. Jag rekommenderar rå köttfärs, det är bra för en växande valp också.

Lycka till.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Gollums Fru
2015-04-08 07:49
#5

#4 Tack så mycket för tipset :) Ska testa det! Tills dess kommer jag nog använda snå bitar av hans vanliga foder. Funderar även på om man skulle kunna använda kattmaten? Märket är Applaws och rent från spannmål och annat skit. Idag var bajset bättre. Kom tom. en korv (men också lite utav det där som är som vispgrädde i konsistensen). Fortsätter med Veterinärens råd och Canikuren och hoppas han är helt återställd inom kort. Han börjar dock bli lite otålig nu eftersom jag försökt fått honom att vila så mycket som möjligt tills tarmen är lite bättre.

Jasa nej saja!

Gollums Fru
2015-04-08 15:47
#6

UPPDATERING: Djurintroduceringen: Har gått kanonbra hittills! Har lust att ge mina katter diplom, medalj och hedersutnämnelse på grund av deras tålamot gentemot valpen. De är framme och nosar på honom när han är lugn och den ena bjöd till och med in till lek :) Valpen är också jätteduktig! Han vill gärna leka med katterna men så fort de visar ointresse (går därifrån eller ger honom och hans lekinvit en obrydd blick) så går han bara därifrån och hittar på nåt annat istället. Diarrén: Hans bajs är fortfarande löst tyvärr :/ Det sprutar inte ut som vatten, utan är lösa korvar liksom. Idag har han bajsat en normal korv och en ganska rinnig korv, men det är ju bättre än för ett dygn sen. Han äter och dricker som han ska och är väldigt pigg och lite understimulerad eftersom jag försökt få honom att inte röra sig så mycket. Fler tips? Den första veterinären rådde mig att inte byta hans kost till skonkost utan behålla fodret och vänta ut diarrén med Canikurbehandling. Den andra veterinären rådde mig att byta till skonkost. Jag har valt att följa den första veterinärens råd bara eftersom jag har förlitat alla mina olika räddningsdjur i hennes vård och hennes råd har alltid hjälpt. Men det är ju en högst partisk och absolut inte empirisk uppfattning jag har bildat mig om henne eftersom det är "min" veterinär. Som jag förstått det ska valpar absolut inte fastas när de har diarré. Vad har ni för erfarenhet kring det?

Jasa nej saja!

Annons:
Gollums Fru
2015-04-10 13:12
#7

UPPDATERING: Magen: Diarrén är helt borta - hurra! Det löste sig med Canikur, hans vanliga foder och litemorotspuré, vilket han förövrigt älskade. Katterna: Funkar fint. Han har dock blivit lite väl självsäker och vill gärna jaga katterna. Honan tycker det är kul men hanen är tveksam. Om katterna inte vill sätta gräns (morra/fräsa ordentligt) inom några veckor får jag nog hjälpa dem på traven. Övrigt: Kvicklärd liten gosse! Han förstår sitt namn och kommer när jag ropar. Börjar även fatta "Varsågod" och "Sitt". Är tryggare och ner självsäker nu. Kan tom. somna på en filt vid mina fötter när jag äter och går självmant och lägger sig för att slappa när jag "försvinner" = går på toa. Älskar honom redan och är glad trots vissa påfrestelser att få dela vardagen med honom.

Jasa nej saja!

Upp till toppen
Annons: