Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 5028 ggr
Anonym
Anonym
8/14/14, 10:54 PM

Hur många timmar?

Hej! Jag och mina föräldrar är väldigt intresserade utav att skaffa en Amstaff hane. Mina föräldrar har haft en Amstaff tidigare så dom har god hundvana. 

Hursomhelst. Det jag undrar är hur många timmar en amstaff maximalt kan vara hemma själv? Hade det funkat med ca 8-9 timmar i en stor hundgård med leksaker, mat, hundkoja mm eller är det alldeles för många timmar ändå?Självklart så kommer vi rasta hunden och ta in den i huset så fort vi kommer hem! Hunddagis är inget alternativ. 

Tacksam för svar! :)

Annons:
Annette
8/14/14, 10:55 PM
#1

Nej, det är alldeles för länge att lämna en hund ensam.

Anonym
Anonym
8/14/14, 10:58 PM
#2

#1 Jaha, vad synd! Hur många timmar är "max"?

Gasoline
8/14/14, 11:05 PM
#3

#1 i hundgård får väl hunden vara i princip hela dagen? :-/ Att däremot lämna hunden ensam hemma, inomhus, så länge är inte ok. Nu vet jag inte vad lagen säger om det, med jag har max 4 timmar som min hund (när jag hade hund) skulle få vara ensam hemma på. Möjligen att lagen säger 6 timmar som max på det.

Anonym
Anonym
8/14/14, 11:12 PM
#4

#3 Jag har för mig att hunden ska rastas minst var 7e timme, annars tror jag den kan lämnas ensam hyfsat länge. Självklart hade jag inte planerat på att ha den där en hel dag men ca 8-9 timmar är tyvärr ett måste. Man skulle kanske kunna fixa så att någon bekant går ut med hunden 1-2 gånger på dom timmarna. Då borde det funka, eller? :)

Ison
8/15/14, 12:13 AM
#5

Enligt lag tror jag hunden bara behöver vistas utanför hundgården 1gång/dygn. Men sen beror det ju på hur man själv ställer sig till det etiska och hur snällt den är mot hunden att vara själv så länge, den är juinte många timmar med familjen(vaken tid).

Mischa
8/15/14, 9:49 AM
#6

I hundgård får du hålla hunden så länge du vill men förutsättningen att den får rastas på annat ställe minst en gång om dagen och att hundgården uppfyller de krav som ställs.

≧◔◡◔≦

Annons:
Gasoline
8/15/14, 9:53 AM
dbIII
8/17/14, 11:04 AM
#8

#7 Nej de BÖR rastas var 6;e h.

Anonym
Anonym
8/17/14, 6:29 PM
#9

Tack allihop!

Waymore_Hoss
8/18/14, 4:32 PM
#10

Hundgård låter som ett betydligt bättre alternativ än hunddagis och många andra lösningar och är även den lösning jag själv hade föredragit i er situation.

[Natchie]
6/1/15, 2:24 PM
#11

om du planerar att lämna en hund ensam så pass länge så tycker inte jag att du ska skaffa någon hund, det är inget roligt hundliv att leva ensam i en hundgård större delen av sitt liv!

[Majbot]
6/1/15, 7:02 PM
#12

Om du ska ha hund så länge i hundgård så borde du överväga en annan ras är amstaff då den inte lämpar sig för det…

Anonym
Anonym
6/1/15, 7:52 PM
#13

#11 #12 Vi har beslutat oss för att inte skaffa hund då vi själva tycker det hade blivit tråkigt och ensamt för hunden. 

Tack för alla svar!

Annons:
vallhund
6/2/15, 12:33 PM
#14

#12 På vilket sätt är AST mindre lämpliga att ha i hundgård än andra raser?
Bra hundgård/hägn:
http://www.kennelchanco.se/default.asp?sida=hagnberikn&parent=om%20kc 

Min egen hundgård är större än huset, kvadratmässigt räknat (huset är ca 70 m2) Via hundlucka kan de gå in o ut som de vill.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Majbot]
6/2/15, 2:55 PM
#15

#14 Med tanke på dess stora behov av närhet till människor är det en dålig idé.

vallhund
6/2/15, 3:10 PM
#16

#15 På vilken grund har du kommit fram till den slutsatsen?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Majbot]
6/2/15, 3:17 PM
#17

#16 Direkt möte med staffar som har hållts i hundgård, det är även en känd "rasstandard" att staffen, precis som staffordshire bullterriern har stort behov av närhet till människor och att i större utsträckning få vara med. Går att läsa på SKK.

vallhund
6/3/15, 1:39 AM
#18

Nu råkar ju "staffe" vara en vedertagen benämning av  staffordshire bullterrier. På vilket sätt skiljer det på "staffe" o "staffordshire bullterrier" enligt dig?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Wellcraft
6/3/15, 7:52 PM
#19

#16 Amstaffs men även staffar är extremt kontaktsökande, seperationsångest är inte ovanligt inom raserna.
De är mycket osjälvständiga raser och tyr sig mycket till sin familj.
Dessutom är de sällan tåliga vad gäller väder eller vind, även om det skall finnas skydd i för detta i en rastgård så finns det betydligt bättre lämpade raser än amstaff att ha som hundgårdshund.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Majbot]
6/3/15, 9:14 PM
#20

#18 Jag menade direkt möte med amstaff klart, jag har opererat båda käkarna för en vecka sen så jag är fortfarande dåsig av alla tabletter jag ska ta haha. Staffe är en förkortning på staffordshire bullterrier…?

Annons:
[Natchie]
6/4/15, 2:00 AM
#21

så har jag oxå lärt mig: Amstaff =American Staffordshire Terrier, Staffe /(Engstaff har jag blivit tillrättavisad m på sista tiden- att dom nuförtiden heter i förkortning engstaff ist för enbart Staffe, men jag vet inte?) Å Pitbull = American Pittbull Terrier.

[Natchie]
6/4/15, 2:05 AM
#22

missade att skriva att Staffen (el om det nuförtiden heter Engstaff) = Stafforshire Bullterrier.

vallhund
6/4/15, 9:09 AM
#23

Märkligt att min vän som föder upp staffar aldrig har hört talas om det.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Majbot]
6/4/15, 9:47 AM
#24

#23 Hört talas om att staffar, amstaff och pitbull generellt kräver mer människokontakt än andra raser…?

[Juel70]
7/5/15, 9:53 PM
#25

Lagen säger max 6 timmar ensam.

VildaVittra
7/8/15, 12:05 AM
#26

Det går alldeles utmärkt att ha en amstaff i hundgård, bara den har ett uppvärmt utrymme (fryslortar är en hel del av dom). Angående närhet är min mördarhund den som jag kan lämna längst ensam utan problem, men är jag väl hemma är navelsträngen kort (hon ligger i skrivande stund under mina ben i soffan).

Angående vad som står i lagen så är det där med 6 timmar en mycket populär och seglivad forumsmyt som eldas på av folk som inte vet skillnaden mellan en föreskrift och en rekommendation. För tänk nu logiskt gott folk, om det var lag på att hundar ska rastas var 6:e timma, hur skulle man då som ägare få en hel natts sömn?😎 Och hur skulle vi med slädhundar ens hinna gå på toa? Det är ju inte ovanligt att man har 20-50 hundar då och det är nog få som skulle ta allihopa på promenad samtidigt, får de vittring så flyger man ju efter. 

Så här ser lagen ut kortfattat: En hund i rastgård ska rastas på annan plats en gång per dygn och ha tillsyn två gånger per dygn.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: