Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4885 ggr
Saaara
2015-03-27 12:05

Personliga erfarenheter om Amstaff

Hejsan!

Ska nämligen få hem en liten Amstaff valp i början av sommaren. Har så klart läst på mej allt jag kan om både Amstaff och valpar men är ändå nyfiken på vad ni har för personliga erfarenheter om rasen. 

  • Hur mycket motion tycker ni att det krävs? 

  • Tycker ni Amstaff i regel är tystlåtna eller högljudda/skälliga?

  • Hur tycker ni de fungerar ihop med andra hundar? Eller andra djur öht?

  • Lätt eller svåruppfostrade?

Som jag skrev inne på bullhundar iFokus så har jag redan läst på mej ordentligt. Men är som sagt kul å höra lite personliga erfarenheter ändå. 😃

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Annons:
fridarebecka
2015-03-27 12:29
#1

**Hur mycket motion tycker ni att det krävs?
**Runt 2 timmar promenad om dagen + kissrundor självklart, och någon form av hårdare fysträning nån gång i veckan där de får trötta ut sig ordentligt, tex dw, wp, klövjeväska eller drag(när de vuxit färdigt såklart) :)

Tycker ni Amstaff i regel är tystlåtna eller högljudda/skälliga?
Det jag har träffat har varit rätt tysta, men säger till när det kommer någon. 

**Hur tycker ni de fungerar ihop med andra hundar? Eller andra djur öht?
**Bra, men jag har erfarenhet av att de inte har några problem att säga ifrån på skarpen ifall den andra hunden är jobbig eller blir för närgången. 

**Lätt eller svåruppfostrade?
**Lätt om man är konsekvent från början, sen får man ju vara beredd på att unghunden kommer att testa gränserna, men det finns väl ingen unghund som inte "glömmer" bort reglerna ibland :)

vallhund
2015-03-29 10:14
#2

Vill man ha en hund som fungerar med allt o alla så är AST fel ras att välja. Det är inte en Amstaff du får hem, det är en oreggad muskelhundsbladis.

Min kärlek hette Pluto o den resan vi gick igenom pga ataxi är inget jag önskar ens min värsta fiende.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Saaara
2015-03-29 14:19
#3

#1 Tack för svaret. 🙂Skönt å höra att du upplever dom som hyfsat tysta eftersom jag har svårt för skälliga hundar. Förstår dock att det är man själv som gör hunden så om jag gör fel nånstans kan jag lika gärna får en skällig hund?😮😉

#2 …. *noterar*.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Saaara
2015-04-04 11:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu har min blivande kommit till världen!

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Ratlings
2015-04-06 18:06
#5

Om jag ska utgå från mina AST:ar, nu är visserligen den ena i hundhimlen, men…

Min hane ville inte motionera alls. Men han var också svårt sjuk med både det ena och det andra men mest i allergier.
Min tik är krävande. Det funkar inte med 2 timmar långrundor om dagen, utan hon måste få jobba, vilket hon får genom diverse fysträning. Mentalt kräver hon också, vi både spårar, klickertränar, tränar rally/lydnad och ska börja med agility och/eller freestyle. En promenad (utom kissrundorna då) är sällan bara en promenad utan vi slänger in träning även där.

Min hane funkade med alla, men knappt någon funkade med honom. Han var alldeles för på, intensiv och lyssnade inte när andra hundar sa ifrån. Min tik som är rätt mild funkar med dom flesta men det är aboslut inget du ska ta förgivet. Du ska aldrig förneka vart dom kommer ifrån. Vill du ha en hund som alltid kommer gå ihop med andra så välj en annan ras… Dessa ägare som säger "min hund älskar aaallaaaaaa" är dom farligaste, i min mening.

Sen borde du inte utgå från rastypiska drag heller (men inte heller glömma dom), då det inte är en renrasig du kommer köpa. 😊

// Lise
When nothing goes right, go left!

Saaara
2015-04-08 15:27
#6

#5 Tack för ditt svar!

Har funderingar på att träna mycket flirtpole och även springpole med min vovve. Det ända jag funderar angående springpole är att… Lockar man inte fram hundens kamplust? För det vill jag ju absolut undvika.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Annons:
vallhund
2015-04-09 05:22
#7

En hund utan kamplust är ungefär lika ointressant som en soffkudde.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

fridarebecka
2015-04-09 09:26
#8

#6 Jo visst gör du det, men kamplust är något du kan dra nytta av som ägare. Får du en hund som gillar att kampa kan du använda det som belöning i många situationer, tex i inkallningen. Tänk dig om hunden älskar att kampa och får kampa en snabbis varje gång den blir inkallad, hunden kommer(antagligen) älska att bli inkallad eftersom det för den innebär en inbjudan till din kamplek! Och en liten kamprulle är inte stor att ha med i fickan 🙂

Varför vill du undvika det?

Saaara
2015-04-09 10:05
#9

#8 Jasså? Där ser man.🙂

Tänkte att man lockade fram ett dåligt beteende vilket gör att hunden eventuellt får mer lust att vilja bita andra människor och djur. Det var så jag tänkte. Men det är ju klart… Jag skulle ju bara låta hunden "kampa" när jag säger att den ska göra det.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Saaara
2015-04-09 11:17
#10

Föreseten vad ska man köpa när man skaffar första vovven?

Halsband och koppel, matskålar, klosax, mat… leksaker och hundkorg. Något mer? Några speciella leksaker eller koppel ni rekomenderar?

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

fridarebecka
2015-04-09 11:37
#11

#9 Har aldrig varit med om att det varit något problem, har aldrig träffat någon hund som inte förstått skillnaden mellan att kampa med leksak och kampa med människor och andra djur. 

#10 Bajspåsar också! Och kanske en borste :) Och jag tycker att sele är lämpligast för valpar eftersom dom sällan går särskilt bra i koppel och med halsband finns risken att valpen skadar halsen vid hårda ryck. Och ett elastiskt koppel minskar de hårda rycken ännu mer :)
Någon lösning till bilen också om hunden kommer åka bil, antingen bur eller en bra sele. Du kan googla dig fram till vilka selar som är krocktestade. :)

Gollums Fru
2015-04-09 15:44
#12

Jag som precis fått hem min valp köpte det här: - matskålar - leksaker - bajspåsar - halsband, sele och koppel - specialrengöringsmedel för att utrota kisslukt - tugg för känsliga magar - samma foder som förra ägaren använde - hundbädd och en extra gosig filt (tips: köp billigt på typ ÖoB eller ullared, kommer ändå bli nedkissade) - klicker - Canikur och Fortiflora (medel mot diarré. Riktigt jobbigt att behöva ta bussen till apoteket med en valp som käkat nåt olämpligt och fått diarré) - klotång - vattenflaska att ha med till hunden om man ska iväg nånstans - salva till tassarna (bra om hunden får lite torra trampdynor) - ett skonsamt valpschampo (visste att min hund skulle lukta bondgård) Jag har säkert glömt något och det här är ju liksom inga allmäna riktlinjer, bara hur jag gjorde. Du bör också kolla upp försäkring, samt om du är ensamstående, köp allt du själv kommer behöva för några veckor frammåt (mat/toapapper/medicin). Du kommer ju inte kunna lämna valpen ensam i första taget. Andra tips från mig som ensamstående är att se till att ha tvättat/diskat/städat/sprungit ärenden på stan osv. innan valpen kommer. Lycka till!

Jasa nej saja!

Gollums Fru
2015-04-09 15:49
#13

Just det! Köpte också tandborste och tandkräm! Även om du inte behöver borsta valpens tänder innan hen har bytt till sina vuxentänder, så finns det en poäng med att borsta iallafall: hen måste vänja sig vid tandborsten. Samma sak med typ klotång. Jag har framme den varje kväll när jag pillar på valpens tassar för att han ska börja förknippa den med den kvällsliga hygienrutinen.

Jasa nej saja!

Annons:
Andersson94
2015-04-09 16:32
#14

#12#13 Tack! Får kolla på detta :)

vallhund
2015-04-09 16:36
#15

Det gick väldigt fort från "troligen" till "nämligen."

Av dina uppenbarligen okunniga frågor så framgår det med all tydlig önskvärdhet att du har 0 koll på rasen o relativt 0 koll på hundar ö.h.t.

När/om man köper en oreggad valp så stödjer man en oseriös köksavel, sk  B.Y.B. Man ger också den sk uppfödaren incitament att fortsätta sin oseriösa avel.

Vad vet du om din framtida valp? Är dennes föräldrar ED/HD röntgade? Är de mentalbeskrivna MH/BPH? Om inte, varför? Är minst ett av föräldradjuren Ataxi clear?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Saaara
2015-04-09 21:43
#16

#15 Men nu får du allt ge dej! 😡 😡

Är nästan helt ny inom hundvärlden och har massor kvar att lära mej. Men det känns väldigt irriterande (typ lika irriterande som en surrande mygga vid örat…) att du förväntar dej att jag ska kunna ALLT om hundar för att jag ska skaffa en valp. Tycker ändå att jag kan en hel del om Amstaffs men tror jag kommer lära mej ännu mer när jag har rasen. Förstår verkligen inte på vilket sett du får det till att jag har "0 koll" på varken hundar eller Amstaff?? 🤔 Explain please?

Som jag sagt innan så har jag redan haft hund och han hade det så fint här så. Observera att jag  kunde ännu mindre om hundar då än vad jag kan nu.

Däremot erkänner jag att jag inte har lika bra koll om hundavel för det intresserar mej inte sådär jääätte mycket.. Min hund ska ändå kastreras. Visst har jag fattat nu att  många hundmänniskor verkar tycker blandrasavel är det värsta som finns och att en renrasig hund "alltid" är helt frisk på alla håll och kanter.  

Jag har haft turen å hittat en uppfödare jag litar på/lärt känna och det är iallafall ingen som trycker ut valpar stup i kvarten…

Oj, tycker du jag måste skriva ut det till halva världen om hunden är röntgad och mentaltestad? Det har varken du eller någon annan här med å göra känner jag. Nörd

Du kan inte få mej att ändra mej. Skött du ditt så sköter jag mitt. 👋

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Kalli
2015-04-09 21:57
#17

#16: Du måste ingenting men det hade onekligen varit intressant.  Det vore i så fall den första uppfödaren av Amstaffblandningar jag hört talas om.

Saaara
2015-04-21 13:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#18

Ser nu att jag råkade svara från min kompis konto på #14. Nu är valpen snart 4 veckor och på Fredag ska jag åka å hälsa på hos uppfödaren å tinga en liten valp! Namnförslag mottages gärna (troligtvis han namn jag söker). Funderar lite på namnet Puh men får se ;) Här kommer lite bilder jag fått från uppfödaren!

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Saaara
2015-04-25 09:07
#19

Gjort en ny följetråd på blandrashundar iFokus. :)

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

WiggoLina
2015-05-08 22:59
#20

Det jag märkte på min hund var att han krävde betydligt mer mental träning än fysisk. Långpromenader med klövjeväska, WP, flirtpole, han kunde hålla igång hela dagen sålänge det var fysiskt blev han aldrig trött. Men efter 10-15 minuter mental träning, då var han trött.

Min var ganska tyst utav sig. Han var väldigt vaktig, och det var också enda gången han skällde (om han inte blev rädd, för då "buffade" han). Systers hund däremot, också det en amstaff, skäller jämt.

Svåruppfostrad, nej. Men de kräver att du är konsekvent. Det är trots allt en terrier det handlar om, så förbered dig på en hel del trots. Men det är bara att kämpa igenom så får du en lojal och trofast hund, det lovar jag dig. 

Som det har skrivits tidigare så ska du aldrig föresätta att din amstaff går ihop med andra. Min gick ihop med allt och alla, även andra djurarter, när han var yngre. Men efter ca 2 års ålder bestämde han sig att han inte gillade andra hanar längre. Det gick bra med lugna hanar som lät honom vara ifred, annars small det. Katter och kaniner gick inte heller bra, tyvärr.

Som en liten fotnot, om blandrasaveln. Anledningen till att folk är negativt inställda till blandrasavel är att den i de flesta fall är totalt oseriös, med "uppfödare" som inte vet vad de gör och som inte har gjort ett enda hälsotest på sina hundar. Så från en blandrasuppfödare vet du aldrig vad du kommer få, du kan inte ens vara säker på att föräldrarna är de hundar som de påstår.

Mycket kan gå fel i renrasavel också, och det finns mindre seriösa uppfödare där också (vilket jag själv har fått uppleva). Men chansen att få en frisk hund, både mentalt och fysiskt, är oerhört större om man köper valp efter mental- och hälsotestade föräldradjur.

Lycka till och hoppas allt går bra med din valp ! :)

Annons:
Saaara
2015-05-16 13:14
#21

#20 Har du några tips på psykisk träning? :)

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Emouse
2015-05-16 14:50
#22

#21 om du använder sökfunktionen så får du mycket att läsa!:)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Saaara
2015-05-16 18:12
#23

#22 Får la göra det men har lite segt internet just nu hehe :P Så underlättar lite om ni som vet skriver här. =)

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

vallhund
2015-05-16 23:01
#24

#23 På min profilsida hittar du flera länkar till bra info om hunduppfostran o träning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

WiggoLina
2015-05-19 22:02
#25

#21 Det beror helt på vad din hund tycker är kul, ni får helt enkelt pröva er fram :) Min älskade klickerträning, så det var vad vi körde oftast. Och att göra lite "trick" när man är på promenad, så som att hoppa upp på en stubbe, krypa osv brukar funka bra.

Saaara
2015-05-19 22:25
#26

#24 Klickerträning vill jag prova på! :D

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[bluepearl]
2015-05-31 14:37
#27

Jag har en amstaffvalp (blandras, han har lite boxer och pitbull i sig) , 10 veckor idag, så han har varit hos mig i två veckor nu. Det går jättebra och han lär sig lätt. Min erfarenhet, då vi har pappan till denna valp i familjen, är att det är en rätt tyst hund. Skäller när det kommer någon och när han säger ifrån. 

Jag köpte två skålar, halsband att växa i, koppel, bajspåsar, alsolsprit, bandage för djur (stretch som klistrar sig självt), termometer, avmaskningsmedel (varannan vecka till de är 3 månader), valpfoder  - samma som uppfödaren, fick en Bia-bädd av en kompis, har ett par gamla fleecefiltar som mys (lätta att tvätta), klotång har vi redan. 

Ställer klockan varje natt och går ut vid 1-2 och sedan vid 5 och under dagen ca en gång per timme. Och efter lek :) 

Den stora aktiverar vi mycket, både promenader och lek. Vi bor på landet och skogen och havet är poppis! 

LYCKA TILL 😃

Annons:
Eskapism
2015-07-01 19:28
#28

Jag håller med #15 vet du inte ens vad du behöver köpa till valpen när du redan bestämt dig för att skaffa hund kanske det inte är så aktuellt för dig än. Alla dessa frågor du dessutom har om rasen- jag kan inte förstå hur du kan ställa de frågorna när du, än en gång, redan bestämt dig för att skaffa en anstaff? Om du inte hade denna info tidigare (för jag ser ingen anledning att fråga igen om du redan har koll som du skriver), vad har du i så fall baserat ditt val av ras på?

Eskapism
2015-07-01 19:29
#29

Nu är jag iofs sent ute med mitt svar och du har antagligen redan skaffat hunden.. Jag hoppas för allas skull att du är mer kunnig nu än för en månad sedan…

Saaara
2015-07-03 12:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#30

#28 Men va? Så om man vill ha tips på vad man ska köpa till hunden så ska man inte ha hund??? Finns verkligen dom som ska ifrågasätta allt..

Frågade för att jag undrar, alla verkar ju tycka olika. Har erfarenhet av Amstaff/rottis mix innan som jag tog hand om. Han  krävde inte  mer än vanliga promenader och kärlek. Den hunden va underbar.. Dog pga cancer i vintras 5 år gammal.  Men då kunde egentligen  varken jag eller ägaren knappt nånting om hundar men ändå gick det jätte bra!

Sen kom den där längtan efter hund igen.. Och varför skaffa en t.ex pudel  när jag har mer erfarenhet om Amstaff eller Rottweiler blandis?  Var riktigt sugen på Rottis först men insåg att den kräver för mkt för att få det bra hos mej! Men när jag hittade en som hade Amstaff (mix) valpar på g så hade jag  ju hela 2 månader på att läsa om hundar, valpar och Amstaffs.

Nu är han 13 veckor å bott här i 1 månad och förutom skoätanadet,  orumsrenheten så går allt jätte bra.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[bluepearl]
2015-07-18 12:00
#31

Nu är min valp snart 4 månader och alldeles UNDERBAR! Han älskar att lära, tycker om människor, sover gott efter aktivitet (leker mycket med sin pappa). Det är väldigt negativt om denna hundras och det är synd tycker jag. Jag har inte haft egen hund tidigare, dock varit dagmatte och haft korttidsboende, men det är ingen jobbig hund att ha. 

Är man aktiv själv och intresserad av hund, så är det rätt. Det är en hund som kräver aktivitet, men det är väl i så fall "den jobbiga" biten ;) För inte är det jobbigt att ha en sådan hund inte…

Upp till toppen
Annons: