Konstigaste kommentaren?
Vad är den konstigaste, roligaste, fräckaste eller kanske till och med elakaste kommentaren ni med amstaff och amstaffblandisar fått av någon?
Det är ju många som har åsikter om dessa muskelhundar, och jag tror alla amstaffägare någon gång har råkat på en människa som lagt en märklig kommentar om hunden.
Följer

En (eller egentligen en följd av kommentarer) kommer från min mammas väninna:
"När de blir könsmogen så blir dom där hundarna aggressiva"
6 månader senare…
"När de blir tre år så blir de där hundarna aggressiva"
2 år senare..
"När de blir 6 år så blir de där hundarna aggressiva"
Nu är fjanthunden 7 år och jag väntar fortfarande på att hon ska döda mig i sömnen som denna hundguru förutspått.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

#2 Haha men jösses! Hon verkar vara en inbiten kamphundsfantast ;)

Jag har fått höra frågan hur jag kan som förälder låta min hund ligga och pussas med min 13 åriga son. "För tänk om hon helt plötsligt biter av han ansiktet " han svarade henne en gång, "alla är inte som din tax" där detta faktiskt hände med kvinnans barnbarn
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Träffade en gammal tant utanför mamma när jag var på besök och rastade hundarna.
Hon stannade och tittade på mig och hundarna innan hon stammade fram "Är det där såna kamphundar..?" och såg allmänt skrämd ut innan hon fortsatte "får jag HÄLSA!?" och sprack upp i ett leende. 😃
Och pojken vid ån i vintras, när jag vädrade Veiko. Kallt som attan så han fick ha sin fleeceoverall på sig. Han satt och bajsade på gräset när en mor med son på kanske 6-7 år gick förbi. Pojken frågade sin mamma om han fick klappa hunden men det fick han absolut inte för såna hundar är livsfarliga. Veiko bajsade klart och som han alltid gör på morgonen efter bajset sträckte han på sig och gäspade. Då säger pojken bestämt till sin mamma "men den är väl inte farlig.. den är ju trött, den har ju pyjamas på sig!" 👍
// Lise
When nothing goes right, go left!
Det var en tant som var med när dottern lämnade sina hundar på mitt jobb, i samma tillfälle som min ena tik lyckades hitta en väg ut ur hagen. Jag ropar in min hund e pensionats entren och sätter henne bakom disken under tiden alla papper fylls i. Tanten och barnbarnen är framme och klappar glatt. Strax efter frågar tant om ras och när jag svarar. Säger hon "de är ju faktiskt söta".

För ett tag sedan när min sambo var ute på en promenad med vår amstaff-blandning gick ett par i medelåldern förbi. "Vilket söt hund" säger mannen och frågar om han får klappa vår hund. Kvinnan ler och frågar "Vad är det för ras?" När min sambo berättade att han hade amstaff i sig så sa kvinnan "Usch, nej nu går vi".
Det kallar jag fördomar det!
Sajtvärd på Övernaturligt

Har bara tränat & vaktat dock..
"Tre gånger kommer det funka för din hund att leka med andra hundar i rastgården, sedan kommer den attackera"
- Hände aldrig.
"Din hund ser min sheltie & bichon frise som kampleksaker"
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

#8 Ja alltså, katterna kämpar ju för att komma loss när Pipen får för sig att deras rumpor behöver en grundlig putsning. Kanske är det dom menar på med kampleksaker?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
var på kvällspromenad med Naeomie(amstaffblandning) och busan(tibetansk spaniel/pekingese). Under promenaden ser vi en tant med sin dvärgszchnauzer(hur det nu stavas) som hon har lös, första reaktionen var att hon koppla sin hund(inga problem med det, det är ju bara bra). Sen tar hon och skriker "är det en sån kamphund?!" jag svarar "vilken menar du? den stora eller den lilla?" sen kollar hon på dom och väljer att gå istället, men vi skulle ju klart åt samma håll. Efter en stund så träffas vi igen,men den här gången så springer hon till en annan som var ute med sin golden (som vi har träffat på förut). Vi går förbi dem och då passar hon på att säga "ja man ska ta och passa sig för dom"
kom på en till…
När vi va hos min farmor och farfar så gick jag och Naeomie på en promenad påväg till sjön. Under promenaden dit så träffar vi på några av farmor och farfars grannar, som är trevliga och är hundägare själv. De frågar om de får klappa Naeomie, jag svarade ja och under när de båda har fått hälsa så säger de att hon är såå sööt och snäll, men ändå frågar den ena grannen om hon är farlig🤔
Vi får hem vår valp på fredag en liten amstaff kille och många som vi berättat för vilken ras vi bestämt oss för har reagerat såhär..
"Är det en sådan där mördarhund?" "Är inte den rasen väldigt aggressiv" etc.. Det slutar alltid med att jag håller en liten föreläsning om rasen och om att det inte är hunden det är fel på utan människorna..
Alla dessa kommentarer har till och med slutat irritera mig, så ofta får man dem ;) Nu ska vi bara bevisa att vår lille kille är den mest underbara :)

#12 rätt naivt att bara tycka det är människornas fel. De är fortfarande avlade för att kunna slåss och försvara sig trots diverse skador. Det ligger i hundarnas natur att inte älska allt och alla, vill man ha en rastgårdshund ska man nog ha en annan ras. Har fått höra massor med olika saker om min hund. Men känner inte att det är värt att lägga ner någon energi på. Det finns trots allt anledning till att folk fått den uppfattning de har om hundarna. Min är ett prakt exempel han tycker inte om hundar han inte känner, kommer en lös främmande hund fram och jag inte är med på noterna kan han säkerligen ta en liten smakbit.

#13 "De är fortfarande avlade för att kunna slåss och försvara sig trots diverse skador."
Nja, det beror ju på vilken linje/typ man har. Att avla på kamplust är inte synonymt med att avla på önskan att sätta tänderna i närmaste varelse, faktiskt så har min huskytik ett större driv till att slåss än min kanelbullätarterrier. Pipen lägger sig tvärt för henne.
Pipens kamplust består av att hon inte ger sig i första taget i uppförsbackar (jag är slädhundsförare och polarterriern går i spannet) och att hon trots en trampdyna i två delar tyckte livet var underbart och ansåg att vi kunde fortsätta bada och kasta pinne istället för att åka till veterinären. En blodutgjutelse i storleken av Skåne på bröstkorgen efter ett svanhopp ner på en sten under vattenytan var ju heller inte något som stoppade henne från att anse att hon visst kunde fortsätta att leka med dom andra hundarna.

Förlåt om jag uttryckte mig klumpigt, menar inte att de vill mörda allt och alla de ser. Menar att de inte är enbart personen i ena änden på kopplet som helt avgör och präglar hunden hur den ska bli, vilket de lät som på inlägget jag svarade.

Hmm.. "Om jag funderat på att avliva min hund eftersom han inte fungerar tillsammans med alla andra hundar och en sån hund kan ju inte må bra" ligger väl på topplistan.
Annars kan jag tycka att kommentarer som "Är det inte jobbigt med en hund som inte gillar andra hanhundar" är ganska korkad när det kommer från en person som har sin hanhund lös, utan kontroll, och låter den springa fram min hund (skällandes som en galning) trots att hon är medveten om att han inte gillar andra framspringande hanhundar. Det självklara svaret blir liksom: "Nej, inte särskilt om andra människor kunde hålla koll på sin egen hund".
Överst på listan är dock tjejen som vid ett möte med mina hundar kastar sig bakom en stolpe och när jag vänder mig om börjar skrika att hon minsann ska polisanmäla mig. Jag frågade varför men fick inget svar bara en massa otrevligheten. Alltså, jag förstår att hon säkert var rädd men jag tror inte att man kan anmäla någon enbart på de premisserna. Båda mina hundar var såklart kopplade och gick i kort koppel vid min sida eftersom det var ganska mycket människor i rörelse.

"EN PITBULL!" verkar vara klassisk gällande min tik… Eller så har vi fått höra att jag inte har någon koll på min hund då jag inte ens vet vad för ras/er hon är, hon har blivit kallad både staffe, blandras/shitbull och pitbull, sällan hon är amstaff och jag har aldrig rätt. 😴
// Lise
When nothing goes right, go left!
en tant som kommit fram och velat hälsa, givit honom komplimanger och dylikt sedan frågat vad de är för ras, och när jag svarat amstaff har hon sagt oj då.. sedan vänt på klacken och gått utan ett ord
En gubbe jag mötte tyckte jag skulle ha hundarna i bur på natten i ett annat rum för att sova säkert. Han höll på att tappa hakan när jag sa att de sover i sängen ;)

Hahaha jösses… vilka människor det finns därute🤪
Jag har inte mötts av så mycket fördomar än, men min plutt har ju bara varit här i några dagar än och är väldigt liten och söt, så jag har mest bara hört "Vilken söt! En sån vill jag också ha sen!" av diverse förbipasserande människor. Att han är så förbannat söt verkar tom. vara något utav en nackdel i vissa situationer. Folk bara stoppar ner handen hux flux i ansiktet på honom för att hälsa, något som mycket väl skulle kunna spä på uppfattningen om amstaff som mördarhund då de flesta valpar i den här åldern ju bits. Lyckligt vis så har detta inte hänt. Däremot frågade en människa igår om mim hund var dalmatin (han är vit med svarta fläckar). Innan idag fick jag kommentaren efter att ha svarat rottweiler/amstaff på frågan om ras: "Vänta du bara! Du har en nallebjörn nu men om ett år har du en kossa!" Kul på fler plan. Min valp ser ju lite ut som en ko i täckningen, haha, och jag är uppvuxen på mjölkgård så jag har inga problem att hantera 700 kg bångstyrig kossa. Faktum är att om jag hade bott lägligt hade jag gärna haft lite räddningskossor att ta hand om. Men så länge jag bor i lägenhet får det duga med en helt vanlig hundkossa.
Jasa nej saja!

Att dom är farlig och opålitlig, jag får ha med min nakenhund hem till alla och han är alltid välkommen men min "amstaff" får vara inlåst på ett rum eller i bilen eller stanna hemma om vi ska någonstans där det är barn. -.-

När min amstaff var 3-4 månader och jag var ute och gick med honom kom det en pappa och hans dotter på 4 år och ville klappa på honom. Vilket dom självklart fick, båda klappar på Texas ( hunden) och pappan frågar vad det är för ras och jag säger " Amstaff"… Pappan slänger upp ungen på höften och jag har ALDRIG sätt någon ta så långa och bestämda steg från en liten valp :P
#EverybodyLovesTexas
Lite OT men jag själv äger ingen amstaff utan en cavalier blandis och en keeshond, men har väldigt många amstaffar i närområdet. Varje gång vi möter någon och frågar om hundarna får hälsa så ser amstaff ägarna ut som om dem sett ett spöke eller nåt XD får ibland upprepa mig för dem verkar inte förstå att jag vill att mina hundar ska få hälsa på deras:p mina har nog hälsat på minst 30 amstaffar och funkat toppen med alla utom en. Den var aggressiv och attackerade vår cavalier blandis, tack och lov blev han inte rädd. Så även efter attacken (som jag beskyller ägaren för och inte hunden, var verkligen ingen bra ägare) hälsar han glatt på amstaffar:) Tycker bara det är kul att många blir så chockade! Men alla har varit positivta till det!:)

Mötte ett medelålderspar ute på promenad i sommar när jag och min mamma var ute på promenad med min brors amstaffblandning.
I samma sekund som vi möter dem utbrister kärringen (ursäkta ordvalet men blev förbannad..) "Ja, nu var det en jäkla tur att vi inte var hundrädda va?!" 😡 Nu på senare tid brukar jag oftast få stygga blickar och folk plockar upp sina hundar eller går omvägar för att slippa möta oss.
Min bror brukar dock få en hel del skit från folk och de har gapat och skrikit på honom.
Det är tydligen stor skillnad på om lilla jag, en ung tjej har hunden och om min bror som styrketränar går med hunden. Typ som att folk antar att jag har bättre koll på hunden för att han är med en ung liten tjej jämfört med min bror.😕
Medarbetare på Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

när min var valp så var jag ute en dag och gick, så kom det en dam och satte sig på huk och "ååååh vilken gullig liten hund" hon klappade den och öste kommentarer om hur söt och snäll o go o allt va det var, sedan frågade hon vad är det för ras.
- Amstaff svarade jag.
- jaha en sån
sedan reste hon sig och gick…