Annons:
Etikett09-utrustning-tillbehör
Läst 4384 ggr
Fjordell
2/6/12, 1:38 AM

Skor?

Nu när minusgraderna tycks tillta alltmer så ser jag verkligen hur min gubbe lider med sina… "små" tassar. Han kan knappt stå på dem när han är ute, han börjar halta och har alltid minst en tass i vädret. Jag köpte några fleece-skor med dubbla kardborreband som rekommenderades av försäljaren, men dessa sitter inte på länge. De funkar helt okej, men de lossnar väldigt ofta, även om jag till och med sytt in dem lite, för att få dem att sitta lite bättre.

Så nu är min fråga, är det någon här som har köpt några eller vet någon som gör skor till vovvar med lite större tassar som faktiskt sitter bra?

Annons:
MoaL
2/6/12, 2:13 AM
#1

När det börjar blir "riktigt" kallt (minst 25-27 minusgrader) brukar vi sätta på vår kille ett par fleeceskor/-sockar med kardborreband. De är av grått fleece med svarta kardborreband med reflexer på banden. Är det samma som du har? Jag tycker att de sitter jättebra, men man måste spänna dem ordentligt. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Fjordell
2/6/12, 2:28 AM
#2

Ja, de har också reflexer på kardborrebanden! Jag spänner så mycket det går, och jag har som sagt till och med sytt och kortat av den "vassa" sidan av kardborren så det går att spänna hårdare. Men till slut så lossnar de ändå :/ Funderade på om jag ska korta dem ännu lite till och prova fodra dem med ett lager fleece inuti också.

MoaL
2/6/12, 3:07 AM
#3

Är det grått fleece? För jag tror de vi har bara finns i grått fleece, ingen annan färg. :) Jag har inte haft några problem alls med att de lossnar, tvärtom, de sitter hur bra som helst.
Om dina lossnar, är det för att det är dåliga kardborreband eller för att de inte sitter bra och halkar av? Faller de av på alla tassarna?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2/6/12, 5:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu har jag varit ute sistsvängen med lillgubben, så jag passade på att ta ett kort på fleecesockarna när vi kom in. Då har vi alltså gått en hel promenad och jag har inte ändrat någonting. Det ser ut precis som när vi gick ut:

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Loveradio
2/6/12, 11:12 AM
#5

Min kille (Boxer) har jag också märkt lätt får kölkramp. Räcker att vi är ute i 3 minuter så börjar han halta och försöka sätta sig ner. Och det är hans första vinter. Så jag beställde nyss fleecesockar från Björkis som ska vara bra och sitta bra. Så det ska bli spännande att se om dom hjälper.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Fjordell
2/6/12, 12:56 PM
#6

#3,4 Det var inte exakt såna, nej. Mina är röda och skaftet är mycket längre på dem. Kardborren sitter bra, men de glider av hur mycket jag än spänner åt. Han brukar trampa av sig dem där fram ganska fort, men det händer även att de på baktassarna glider av, de är ju lite smalare än vad frambenen är.

#5 Hade såna åt en av mina BC tikar för några år sedan, de satt bra ända tills hon dök ut i djupsnön. Men vad lossnar inte då liksom, haha :)

Ska hur som helst försöka sy om de jag har nu och förbättra dem lite och se om det håller bättre. Annars får jag helt enkelt leta vidare :)

Annons:
Fjordell
2/6/12, 3:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Var precis ute på promenad med honom så passade också på att ta en bild så man ser lite hur hans skor sitter efter bara några meter. De sitter ju på, men det blir sån lång bit över så han lätt trampar av sig dem.

Den här gången höll dem sig dock på, som tur är! Är inte kul att börja försöka sätta på dem igen om de lossnar när det är -25 grader ute.

Jenna_Nord
2/6/12, 8:12 PM
#8

Idag var första gången för i vinter som min lilla tös började halta och tyckte det var alldeles för kallt om tassarna..Och inga vovveskor äger vi. Får väl bli att investera i det!

#5 Uppdatera gärna sen om hur dom funkade! :)

Mvh Jenna

Malin.R
2/6/12, 8:52 PM
#9

Jag har fleecesockarna från Björkis till Astrid som hon fått använda nu när tempen legat kring -30 i flera dagar. Dom sitter allra bäst när hon har strl M fram och strl L bak. Då sitter dom som jutet även om hon skulle hoppa i lite snö.

Upp till toppen
Annons: