Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3369 ggr
ElinaPersson
2012-02-24, 19:28

Viktiga frågor vid köp av hund

Hejsan alla hundägare! ;)

Nu har jag lite frågor som jag skulle vilja få svar på, inget svar är rätt eller fel! Flört

* När jag ska försäkra min framtida American Staffordshire Terrier, vilket bolag bör jag vända mig till? Vart har du din Amstaff försäkrad? Varför? Vad ingår? och vad får du betala varje månad?

* Vilka hundklubbar rekommenderar du att vara medlem i som Amstaff ägare? Vad är bra med den/dom klubben/klubbarna? Får man några rabatter hos olika företag? (tänkte på Agria som har 10% rabatt på försäkringar om man är medlem i exempelvis Svenska Kennelklubben)

* Har ni några uppfödare att rekommendera i Stockholm/Södermanland/Västmanlandslän? alternativt andra angränsande län.

* Vilka böcker kan ni rekommendera en första hundägare att låna på biblioteket? böcker om exempelvis Amstaff, lydnad, råd till första hundägare osv.. Alla bokförslag är av intresse! Glad

Det är det jag har kommit på under sista tiden jag läst på Oskyldig men ni får gärna ge tips på andra saker jag bör läsa på om och vad jag bör tänka på..

Tack på förhand!

/ Elina Persson

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Annons:
Jenna_Nord
2012-02-24, 20:12

Något jag lite kort skulle förslå är iaf att du blir medlem i Sveriges hundungdom :) Där får du gratis välja ett medlemskap i en brukshundklubb och lite annat smått o gott. Även 10% rabatt ifall man har sin försäkring i agria :)

Mvh Jenna

ramada
2012-02-24, 20:18

Hmm nu ska vi se hur långt detta svaret blir… Flört

Jag har mina hundar försäkrade i IF för att det är det enda bolag som har fast självrisk, det är mycket värt för mig att veta hur mycket jag ska betala om mina älsklingar råkar ut för något.

SKK ska du då vara medlem i, sen SBK kan ju vara bra om du vill få plats på kurser, MH m.m. på klubbar. Amstaffklubben om du vill hänga med och se vad som händer inom rasen. Terrierklubben för att kunna ställa på deras utställningar.

Gällande uppfödare har jag svårt att kunna rekommendera andra uppfödare då jag själv är uppfödare, men jag framhäver inte mig själv heller i jämförelse. Kanske finns någon som har valp eller hund från nån kennel söderut som kan hjälpa dig där Glad

Böcker om just amstaff har jag dålig koll på men, Kontaktkontraktet tycker jag är en kanon första bok.

Ja de va lite svar på dina frågor från mig  Glad

SE VCH Port-Ellen "Dayze"

Wolf In Soul Boom Boom Tequila "Tyche"

RuffWood An EZ Black Pearl With PW "Beatty"

ElinaPersson
2012-02-24, 21:07

#1 Oj tack för tipset, har jag faktiskt aldrig sett innan.. Det verkade ju toppen! Skrattande Däremot vet jag inte riktigt vilken klubb som är "lämplig" att välja till som andra val? Du kanske har tips på det med? Skäms

#2 Har inte kollat in IF ännu men det kanske man skulle ta och göra då Flörtverkar ju kanon att veta hur mycket man ska betala i självrisk vid olika olyckshändelser/skador.

Vad jag vet så finns det några uppfödare som skickar med 1års medlemsskap i någon klubb, har du någon koll på vilka dessa brukar vara och gör du själv detta som uppfödare? 
Har du en hemsida jag skulle kunna kika på? Jag vill inte vara bunden vid ett speciellt län egentligen när jag väljer min hund utan det ska klicka mellan mig, valp & uppfödare Tungan ute

Skriver upp boken på listan över böcker jag ska låna också ;)

Olga RW
2012-02-24, 22:29

På Amstaff Klubbens hemsida ser du vilka uppfödare som är anslutna till klubben, de uppfödarna bjuder sina valpköpare på 1 års medlemskap. Finns en del uppfödare som inte haft kull än som säkert ansluter sig till klubben efter att de haft sin första kull (klubbens krav).

FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

ramada
2012-02-24, 22:36

Kolla in vilken som är din "lokala" brukshundklubb, de brukar anordna kurser och annat skoj med jämna mellanrum Glad

Som Olga redan skrivit så är kraven för att få valphänvisning via klubben att man betalar 1 år medlemskap för sina valpköpare Glad

SE VCH Port-Ellen "Dayze"

Wolf In Soul Boom Boom Tequila "Tyche"

RuffWood An EZ Black Pearl With PW "Beatty"

ElinaPersson
2012-02-25, 13:59

#4 okej jag får kika in där! ;) tack! #5 kollade runt lite och den närmsta brukshundklubben var långt bort om man ska åka kommunalt :/ Jag känner mig fruktanvärt vilse vad gäller klubbar, lika bra att läsa på mer så man kan hitta ett bra ställe att börja träna med sin lilla valp :p

Annons:
vallhund
2012-02-26, 03:58

Välj en uppfödare som minst uppfyller rasklubbens krav för valphänvisning http://www.amstaffklubben.se/valpannonser.htm Helst skall föräldradjuren genomgått MH/BPH o gärna ha mer än utställningsmeriter, t ex bruks/lydnad/viltspår. Många uppfödare patellaundersöker sina avelsdjur, ett klart +. Lusläs gärna rasklubbens hemsida, där finns mycket bra info.

Eftersom du är i rätt ålder så kan du bli medlem i Svensk Hund Ungdom, det är ett rabatterat pris o ger dig medlemskap i såväl SKK som BK. Om du väljer en uppfödare enligt ovan så får du första årets avgift i Amstaff klubben betald.

Vad gäller uppfödare kan jag varmt rekommendera Capa Tosta. Vad gäller försäkringsbolag så avråder jag från IF, men oavsett så måste man läsa det finstilta som gäller just ens egen ras.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Upp till toppen
Annons: