Annons:
Etikett20-allmänt
Läst 19563 ggr
Fjordell
2012-01-16 01:40

Öronkupering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är öronkupering något positivt eller negativt? Toppen eller botten? Jag vill veta vad Ni tycker om ämnet. Är det bra eller dåligt att kupering är förbjudet i Sverige?

Här får vi alla uttrycka våra åsikter, utan några som helst påhopp. Vi alla tycker olika, så är det bara. Så försök att hålla god ton i tråden, tack!

Annons:
Loveradio
2012-01-16 01:47
#1

Botten. Tycker det är dumt att utsätta hunden för onödigt lidande bara för utseendets skull. För att dom ska se tuffa ut.

Och ja, jag tycker att det är bra att kupering är förbjudet i Sverige.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Fjordell
2012-01-16 02:05
#2

Håller med dig, helt onödigt att låta djur lida för egen vinnings skull. Många tycker att det är snyggt, och jag själv vet flera uppfödare som säger att om de hade fått, så hade öronen fixats på en gång. Och uppfödarna vill ju ta fram hundar som följer rasstandarden. Så kanske h*n vill ta en kull på en av sina tikar, så är hanen man bestämt sig för, kuperad. Man vet ju ingenting om hur hundens öron såg ut från början, risken att de var för stora finns ju, men det vet du ingenting om. Vips så har uppfödaren en kull med valpar som har för stora öron, vilket medför att utställnings- & avelsintresserade människor antagligen tappar intresset och letar vidare. Uppfödaren tvingas sänka priserna om h*n vill bli av med valparna, och förlorar pengar. Det finns alltså ingenting att vinna på att kapa öronen på en hund. Det medför bara dåligheter… Lidande, lägre priser för hundköpare och sämre odds för ett bra avelresultat. Helt ologiskt.

Loveradio
2012-01-16 03:43
#3

#2 Precis! Verkligen ologiskt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Sophey
2012-01-16 14:04
#4

Jag ar lite kluven da jag anser att det ar vackert men tyvarr ar jag helt emot att kuperingar savidare det inte finns en halsoorsak till det. Jag skulle aldrig kupera en hund i mitt liv for utseendet skull aven om det ar vackert i mina ogon.

Forutom utseende finns det absolut ingenting som hjalper hunden med ett par kuperade oron sa nej tack!

Medarbetare på matlust

Fjordell
2012-01-16 14:12
#5

#4 Vi sitter lite i samma stol du och jag. Jag tycker visserligen att det passar vissa hundar, och att det ser bra ut. Men det är ändå inte rätt… Jag vet att exempelvis min gosse, som har något för stora öron enligt standard, så hade han varit skitans vacker med kuperade öron. Men jag jag skulle aldrig kunna utsätta honom för något sådant.

Micee
2012-01-16 16:23
#6

Botten! Enligt mig att kupera öronen för att en hund ska se bra/cool ut är helt fel. Blir väldigt frusterad faktiskt, för man ska ALDRIG utsätta ett djur för onödigt lidande och absolut inte för utseendets skull!

Det borde vara förbjudet i alla länder. Så ja jag tycker att det är bra att det är förbjudet i Sverige.

Annons:
Micee
2012-01-16 16:34
#7

Och + tycker man inte om öronen på pitbull eller amstaff osv, då kan man köpa en annan ras. En hund är född med sina öron för en anledning! Inte för att dom ska kuperas!

[Ronon-m]
2012-01-16 18:12
#8

Jag är kluven… Jag tycker det är RIKTIGt fint med kuperade öron, och skulle jag importerat så hade jag sett det som en bonus att få en med kuperade öron! Hade alltså velat ha en med sånna öron.

Men sen tycker jag ändå inte om operationen eftersom den är onödig… Och själv hade jag inte gjort det på någon av mina hundar.. men jag hade gärna köpt en som de redan var gjort på.

Hmm.. så tycker jag iaf Glad

Sophey
2012-01-16 18:16
#9

En sak ar saker och det ar att om jag skulle fa for mig att kupera en hund skulle jag lata en veterinar gora det och inte nagot hemma bygge i kallaren som en del hemska manniskor kan gora.

Medarbetare på matlust

Cazzos
2012-01-16 19:21
#10

Öronen är där för en anledning, eller hur? Glad Samma sak med svansen!!

Dock om det är pga hälsoskäl, så ja. Men annars, nej! Det är super att det är förbjudet i Sverige Tungan ute Håller med #1 annars.


JossanH
2012-01-16 21:07
#11

Det kan vara riktigt fint på vissa hundar, men aldrig i livet att det väger upp för ingreppet. Är totalt emot att utföra "skönhetsoperationer" på djur.

Sajtvärd på Iller.ifokus

theraphosa
2012-01-17 11:09
#12

Jag tycker de är fint, men skulle alldrig göra de på min! De kan bli infecktioner i snitten, andra hundar förstår inte signaler från hundar med kuperade öron lika bra och dom kan även få öroninflamationer då de kommer in vatten i öronen när de regnar/snöar då dom inte kan vika dom. Så jag tycker att förbudet är bra!

Men de finns trotts förbudet "vettrinärer" som klipper öron och de kan ju gå så fel men vissa ägare tycker att de är värt de tyvärr.


Loveradio
2012-01-17 11:13
#13

Jag kan också tycka att det är snyggt på vissa hundar. Men jag är ändå emot det.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
Fjordell
2012-01-17 15:06
#14

Jag tänker att om man nu vill ha små ståndöron, så varför avlar man inte på små öron istället för att kapa dem? Det blir ju inte samma look, men det är iallafall ett bättre alternativ för djurens skull. Däremot är ju inte ståndöron tillåtet, om man nu är utställningsintresserad…

Labolina_73
2012-01-17 16:14
#15

jag för min del tycker att det är helt vansinnigt.

/L

Fridaaaa
2012-01-17 16:30
#16

Tycker det är bra att det är förbjudet.
Hunden föds som den gör. Man ska inte "skönhetsoperera" hundar anser jag

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LillyB
2012-01-17 17:07
#17

Botten! I medicinskt syfte är det ju såklart okej, om en hund t.ex bryter svansen så ska den ju bort.
Förbudet är bra pga flera anledningar:

  1. Om jag ska köpa en valp så vill jag se på föräldrarna vad jag kan förvänta mig hos valpen. Är föräldrarna kuperade så kanske de egentigen haft världens största fladderöron eller stående öron, vilket jag kanske inte vill ha om jag planerar att ställa ut, avla, eller annat.
  2. Största anledningen av dom alla, det är ett onödigt lidande för hunden! Har pratat med en tjej som jobbat utomlands hos en veterinär där dom ofta kuperade hundar och hon sa att det lidande hundarna får gå igenom förstår inte de flesta. Hörde även en annan säga att om ägarna var där då valpen vaknade upp efter operationen så skulle de sluta kupera, för de skulle få se och höra stort lidande.
  3. Det är enligt mig en riktigt ful sak att göra. Vem vill skära i sin hund för att den ska bli snyggare? Tycker man verkligen att ens hund är så fruktansvärt ful med öron/svans att man känner ett behov av att man måste skära bort dessa kroppsdelar från sin älskling?
  4. Risker för infektioner mm finns alltid vid ingrepp, och det är enligt mig en helt onödig risk att ta.
  5. Många gör det för att få sina hundar att se farligare ut. Är det verkligen något vi vill? Varför ska våra hundar se farliga ut? Vill vi att folk ska bli mer rädda för dessa hundar än de redan är? Vissa vakthundar mm kan jag förstå att man kuperar om de vill att de ska inge mer respekt, då finns det iallafall ett syfte kopplat till hundens "jobb", trots att jag fortfarande inte accepterar det. Men varför kupera t.ex en Amstaff som faktiskt är en sällskapshund? Det är bortom mitt förstånd.
  6. Öron och svans har en funktion. Både för att visa kroppsspråk och ge andra hundar signaler, men öronen skyddar också från väder, smuts, mm.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Beckibus
2012-01-17 17:41
#18

Tycker personligen att det är snyggt men tycker att det är dumt att låta hunden lida utav det..  Om det inte är av hälsoskäl tycker jag att en hund inte ska behöva uppleva det trost att jag tycker det är supersnyggt(på vissa hundar).

Botten tycker jag, det är bra att det är förbjudet i Sverige tycker jag..

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Fjordell
2012-01-17 17:46
#19

Härligt att se att vi är många som delar åsikter, och att det är fel att låta en hund lida för egen vinning! Skulle dock vara kul att diskutera med någon som faktiskt är för detta, och veta framförallt varför.

nottheonly
2012-01-17 18:32
#20

Om jag ska vara riktigt ärlig, så tycker jag faktist inte det är speciellt fint.. på vissa hundar kanske..
Men det är som ni säger, det är bra att det är förbjudet i Sverige! onödigt lidande för hundarna (om det inte är av hälsoskäl man gör det)

Annons:
Labolina_73
2012-01-17 19:17
#21

jag håller med om att det inte är speciellt fint faktiskt,, och hm hälsoskäl…..? vad skulle det vara… om man ser på Basseten så kan man ju bara säga att NEJ det är inte av hälsoskäl man kuperar öronen på bullraserna…

/L

_tess_
2012-01-18 09:24
#22

Botten! Skära i hunden och utsätta den för lidande enbart för utseendets skull? Inte okej! Bra att det är förbjudet i Sverige!

#17 Bra inlägg!

Mvh Tess

mandyosv
2012-01-19 00:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Coolingen, import Ryssland

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Susanna_w
2012-01-19 00:17
#24

Jag som många andra tycker att det är väldigt fint på vissa raser som tex doberman men skulle aldrig för mitt liv kupera för att jag tycker det är fint. Det enda som man kuperar av hälsoskäl är ju svansen. Nej behåll hundarna som dom är! Tycker som andra har nämnt att det ska vara föbjudet i alla länder. Sorgligt att människan är alldeles för utseendefixerat tycker jag.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Beckibus
2012-01-19 07:15
#25

#23 Vad fin han är… :) :*

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Mixxie
2012-01-19 15:25
#26

Är helt emot det det är fult också, skulle aldrig utsätta min hund för det.

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

mandyosv
2012-01-19 17:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

#25 Hon ;) visst är hon! Är också emot kupering av öron men min familj adopterade henne av en kompis då de inte kunde ha kvar henne pga. deras andra hund, hon är import ryssland och jag tycker absolut inte hon är ful i sina små öron!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Annons:
Fjordell
2012-01-19 18:46
#28

#27 Vilken snygging! Det klär henne :)

Jag hade kunnat köpa en hund med kuperade öron, men ska den användas inom avel så vill jag se hur de såg ut innan kuperingen också. Jag hade inte själv kunnat utsätta min hund för något sådant, jag menar, öronen finns ju där av en anledning. Skulle vilja se hur skönt det vore för oss människor om någon skar av öronen på oss…

Kassy
2012-01-19 20:48
#29

Tycker faktiskt att det ser riktigt fult ut, "vanliga" hundöron är betydligt snyggare, att kupera öronen är onödigt lidande anser jag.

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Hanna
2012-01-19 21:01
#30

Tycker vissa hundar passar i kuperade öron. Men är HELT emot det.

Naturliga är ju ändå finast Flört

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mandyosv
2012-01-19 21:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

#28 Jo precis! Men har för mej att dom kapar öronen som väldigt små, men det kanske smärtar lika mycket endå!

Hon kommer ju från Jutta Elus kennel med väldigt fina linjer så jag tycker iaf valparna blev söta, & det är flera terrierdomare som många gånger sagt att hon är otroligt fin. Kan inte så mycket om "rasstandard" Vad säger ni om öronen?

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Fjordell
2012-01-19 22:53
#32

#31 De såg faktiskt riktigt fina ut. Högt ansatta och i lagom storlek :)

indra-bus
2012-01-20 10:29
#33

Helt vannsinnigt!!

Hundrar prarar till stor del med svansen o öronen. Att kupera är att ifrånta dessa detas språk. O detta leder till att de får svårt att komunisera med art fränder.

Djurpågeri enligt mig.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Ketang
2012-01-20 10:31
#34

Förr när vi svanskuperade hundar i sverige så vet jag att många inte ens reflekterade över att hunden skulle lida av det. Man gjorde det för att "det var så det var" helt enkelt. Alla gjorde det och tänkte inte så mycket på det. Det var lika naturligt att klippa svansen av en liten valp som det är att chippa en valp idag. Jag tror att mentaliteten utomlands ang kupering är lite samma sak. Man gör det för att alla andra gör det och "det är bara så det är". Sen har ju många länder lite annan syn på hundar än vad vi har i sverige.

Annons:
mandyosv
2012-01-20 10:55
#35

En annan grej man kan reflektera över är ju kastrering av hundar, hur hade en människa känt om man skärde av kulorna på honom för att han skulle bli lugn osv. för man kastrerar ju helst för människans skull? Eller har jag fel?

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

theraphosa
2012-01-20 11:27
#36

#31 Vilken sötnos! jag kan inget om rasstandard men den va väldigt fin i färgerna.

#35 Jag håller facktist inte med, jag tror att en hanhund som kastreras blir lugnare i sinnet och "slipper" vacktandet mot andra hanar, pinka "revir" och bli inte stässade när de möter löptikar osv. För tänk dig själv att ständigt vara kåt, att i flera års tid få gå och luckta efter en annan hund som är villig men att inte få komma till. De tror jag är en frucktansvär sträss och frustration. Så om man inte hade tänkt att ta valpar med sin prackiga hanhund så tror jag att de är bäst med en kastrering. För hundens och ägarens skull. Men de är ju min åsikt.

Och så har jag en fundering, visst klipps öronen utan nån som hällst bedövning? De måste isf göra frucktansvärt ont!


Ketang
2012-01-20 11:53
#37

#35 Kastrerar gör man för hundens skull oftast. Sen finns det idioter till allt så man kan nog inte säga att alla gör det för hundens bästa. Tyvärr kastreras nog många hundar utan anledning för att ägaren "inte ska avla" och det ser jag inte som en vettig anledning. MEN hellre det än en massa oönskade valpar om hunden bor hos folk som inte har någon koll.

#36 Öronen kuperas under sedering tror jag. Eller är det narkos? Ja det görs inte utan bedövning i alla fall! Däremot svanskuperas valpar utan bedövning… Men man anser att det inte gör så ont efter som det i vissa fall inte ens blöder och valpen inte heller alltid reagerar. Men då ska sägas att man gör det på väldigt väldigt små valpar. Tror det är andra eller tredje levnadsdygnet. Öron kuperar man när valpen är äldre.

theraphosa
2012-01-20 12:00
#38

#36 aa de va så de va, blanda ihop svanskupering med öronen.


Fridaaaa
2012-01-20 12:03
#39

#35 Kastrera gör man för hundens skull. Vissa hanhundar mår inte bra av att känna lukten av massa löptikar. Dem blir stressade, matvägrar osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Memzo
2012-01-20 12:30
#40

#35 om vi kastrerar Enzo så kommer det vara helt pga honom. Mina morföräldrars Jack Russel är tyvärr fortfarande okastrerad. Så fort tikarna i kvarteret löper blir han sjuk. Han ligger och skriker, rör sig knappt alls, han har tom kräkt. Visar en hund på såna symptomer bör de enligt mig kastreras.

Men en hund som varken säger bu eller bä får vara som den är :) Fast jag har faktiskt för mig att jag läst artiklar som påstår att alla hanhundar som inte ska snvändas inom avel bör kastreras. Detta hade med prostatan att göra (om jag minns rätt) , alltså, hunden skulle kunna leva längre och framförallt friskare :)

Fjordell
2012-01-20 12:38
#41

Jag tycker ju att de hundar som inte ska användas i avel gärna ska kastreras. Jag hade kastrerat min gubbe, men han ska mest troligt gå i avel om något år.

Men hur som helst så börjar det bli OT. För vidare diskussionen i en egen tråd istället, här diskuteras det öron! Flört

Annons:
Itchy
2012-01-20 14:13
#42

sen finns det ju andra metoder att kupera än att skära i öronen, om man spjälar/binder upp öronen som man gör på dobermann & grand danios så anser jag att det är otroligt snyggt, men skurna öron är jag inte så mkt för

You can't spell Bitchy without Itchy

Ketang
2012-01-20 14:35
#43

#42 Hur menar du då? Doberman och GD är väl också skurna i öronen fast man lämnar mer av örat kvar på dom.

Hanna
2012-01-21 15:36
#44

#42 Skär man inte och sedan spjälar? Skulle väl se "konstigt" ut med stående fladderöron?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Olga RW
2012-02-20 13:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Intressant diskussion.

Jag har inga problem med kupering. Har två importer som är kuperade. Och med handen på hjärtat, hade det varit tillåtet i Sverige hade alla mina amstaffs varit kuperade. En vacker och snyggt kuperad amstaff är rasens ursprungslook för mig.

Det jag reflekterar över i denna tråd är att många inte ens vet hur en vettig kupering utförs och hur hundarna är under läktiden. Bilden i huvudinlägget är på en hund med taskigt sydda lurar och en ställning. Sällan ställning behövs. Och ska man nu kupera bör man se till att göra det hos ett proffs ;) Sedan verkar en del ha åsikter baserade på bristfällig erfarenhet - hur vet ni att kuperade hundar har sämre kroppsspråk? Jag har en kuperad tik och en kuperad hane som lever i en stor hundflock och umgås även med hundar utanför hemmet = inga som helst problem för varken de själva eller andra hundar att kommunicera med dem.

Jag har exporterat en valp till USA där han blivit kuperad. Efter att ha sovit ruset av sig efter narkoen var han precis som vanligt och hade inte ens en fundering på att klia sina "nya" öron eller visat obehag på annat vis. Veterinären gjorde ett snyggt och bra jobb, efter 10 dagar togs stygnen bort och ingen ställning eller ens tejpning behövts.

Jag respekterar att andra inte tycker som jag. Men jag ser det om ett stort plus om man för en diskussion baserad på både fakta och erfarenhet vilket tyvärr verkar saknas i den här tråden.

Här är Sven (en halvdålig mobilbild) morgonen efter kupering, med glatt viftande svans :)

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Fjordell
2012-02-20 14:02
#46

#45 Ville gärna ha en inblick i huruvida de som är för kupering resonerar, så tack för att du hoppade in i diskussionen! Nu är det ju så att många inte har erfarenhet av detta då det är olagligt i vårt land. Jag kan själv erkänna att jag tror att min egen hund hade varit dösnygg med kuperade öron, men jag tycker ändå inte att det är rätt att manipulera djur för egen vinnings skull, även om de kanske inte lider särskilt mycket av det. Men tanken på att det enbart är för utseendets skull så… Jag hade fått hemskt dåligt samvete om jag lät kupera min älskling bara för jag tycker det är snyggt, tyvärr…

Olga RW
2012-02-20 14:18
#47

Manipulera är nog fel ord. För man manipulerar ju egentligen jämt. All avel handlar om "genmanipulering" till viss del. Ex.vis kan jag välja föräldradjur med viss färg om jag önskar viss färg på avkomman, kombinera vissa egenskaper etc. Och man förhoppningvis avlar för att få fram bra valpar, vilket till större eller mindre del till både sin egen och rasens vinning.

Även om det är olagligt i Sverige att kupera, finns ju kuperade hundar här ändå - importer. Det är pretty much det jag menade med egen erfarenhet :)

Vi alla har olika mål med vårt hundägande och olika värderingar, man får tycka olika ;)

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Fjordell
2012-02-20 16:13
#48

Självklart går avel ut på genmanipulering, men jag tycker inte att det är särskilt rättvist att jämföra kupering med exempelvis färgavel. Vill man ha ett visst utseende på hundarna, så avlar man därefter. Hundarna föds på ett visst sätt, de föds inte med kuperade öron… Det är ju något vi människor i efterhand valt att göra, för att det är snyggt. Jag kan inte heller förstå riktigt hur du tycker att kuperade öron är något som tillhör urprungslooken. Öronkupering är resultatet av människans dumma påhitt, hundkamp.

Men jag hajar hur du tänker, och jag respekterar det, för jag tycker att du är en duktig, förstaklassig uppfödare med underbara hundar! Men oavsett hur snyggt det kan vara med kuperade öron, så kan jag inte finna mig i att stötta det. Jag själv hade inte kunnat utsätta någon av mina hundar för det, däremot skulle jag kunna skaffa en hund med redan kuperade öron, för där har det ju redan skett och jag kan inte göra något åt det, så länge jag vet att det gjorts rätt!

Om det en dag skulle bli lagligt i Sverige, om veterinärer tvingades gå en utbildning om hur det görs och att de behöver en licens för att göra det, samt att jag med egna ögon skulle få det bevisat att hunden inte lider det minsta av det, först då skulle jag möjligtvis kunna ändra uppfattning. Until then, nej tack!

Annons:
Kalli
2012-02-20 16:54
#49

Jag tror inte att en korrekt utförd kupering är ett värre ingrepp för hunden än exempelvis en kastrering, borttagande av tumörer eller andra operationer. Till skillnad från andra ingrepp ser jag dock ingen fördel för hunden och en operation är alltid en risk, innebär alltid en påfrestning för kroppen som visserligen de flesta friska hundar klarar men till vilken nytta?

Estetisk Kupering för mig är likställt med ge hunden en öronpiercing eller tatuera in sitt favortilag på hundens mage, eller varför inte operara in två horn i pannan. Alltså ingenting jag är intresserad av. Är det så himla viktigt att hunden har ståöron får man väl avla för att nå de målet istället för att klippa av hunden öron. Personligen föredrar jag rasen som den faktiskt ser ut..

Olga RW
2012-02-20 17:25
#50

Amanda - jag har inte dragit en direkt jämförele med färgavel. Det var bara ett exempel på manipulering av annat slag.

Titta på hur amstaffen framhävs i hund-/rasböcker etc., illutrationer till standarden, så förstår du vad jag menar med ursprungslooken. Ska vi prata hundkamp är det battle-crop som gäller vilket inte är en hejjare i utställningsringen ;)

Kalli - du kan inte jämföra öronkupering med kastrering eller borttagning av tumörer, det är ju helt uppåt väggarna. Vid kupering skär man bort en bit av öronlappen. Man öppnar inte buken som man gör på tikar vid kastrering t.ex. Sedan ska inte amstaffen ha naturliga ståndöron, framgår klart och tydligt av standarden.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Kalli
2012-02-20 17:38
#51

#50: Titthålsoperationer utförs numera på tikar om man inte vill öppna buken. I vilket fall behöver en kastering på hanhund inte vara ett särskilt stort ingrepp, inte heller avlägsnandet av tumörer (beror alldeles på var och hur det sitter). I vilket fall missade du helt poängen som var, det finns andra saker vi utsätter våra hundar för som är lika eller till och med mer riskabla/smärtsamma för hunden än kupering. Det i sig är inget argument emot. Skillnanden är att dessa risker tas med ett syfte annat än att få hunden att se bättre ut.

För mig spelar det alltså ingen som helst roll om kupering görs hos en kunnig veterinär, om hunden viftar på svansen efter operationen (det gjorde min hund samma kväll som sin kastering också förresten, inte för att jag vet vad det skulle säga men). En operation, till och med kupering, innebär en risk. Mycket möjligt en mindre risk än många andra operationer men i min värld en helt onödig risk eftersom det inte finns någon vinnig för hunden. Utan allt får att ägaren ska kunna stoltsera med en kuperad hund.

Jenna_Nord
2012-02-20 17:49
#52

Skulle aldrig utsätta min flicka för något sådant, och kan inte förstå dom som gör det.. Det finns så många nackdelar, men jag förstår inte fördelen (förutom att de skulle vara snyggt, vilket är en smaksak). Snart finns det ingen gräns längre för vilka "skönhetsoperationer" man får göra, så tycker de är bra att de är förbjudet i Sverige.

Mvh Jenna

Olga RW
2012-02-20 17:59
#53

#51 Det är om sagt som att jämföra äpplen med päron. Och jag tar kupering för vad den är. Vill någon jämföra det med ett annat ingrepp, så visst :) Ska man diskutera risker så är ju det mesta riskabelt egentligen, man får avgöra själv hur man vill göra helt enkelt.

En ful hund är en ful hund oavsett om den är kuperad, en snygg hund blir dock bara snyggare kuperad.

#52 Det finns få gränser redan. Har du aldrig hört talas om plastik på hundar? Att man tar bort onödigt halskinn, fixar till hängläppar t.ex.? Poppis i USA bl.a.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Jenna_Nord
2012-02-20 18:14
#54

#53 Jo de är ju det jag vet. Därför jag tycker de är bra att kupering av öron är förbjudet i Sverige, för då slipper man riskera att gränserna tänjs på även här. Tycker inte de finns någon anledning att ändra en hund som är född till vad den är, så länge inte de är av hälsosjäl. Tycker man förstör hundraser genom att skära dom till något dom inte är.

Mvh Jenna

Kalli
2012-02-20 18:16
#55

#53: Jag tar också kupering för precis vad det är, en skönhetsoperation på hundar. Sen är såklart inte ett ingrepp precis det andra likt (det har jag heller inte påstått) men det är trots allt ett ingrepp. Riskerna i sig är som sagt inte ett argument utan poängen var, att ta risker som inte på något sätt gynnar hunden.

Angående snyggt och fult är det relativt. Personligen tycker jag att det är fult med kuperade hundar men även om jag inte skulle tycka det skulle jag aldrig skära i min hund för mitt eget nöje. Jag tycker inte heller att den plastikoperation som finns i USA är att eftersträva men förstår att det är svårt att vara för kupering men emot annan kosmetisk kirurgi utan att hyckla.

Annons:
Olga RW
2012-02-20 19:17
#56

#54 Kan du utveckla på vilket sätt kupering förstör hundraser? #55 Jag har ej heller sagt att jag är varken för eller emot annat. Man får sätta sina personliga gränser för vad om är OK eller inte. Sen finns ju lagar man får ta hänsyn till.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Jenna_Nord
2012-02-20 19:33
#57

#56 Hundrasen förblir inte längre den ras den är född till. Man utvecklar egna "raser" som man tycker ser bättre ut.

Mvh Jenna

Olga RW
2012-02-20 21:43
#58

#57 Utveckling rent generellt är väl ingen direkt negativ grej? Öronkupering är ingen modefluga, den har existerat i hundratals år.

Men jag förstår nog inte riktigt ditt resonemang ändå, eller kanske tolkar jag det fel? En amstaff blir inte en dobermann bara för att man kuperar öronen. Rasstandarden har varit densamma sedan 1936.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

theraphosa
2012-02-20 21:57
#59

#58 är du för eller emot kupering? För där låter de som att du är för..


Olga RW
2012-02-20 21:58
#60

#59 Jag har inga problem med det om man säger så. Så jag väl för.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Jenna_Nord
2012-02-20 22:37
#61

#58 Nej kupering är inget mode, mer en ful fluga som fortsatt tycker jag. Det uppkom pga hundkamp och har sedan "suttit i" i de raser som uppkommit efter det. Amstaffen har ju aldrig varit en kamphund i sig, utan har uppkommit ur aveln från "kamphundarna" har jag fått lära.

Och nej jag menar inte att det blir en annan ras. Kanske blir tydligare om jag uttrycker mig såhär.. Att trots det finns flera hundra raser så ska man ändå finsjustera dom som finns. Någon gång får de ju vara nog tycker jag.
De blir lite att man alltså skapar "nya" raser med alla dessa skönhetsoperationer. Och eftersom det inte är ärftligt så måste man göra de på varje individ för att den ska följa rasstandarnden eller se likadan ut. Varför inte vara nöjd med hundarnas utseende som det är, de är de jag inte förstår. De är en hund, ett djur. Inte någon barbie eller skultur man kan forma som man själv behagar. Då kan man  väl välja en annan ras som passar en bättre..

Mvh Jenna

Olga RW
2012-02-20 22:52
#62

#61 Det är inte pga kamphundsbakgrunden som man kuperat/kuperat öronen på amstaff, det är en enbart exteriör grej. Och man har kuperat amstaff i alla år, sålänge det varit tillåtet, man har inte direkt skapat något nytt.

Detta ämne diskuterats/diskuteras sönder överallt, gång på gång i flera flera år utan att man kommit fram till något annat än att man inte är överrens ;) Bara att acceptera att andra inte tycker som er ;)

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Annons:
Jenna_Nord
2012-02-20 22:57
#63

#62
Numera är det inte i kampsyfte nej. Men enda orsaken att man började var för att underlätta i kamper, så att motståndaren inte fick tag i svansen/örsnibbarna. Sedan har de ju liksom fortsatt :P

Jag accepterar att du tycker som du gör. Försöker bara få lite mer insikt i hur du tänker och kommer fram till de du tycker. Självklart har alla rätt till en egen åsikt!

Mvh Jenna

Olga RW
2012-02-20 23:37
#64

Och varför ska man då förneka rasens ursprung? Ja, amtaffen härstammar från APBTn vars avelsmål inriktat sig främst på prestation i piten. Ska man ha en amstaff är det bara att acceptera rasens historia, eller skaffa en mindre kontroversiell ras var bakgrund man inte känner att man behöver avsky och/eller förneka. Genuppsättningen blir inte annorlunda bara för att man låter öronen vara kvar som de är och tar på hunden ett gullig halsband. Även om ASTn är en något förbleknad version av APBTn så finns mycket kvar där, inte att förglömma.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Jenna_Nord
2012-02-20 23:42
#65

Bara för att man inte håller i gamla seder så behöver ju inte de betyda att man inte accepterar rasens historia :)

Mvh Jenna

Olga RW
2012-02-21 00:05
#66

Så kan man också se det :) Men bara för att något är gammalt behöver det inte alltid vara dåligt ;)

Vi kan diskutera saken i all oändlighet, tror inte att någon av oss kommer att ändra sin åsikt om just ja eller nej till öronkupering.

En annan fråga rörande ämnet, så att vi inte stampar på samma ställe ;)

Hur ställer ni er till att köpa en valp efter kuperad/-e förälder/föräldrar? Import av redan kuperad hund?

Jag anar viss dubbelmoral hos en del, som är absolut emot öronkupering men som sitter med avkommor till croppade avelsdjur. I min lilla värld är det lite som att stödja kupering till viss del. Detsamma gäller de som kan tänka sig att importera en kuperad hund om de slipper ta ställning till om den ska kuperas eller ej.

Jag har fått en hel del mail genom åren, med frågan om jag valt att mina importer skulle kuperas. Och det hade jag faktiskt inte gjort, de var redan kupade. När folk får detta till svars är det helt plötsligt helt OK med kupering och ägande av kuperade hundar, bara man inte valt det själv då. Men resultatet är ju detsamma, eller hur? En, eller i mitt fall två, hundar med klippta öron. Samma personer mailbombat mig efter Svens kupering i USA hos hans nya ägare - hur kunde jag låta stackars valpen bli av med de fina naturliga lurarna?!. Well, jag hade inga invändningar gällande hans kupering och det gjorde mig förståss till världen skurk hos mina mailvänner. Men resultatet är ju återigen detsamma - en hund som är kuperad. Slutsatsen av det hela måste alltså vara att det är något mer OK så länge man inte väljer själv att kupera sin hund? Trots att hunden får gå igenom exakt samma ingrepp och slutresultatet är också samma. Vad säger ni? Var drar ni gränsen?

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Olga RW
2012-02-23 02:20
#67

Ingen som har nåt att bidra med i diskussionen?

Amanda, du skrev: "Många tycker att det är snyggt, och jag själv vet flera uppfödare som säger att om de hade fått, så hade öronen fixats på en gång. Och uppfödarna vill ju ta fram hundar som följer rasstandarden. Så kanske h*n vill ta en kull på en av sina tikar, så är hanen man bestämt sig för, kuperad. Man vet ju ingenting om hur hundens öron såg ut från början, risken att de var för stora finns ju, men det vet du ingenting om. Vips så har uppfödaren en kull med valpar som har för stora öron, vilket medför att utställnings- & avelsintresserade människor antagligen tappar intresset och letar vidare. Uppfödaren tvingas sänka priserna om h*n vill bli av med valparna, och förlorar pengar. Det finns alltså ingenting att vinna på att kapa öronen på en hund."

När man tänker avel är storleken på öronen en verklig bisak. "Vi" ska vara glada att svenska amstaffs har rosenöron i så pass stor utsträckning som det är idag. Titta på hur svenskfödda hundar såg ut för 10 år sedan - det var mycket fladder och häng i ringarna på utställning. Att man trots användning av kuperade avelsdjur fått till så pass bra öron är otroligt bra. Nästa steg kan mycket väl vara att få ner sizen, men som sagt, öronen ligger sällan i toppen på priolistan när man väljer ut en hane till sin tik.

Jag personligen skulle aldrig avstå en kuperad hane/tik i min avel bara för att jag inte vet hur deras öron hade utvecklats om man låtit naturen ha sin gång ifred. Dessutom kan genetiken för stora lurar ligga latent, att jag använder två hundar med små rosenöron med varandra ger mig ingen garanti att valparna får samma öron som sina föräldrar. Jag skulle inte heller banga att ta in en redan kupad import trots att jag missar möjligheten att meritera hunden i Sverige, Finland och en del andra länder, har den kuperade hunden det jag söker hos en framtida avelshund är det inget att ens fundera på.

Jag hoppas verkligen att ingen väljer sin framtida hund som man ska leva med i 10-15 år efter storlek på öronen i valpålder. Valpar har stora öron som de växer i ju äldre de blir. Och valpköpare kan vara intreserade av att göra precis vad de vill med hunden, man kan inte som uppfödare garantera att valpen växer upp till en grym showhund eller lydnadschampion, givetvis försöker man matcha deras önskemål så gott det går, men när det kommer till levande varelser blir det svårt att lämna garantier + att mycket hänger även på valpköparen.

P.S. och förlora pengar är i princip mer eller mindre precis det man gör när man bedriver ett seriöst avelsarbete med höga krav.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Fjordell
2012-02-27 03:13
#68

Olga - Givetvis är inte öronen prio ett! Absolut inte. Det finns såklart mycket annat som är viktigare som man bör prioritera vid avel och valpköp. Men man vill ju närma sig rasstandarden så mycket som möjligt, eller hur? Man måste ju börja nånstans. Givetvis ska man främst avla på hälsa och mentalitet, men man ska ju som uppfödare också ha någon slags fokus på rasstandarden, och jag tycker inte att öronkupering direkt förbättrar avelsmaterialet. Jag anser inte att det tillför rasen någonting överhuvudtaget, snarare tvärtom. Jag tycker att öronkupering uppmuntrar till "fusk". Istället för att fokusera på att från början försöka avla fram en hund som är lik rasstandarden, så börjar vi istället modifiera hundarna i efterhand. Öronkupering är idag enbart något som påverkar hundens utseende. Isåfall, kan man väl lika gärna lägga in implantat i hundarna för att imitera muskler. Det är enbart utseendemässigt, och fyller ingen funktion, liksom öronkupering. Vart går egentligen gränsen?

Min åsikt lyder så att öronkuperingen är totalt onödig, så länge den inte fyller någon slags funktion. Det tillför ingenting för individen, och inte heller för rasen i det stora hela. Det berövar oss istället en möjligheten att rättvist bedöma hundarna. Man får kritik på sin hund på utställning, och ställer ut gör man till stor del för att för avelverksamhetens skull, eller hur? Jag tar exempelvis min och Jacksons första utställning; Han fick jättefin kritik, men enda anledningen till att han inte fick ett HP var att han hade något stora öron. Och ja, han var valp, och valpar växer i öronen. Men ofta ser man på en valp som är 6 månader gammal om den kommer ha lite större öron även som vuxen.

Hade situationen sett annorlunda ut, och kupering hade varit tillåten och jag varit för det. Då hade min hund haft kuperade öron. Om vi utgår från att vår prestation då hade gått tillväga som den nu gjorde, så hade Jackson fått HP på den utställningen. Jag ser inget positivt i det, för även om han ser ut att ha felfria öron, så säger ju hans gener som han en dag kommer att föra vidare, en annan sak. Om man nu bara ska ta öronen som exempel. Jag vet att man inte kan välja sitt avelsmaterial enbart på öron, men de räknas ju också.

Vi tar ett till exempel. Vi säger att du letar efter en hanhund att matcha till din tik som du vill ta valpar på. Du har hittat två likvärdiga hanar, vars meriter är lika, deras exteriör är lika tilltalande och din tik går ihop jättebra med båda två. Båda hanarna har okuperade öron. Men den ena hanen har något stora öron, vilken väljer du? Med största säkerhet väljer du den med bättre öron. Det bör du åtminstone göra, för att gynna rasen så mycket som möjligt. Öronen spelar roll.

vallhund
2012-02-27 04:43
#69

Håller helt med dig Fjordell.

Vi har ju sett vad kupering ställt till med på avelsmaterialet/rasens genpool bl a t ex Rottisar, Dobbisar o vissa jakthundar. Deras svansar är ofta urusla o det har först framkommit efter att kuperingsförbudet trädde i kraft.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Olga RW
2012-02-27 11:22
#70

Amanda - det beror på vad min tik har för öron isf ;)

Skumt att Jackson inte fått HP i valpklass enbart pga. öronen. Jag var på samma utställning med Sparky & Fjant som båda har rätt stora lurar och de blev 1a resp. 2a bästa hane. Min tik som blev BIR då har något lätta öron.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Fjordell
2012-02-27 14:11
#71

Olga - Ja, givetvis måste man utgå från det man redan har, och sedan försöka matcha de blivande föräldrarna så det väger upp varandras nackdelar etc. Men du förstår min poäng :)

Jag tyckte också det var konstigt, men Kurt (domaren) berättade åt mig varför han inte fick HP. Han var den mest välutvecklade valpen bland de i klassen, den med mest maskulina drag, medan den som kom tvåa hade bättre huvud än Jackson, men var inte alls lika välutvecklad i kroppen. Men jag förstår ändå inte riktigt hur han resonerade, eftersom han annars ansåg att min hund såg lovande ut. Men whatever, jag fick fram det jag ville med det jag skrev åtminstone. Utställningskarriären kommer att lyfta för gossens del, I will make it so! ;)

ramada
2012-02-27 18:39
#72

Gällande kupering så uppenbarligen har jag inga problem med det eftersom jag sitter med en valp efter kuperade föräldrar, skulle heller aldrig tveka till att importera en kuperad hund om det är en hund som verkligen har allt det jag vill ha, får väl helt enkelt åka till grannländerna om man vill ställa ut och tävla då Glad

Man får väl tycka vad man vill om detta men faktum kvarstår att vi i Sverige har kuperingsförbud och även förbud mot att tävla med kuperad hund.

Detta ämne diskuteras sönder och samman både till höger och vänster. Inget nytt framkommer förutom att folk tycker olika då det redan finns förbud och lagar mot detta i Sverige. Man kan ju varken O-kupera hundar som redan finns här heller ej sätta förbud mot att importera kuperade hundar.

Det måste ju finnas andra ämnen inom rasen som kan ägnas energi åt istället för detta där det redan finns lagar och förordningar?

Tycker man att det är hemskt med kupering och aldrig i livet skulle utsätta sin egen hund för det ska man nog inte säga att man kan tänka sig att importera en kuperad hund, det är för mig dubbelmoral.

För i stora vida världen finns tillräckligt med kullar och uppfödare så att man kan se till att i så fall importera icke kuperat om man valt den sidan att stå på. Om inte annat så är man ute i god tid och har bra kontakt med den uppfödare man vill importera från tror jag inte det är några problem att säga till dem att man vill ha in hunden i Sverige okuperad för att kunna tävla/ställa och dessutom slipper rucka på sina principer angående kupering Glad

Mina åsikter i frågan!

SE VCH Port-Ellen "Dayze"

Wolf In Soul Boom Boom Tequila "Tyche"

RuffWood An EZ Black Pearl With PW "Beatty"

vallhund
2012-02-27 19:19
#73

I vilka av våra grannländer kan man tävla med en kuperad hund?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Olga RW
2012-02-27 19:21
#74

Baltländer bl.a. Häruppifrån är det nära till Ryssland också ;)

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

ramada
2012-02-27 19:30
#75

Tack för förtydligandet Olga   Flört

SE VCH Port-Ellen "Dayze"

Wolf In Soul Boom Boom Tequila "Tyche"

RuffWood An EZ Black Pearl With PW "Beatty"

Chilli10
2012-02-28 13:52
#76

#72 Ett par träningskompisar importerade från nederländerna och bad om att få tiken okuperad, så det bör ju gå.

Annons:
Olga RW
2012-02-28 16:33
#77

I Nederländerna är det också kuperingsförbud ;) De hade inte kunna kupera där hursom.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Chilli10
2012-02-28 16:39
#78

#77 Hehe okej, då var det något annat land då ;) Hur som bad de om det iaf :P

Olga RW
2012-02-28 19:28
#79

Just for the record - man brukar kupera valpar efter 12 veckors ålder och då har de i regel hunnit flytta från uppfödaren förutom de uppfödaren själv ska spara eller väljer att hålla lite längre på. Det är alltså ytterst ovanligt att en hel valpkull kuperas hos uppfödaren då det inte är möjligt att hålla koll på flera nykuperade valpar. Däremot brukar uppfödare anordna kuperingstillfällen hos kennelns veterinär, annars får nya ägarna sköta det själva.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Pilon
2012-03-01 04:29
#80

#47 av Olga RW

jo visst, vilket argument :P

Finns faktiskt dom som tycker att barnaga borde vara lagligt i sverige och det finns självklart dom som utför barnaga men bara för att det finns dom som tycker att det är helt okej så ÄR det inte okej.
Folk som inte inser vad som är fel med att skönhetsoperera djur eller barn behöver söka hjälp.
en sånhär operation går inte att liknas vid hål i örat - MAN SKÄR AV EN BIT FRÅN HUNDEN OCH MAN SYR MED NÅL OCH TRÅD. Och för att ens utföra en operation måste man söva hunden….

Jag fattar mig inte ens på denhär diskussionen där man ska yttra sin åsikt?? Och TS vill frösöka förstå domdär människorna som tycker detta är Ok? Alltså, va?? Vadå TS då har du redan sagt att du tycker det är okej men att du bara inte har hjärta att göra det på din egen hund. Så länge man kan höra på folk som tycker sånthär är ok så har man accpterat det. Eller vad är tanken egentligen TS?

Jo i tråden för anorexi startar någon tråden med "Att svälta sig själv för att bli smalare - är det okej eller är det fel? Alla har sin åsikt om saken och har rätt till den åsiken, för även om man tycker att det är ok att svälta sig själv tills man bara har hus&ben kvar i kroppen så är det ens egen helt friska åsikt(?). Ja!! Låt oss andra ta del av den åsikten och försöka förstå den!!" Då kanske den åsikten blir mer ännu ok, fattar ni grejen eller? Nä den tråden hade nog inte ens tillåtits, blivit raderad direkt. Det är ju helt sjukt att sitta och prata om ifall det är ok eller inte - det är väl klart att det inte är ok, och ni jämför kupering med kastrering också, ni är bra roliga!

#37 Jo kastrera gör många kanske för att dom hört att det ger en lugnare hund och hoppas på att hundens tendens till att vilka skälla på förbipasernade hundar ska POFF försvinna. Men oavsett i vilket syfte hundägaren gjorde det så vinner i allafall hunden på det =) för som någon annan sa, tänk dig själv få springa runt och vara pilsk. speciellt för hundar i tätbebygda områden där det är en löptik minst en gång i månaden och aldrig få chansen till ett skjut :-). Och desutom en fruktansvärd massa med andra hanar som springer runt och tror att dom äger mina tikar :-)
Finns ju människor som också gör det, kastrerar sig fast med medicinering :-)

Wand
2012-03-01 10:03
#81

Det är bra att det är förbjudet i Sverige. En hund bryr sig inte om öronen ser konstiga ut, den bryr sig om att levaa som en normal hund utan att utstå onödiga smärtor och narkoser. 

Man skaffar väl inte ett barn och skär av öronen för att det ska bli sötare, så varför gör man det med en hund(kanske inte för att den ska bli söt då men…)? 

Min förra hund adopterade vi från Irland, hon var pitbullkorsning och hade fått halva svansen avklippt för att hon och hennes syster skulle se tuffare ut. De förlorade nämligen det där tuffa och muskulösa utseendet av deras 50% whippetgener.  
Hon förlorade sin balans och har än idag väldigt svårt för att kontrollera sig själv när hon springer, men det har blivit bättre.

Frågan är ju hur man kan utsätta en liten hund för något sådant bara för utseendets skull. Hur tänker man då? Kan man ha ett hjärta?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Olga RW
2012-03-01 11:33
#82

#80

Ja, varför ber man då om folks åsikt om man inte gillar svaren? Tycker hela tråden stinker av dubbelmoral, men man lindar in det i att man aldrig skulle utsätta den egna hunden för det…

Man må tycka vad man vill om min åsikt i ämnet, och därmed om mig som person etc. Jag vågar iaf säga var jag står, vad andra anser om det är upp till dem. Detta ska väl föreställa ett diskussionsforum.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Pilon
2012-03-01 16:53
#83

#81 ärligt? tappade balansen??

Annons:
Wand
2012-03-01 18:30
#84

#83 Ja, alltså hon trillade ju inte omkull när hon gick, utan fick dålig motorik då hon rörde sig i högre hastighet. Vet ju visserligen inte om detta beror på att hon helt enkelt hade dålig motorik i överlag eller om det var för svansen, men då svansen har mycket med balans etc att göra så misstänkte vi det.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Pilon
2012-03-01 19:35
#85

hm

Upp till toppen
Annons: