Annons:
Etikett14-annonser
Läst 2409 ggr
[zombina]
3/16/12, 11:22 AM

Dilemma

Skrev ett tidigare inlägg om att jag vill skaffa en ny hund och allt vad det innebär.

Beslutet är fattat och jag har lagt ett mål för sommaren.

Dilemmat ligger dock på att skaffa en omplaceringshund från ett stall, typ hundstallet, eller en valp.

Som ensamstående med hund vet jag att jag inte har tid med en valp med tanke på allt vad det innebär. Har tillgång till hundvakt, dock skulle det bli hattigt för valpen om jag kanske inte har så mycket tid att ensamträna denne. Tanken är att använda hundvakt när jag jobbar natt eller heldagar. Kvällspassen är ganska korta så det klarar sig en hund ensam på eftersmo det ändå är kvällstid. Bor 4 minuter från mitt jobb också, för att tillägga.

En vuxen omplaceringshund har förstås sin bakgrund,  men jag kommer välja väl efter vad jag vet att jag kan anpassa mig efter. Att något som ensamträning inte är ett problem t.ex, eller foderallergi eller sociala nedsättningar. Då träning med hunden kommer gå först oavsett.

Det lutar åt en vuxen hund, gärna runt två års åldern, helst inte mindre. Jag förstår att merdelen är blandraser för den typ av hund jag söker. Dock ser jag inte det som ett problem heller eftersom jag väljer en omplacering. De har ju lika mycker rätt till hem som alla hundar även om de fått fel start i livet. Då är ju kanske diverse allergier redan upptäckta och så vidare.

Så, finns det fler omplaceringshem än hundstallet eller hundarutanhem med staff/amstaffmixar eller renrasiga hundar som behöver ett hem?

För att intyga: det handlar INTE om att jag är girig och vill ha en speciell ras, men inte har råd med en renrasig. Det har jag. Jag vill bara göra rätt och vad som känns bra för mig. Har redan sen länge planerat att ta mig an en omplacering, och tiden är nu i sommar.

Har ni privata tips så maila lizetteandersson@live.se

Jag söker först och främst en hane ( är hanen okastrerad så ser jag till att kastrering blir gjord då jag kommer träna ihop med andra hundar, bland annat tikar )

Annons:
[zombina]
3/16/12, 11:23 AM
#1

Nu blev inlägget rörigt, klart jag har tid för ensamträningen MEN valpen behöver ju någon som är hemma med denne at all times under väldigt lång tid.

Jenna_Nord
3/16/12, 12:17 PM
#2

Jag tycker bara att de är bra att du tänker igenom vad det är som passar DIG bäst och utgår ifrån din egen vardag. Det är väldigt ansvarsfullt och gör dig till en seriös hundägare. Jag ser inget negativt med att ta sig an en omplaceringshund, speciellt från någon organisation så att man på så sätt hjälper dom att utvecklas :)

Förutom hundstallet och hundarutanhem så finns ju också
Hundfrämjandet, Hundhjälpen, SOS animals, Hundrondellen, Dogrescue

Några jag kommer på just nu, men vet inte om de är några amstaffblandningar inne för tillfället. Men de är ju värt och titta upp :)

Mvh Jenna

740tjejen
3/16/12, 1:02 PM
#3

Håller med Jenna.

Är själv i hundletar tagen, men vet inte om de finns hundstall i närheten av där jag bor. (Dalsland).

Så jag tycker du både gör och tänker rätt. :)

Olga RW
3/16/12, 1:21 PM
#4

Jag skulle välja att satsa på en renras, oavett om man skaffar valp eller vuxen hund.

Kolla runt hos kennlar som har de raser du är intresserad av. Då och då finns det ex.vis vuxna hundar som ska ut på foder, uppfödaren köpt tillbaka en såld hund som letar hem etc…

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Upp till toppen
Annons: