Annons:
Etikett06-träning-inlärning
Läst 2351 ggr
Fjordell
2012-03-18 00:57

Hästrädd hund

Tänkte kolla med er om någon har några tips på hur man ska få hunden att vara lugn bland hästar. Min 1 åriga kille har hela valpstadiet varit rädd för hästar. Han har inte vågat vara nära dem överhuvudtaget först, och bara stått och morrat och sökt skydd bakom närmsta människa.

När han kom i trotsåldern började han bli lite kaxigare. Han har stått och nosat på hästar, för att sedan börja skälla och bete sig väldigt osäkert. Nu har han till och med börjat nypa mot hästar som närmar sig honom. Han är livrädd när de närmar sig honom, men inte om han närmar sig dem. Han vågar gå bakom hästen, vilket han absolut inte får göra, men där går han gärna och nosar i svansen och på bakbenen. Men är livrädd så fort han får ögonkontakt med hästen.

Jag har tränat med honom att vara lugn bland hästarna. Han har inga problem att vara i närheten av dem, men så fort han får ögonkontakt med någon så blir han rädd och osäker och börjar skälla. Han är lugnare när han är ensam hund bland hästarna, men när mina två tikar är med blir han jättekaxig och vill liksom hävda sig.

Jag har honom dagligen i stallet, så detta beteende måste jag få bort. Jag vill i framtiden kunna ha med honom på ridturer osv… Han har blivit bättre bland hästarna, men han blir ofta ganska fixerad, även om jag tränat bort det till stor del och han söker allt oftare kontakt med mig. Jag vet att hans unga ålder ställer till det ganska mycket, men det borde ju gå att få honom att lugna ner sig.

Idag gick det för långt. Han var inne i stallet med mig, min pojkvän och mina två tikar. Sedan kom helt plötsligt en av hästarna och sänkte ned huvudet över honom, vilket han först inte såg. Då blev han livrädd, nöp till hästen i mulen och sprang därifrån skräckslagen. Hästen fick ett fult sår på mulen, men det behövdes inte sys eller något. Men det är ändå inte alls kul. Som tur var fick inte hästen panik eller något, utan höll sig lugn hela tiden. Jag såg hur min hund hade bitit, och han hade nypt till med incisiverna, och inte bitit i full skala med canintänderna, som tur var.

Imorgon ska jag köpa en munkorg som jag ska ha i stallet tills dess att han slutat med det här beteendet. Som tur är har han inte visat tecken på aggressivitet mot människor eller andra djur. Det är enbart mot hästar han gör detta.

Så, som sagt. Alla tips är välkomna! Har aldrig haft något liknande problem med en hund tidigare. Obestämd

Annons:
Olga RW
2012-03-18 02:19
#1

Kolla med Madde om det kan ha hänt nåt med Jackson i samband med stallbesök. Vet att hon tar med valpar till stallet då och då, hon gjorde det med tidigare kullar iaf.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Fjordell
2012-03-18 02:36
#2

Smart… Har inte ens tänkt på det innan. Ska höra med henne :)

Upp till toppen
Annons: