Annons:
Etikett20-allmänt
Läst 3889 ggr
Fjordell
3/20/12, 11:28 PM

Vart går gränsen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har suttit och diskuterat med en bekant som har den åsikten att en hund som försvarar sig, dvs. biter mot något/någon den känner sig hotad av, ska avlivas. Vad tycker ni?

Jag lyder av den åsikten att alla levande varelser har rätt att försvara sig, och vi som människor har ingen som helst rätt att ta ifrån någon det. Jag menar, hundarna har väl lika rätt att försvara sig mot en människa som sparkar den, samtidigt som vi människor har rätt att försvara oss mot rånare och våldtäktsmän, eller?

Annons:
ElinaPersson
3/21/12, 9:05 AM
#1

Jag tycker det är en självklarhet… Djur i allmänhet ska behandlas med lika mycket respekt som vi människor Glad

De "idioter" som väljer att hoppa på och slå en hund är ju bedömt inte friska utan borde få ta konsekvenserna av det..

MEN det finns en gräns också, hunden får inte göra övervåld då heller (vilket man iof inte kan styra alltid) men om den blir slagen så ska ju inte hunden kasta sig över personen och attackera för kung och fosterland Tungan ute men ett hugg i tillsägelse tycker jag inte en hund ska avlivas för.

Har själv blivit hundbiten vid 3 års ålder då jag stog och klappa en hund som ägdes av vänner till min pappa. Det var i kinden strax under ögat och jag fick sy 40stygn på grund av det. Förmodligen kände sig hunden trängd på grund av att vi var 3 ungar som klappade samtidigt men där var det ägarens fel att inte ha bättre uppsyn och känna sin hund tillräckligt bra för att avbryta och låta den vila från oss barn… I detta fall vet jag inte riktigt vad jag tycker, hunden kände sig trängd och visade då på det sett den kunde att den ville vara ifred.. Dock är det väll fel att den bet tag så hårt så hela min kind var trasig…

Det är iaf mina åsikter Skrattande

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Jenna_Nord
3/21/12, 9:16 AM
#2

Tycker verkligen inte att en hund som försvarar sig eller sin ägare ska behöva avlivas för det, vare sig de är människa eller djur tycker jag.

Men hört om många hundar som försvarat sig mot människor för att de känt sig hotade/trängda och gått avlivning till mötes.. De är verkligen tråkigt. Men ibland kan det vara svårt att avgöra vad som fått hunden att gå till utfall.

Jag tillåter å andra sidan aldrig mina hundar att reagera negativt mot andra hundar, hur dåligt de än uppför sig. Jag vill att dom ska kunna lägga band på sig. Om en hund ställer sig på bakbenen och gör utfall 3 meter bort så tollererar jag inte att mina reagerar tillbaka, vilket de inte heller gör längre. De litar på mig och att jag tar hand om det.
Men självklart får de lov att markera mot andra hundar om det finns orsak till det, tex om någon hane försöker rida på dom eller yngre valpar som inte visar respekt.

Det funkar riktigt bra och det hjälper andra hundar att lugna ner sig när dom inte får något gensvar för dåligt beteende.

Mvh Jenna

ElinaPersson
3/21/12, 11:57 AM
#3

#2 Mycket bra skrivet Jenna! Håller med dig från början till slut Skrattande

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Fjordell
3/21/12, 12:21 PM
#4

Då är jag inte ensam om min åsikt iallafall! I det här fallet handlar det om att min 1 åriga, något hästrädda hane har nypt en häst i mulen då den med sitt huvud helt plöstligt befann sig ovanför Jackson som stod och nosade på marken. Hästen var irriterad och försökte då få bort honom genom att försöka nypa till honom på ryggen, och precis då den gjorde det så upptäckte min vovve det och blev livrädd, nyper till med incisiverna och springer därifrån med svansen mellan benen.

Hästen som så tur ändå höll sig lugn efteråt fick ett mindre sår på mulen, och man ser tydligt att att min hund "enbart" använde just incisiverna, vilket är jäkligt skönt, för hade han bitit med full styrka så hade hela mulen varit upptrasad…

Efter denna händelse börjades det diskuteras att jag har en livsfarlig hund, och personen jag diskuterade med sa med egna ord: "Ingen annan än du såg hur din hund reagerade, men jag säger nu vad jag skulle ha gjort om min hund bitit, eller "nypt", någon annan. Avlivningsspruta:(" Efter att jag då sa "Så du skulle avliva en hund som försvarar sig? Nu blir jag upprörd på riktigt. Hundar har rätt att försvara sig, som alla djur! Det är som att säga att man ska avliva en häst som sparkat en annan i försvar. Det är fel! Jag har pluggat djurens beteende och det finns inget som tyder på att en hund som försvarar sig är farlig. Hade han på ett aggressivt sätt bitit hästen utav ingen anledning alls, då hade han varit farlig. Men nu gjorde han inte det. Du ser själv att han "bara" nypt med incisiverna." Då sa hon "Jag är också utbildad både inom hundars- och hästars beteende Amanda, avlivning är dock min personliga åsikt. Jag behöver inte stödja den med någon utbildning. Jo, jag skulle avliva en hund som försvara sej."

Den här personen är 40 år och säger sig vara väldigt kunnig med hundar. Jag har haft stor respekt för henne förut, men det där var droppen. Visst, hon kanske kan en del om djur, men jag tycker att hennes förhållande till djur är helt snedvridet. Hon tycker inte att djur får försvara sig. Hon tycker med andra ord att människan har rätt att trycka ner djur hur mycket man vill, utan att de ska ha någon rätt att försvara sig. Gör de det, så är det goodbye.

ElinaPersson
3/21/12, 12:53 PM
#5

#4 Förstår att du blev upprörd, hade jag med blivit om någon sa så..

Ska man avliva småbarn också bara för att dom kanske blir hårdhänta mot ett djur bara för att dom inte förstår bättre ibland? Obestämd Finns ju barn som reagerar genom att slå till en katt bara för att katten försöker leka (vilket dom ibland kan göra genom att bita..)

Infogar en film (Varning för obehagligt innehåll!)

Där du får se vad jag menar och där även personen som håller i kameran inte ingriper… För mig är detta rent djurplågeri…

http://www.youtube.com/watch?v=XMIhL63KPxw&feature=related

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Fjordell
3/21/12, 1:42 PM
#6

#5 Eller hur! Men det ska bli roligt att låta henne se raka motsatsen än det hon tror hon vet om min hund. Hon har en BC, och jag tror att hon är lite emot "kamphundar" och så fort de gör något, så ska de väl avlivas. Detsamma gäller inte henne BC. Tråkigt med så trångsynta människor!

Wow, alltså… Vad f*n är det för j*vla efterblivet retard som filmar det där och skrattar? Ungen slog ju till kattstackaren hårt. När man ser sånt där så börjar man undra lite över hur framtiden kommer att se ut. Fattas bara att hundkamper, tuppfäktning och andra liknande "sporter" blir lagligt igen…

Annons:
ElinaPersson
3/21/12, 1:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Ja tyvär så har ju vissa dom tankarna… Att enbart på grund av rasen så ska dom straffas hårdare så fort något råkar hända, vilket i detta fall är fullt försvarbart från din sida! Flört

Ja jag blir bara förbannad när jag ser den där filmen, katten säger tydligt ifrån medans den sedan leker mer hårdhänt än vad en unge klarar av. Men med förståelse till katten som blir bemött på det där viset så är jag inte alls förvånad att katten använder både tänder och klor… Obestämd

Bifogar en bild på en Amstaff blandning jag får låna promenader, som min styvpappa vägrar klappa för att han tycker den ser "opålitlig ut".. Tycker enbart det är synd, lillebrorsan tyckte tvärtom och ville mer än gärna klappa lilla Kiara Glad

Hennes ägare har lyckats superbra med uppfostran och hon reagerar inte på andra hundar eller drar i kopplet, hon lyssnar även till sitt namn och stannar/sitter när man säger till :D

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Jenna_Nord
3/21/12, 4:23 PM
#8

#3 Tack! :)

#4 Bara ignorera sånna människor! Verkligen tråkigt att en sån kommentar ska komma från en person som säger sig ha mycket kunskap om hundens beteende osv.

Det har ju varit en sak om han hade gått på hästen eller visat andra signaler på det, men det han gjorde handlade ju inte om aggressivitet någonstans. Han blev lite skrämd och agerade utifrån det!
TRAMS! (att ens behöva diskutera om han skulle vara aggressiv eller ej över en sån sak!) Hade han varit en en liten dansksvensk gårdshund hade ni säkert inte ens diskuterat de.

Håller fullständigt med dig Amanda!

Mvh Jenna

Fjordell
3/21/12, 4:49 PM
#9

Ja, man vill ju så gärna på något sätt bevisa för såna människor, hur det faktiskt ligger till. Att min hund inte alls är farlig. Visst, det var hemskt tråkigt att hästen fick sig en smocka, men detta kan hända precis vem som helst. Det är ju trots allt levande djur vi handskas med, och det går inte att få allt helt perfekt. Jag inser ju såklart att jag ska vidta försiktighetsåtgärder när han ska med till stallet då han är såpass nervös kring hästar, men hon tyckte att han inte alls ska få komma till stallet mer. Jag frågade då om hon hade slutat köra bil om hon hade en hund som är rädd för att åka bil, eller om hon hade tränat hunden. Där slutade hon svara, och jag tar det som att hon inte längre hade några bra argument till varför jag borde avliva min lilla tonårsgrabb.

Jag blev otroligt sårad och upprörd när hon sa som hon gjorde, men i efterhand inser jag ju att det säger så otroligt mycket om hur hon är, hur mycket (lite) hon vet om hundar, och speciellt min hund.

Det spelar ingen roll att hon är mer än dubbelt så gammal som mig, vilket hon också var tvungen att ta med till varför hon har rätt.. Hon är ju äldre än mig, det var vad hon sa. Då är det ju självklart att hon vet bättre än mig. Haha.

Det bästa med allt detta är att hon redan spridit omkring detta, så hela stans häst- och hundfolk vet om det nu. Det hade inte gjort mig något, om hon bara hade berättat sanningen. Jag får helt enkelt hoppas på att det finns fler vettiga folk här omkring, som inser att det inte riktigt var så som hon berättar åt alla. Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
vallhund
3/22/12, 5:19 AM
#17

# 6

Skulle alla BCs som någonsin nypt eller bitit ett djur/människa skulle det inte finnas så många BCs kvar, o de som fanns kvar skulle knappast duga som vallhundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Malin.R
3/22/12, 5:42 PM
#21

Att avliva är ju att ta i..

Jag tycker dock att det är helt oacceptabelt för en hund att bita, sen att det inte alltid går att undvika är en annan sak. Att bita är ju inte direkt önskvärt som första lösning från hundens sida. Iallfall inte enligt mig. Det ligger i ens eget ansvar att se till att hunden inte hamnar i sådanna situationer att någon liknande händer

I Sverige har vi ju trots allt strikt hundägaransvar, så även om hunden blir provocerad ligger ansvaret på oss hundägare. Men det känner du säkert redan till. Så även om man kan tycka att alla ska ha en rätt att försvara sig så är det ju inte så i praktiken.

Att jämföra människor med djur i detta sammanhang tycker jag inte riktigt är genomförbart.

Fjordell
3/22/12, 8:22 PM
#22

Självklart är det ju aldrig okej för en hund att bita, men det är helt omöjligt att alltid ha full kontroll på en hund, speciellt när den är såpass ung och ska testa allt hela tiden. Det är levande varelser vi pratar om, inga robotar. Självklart har man som djurägare alltid ett ansvar, men det är ju inte som att jag ville att han skulle nypa en häst i mulen. Jag har vuxit upp med djur, hundar.. hästar. Och det här hade kunnat hända vem som helst.

Jag visste ju från början att det är svårt att ha hund, en amstaff. Och hanhundarna är ju ännu mer jobb, det vet jag. Så jag tänker ju inte direkt ge upp min hund bara för att han är riktigt jobbig ibland, som många andra gör…

Fjordell
3/22/12, 11:42 PM
#23

Tråden är rensad. Tog bort samtliga OT-inlägg. Diskussioner som inte rör ämnet kan få egna trådar. Glad

Upp till toppen
Annons: