Weight pull
När ska man börja med de? Om man nu vill hålla på med sånt :P
När började ni som håller på med det?
Har liksom hört, läst och sett en hel del som börjar rent för tidigt med sina hundar, så jag vill vara på den säkra sidan och ha tillräckligt mycket info innan jag bestämmer mig.
Och är det någon som tränar spår eller "sök" med sina amstaffar? Hur funkar det?
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/

Innan man börjar träna WP med sin hund bör man ha ett röntgenresultat som visar på hurpass hårt man kan träna med sin hund, om alls.
Jag vet flera som börjar träna Drag weight och Weight pull redan när hundarna bara är 1 år gamla, men jag tycker att man ska vänta tills hunden åtminstone är 18 månader gammal, så den hinner växa klart.

Okej. Hur mycket kostar en röntgen, vet du de? ca pris.
Ja, jag vet att dom kan ta skada om man börjar för tidigt. Men tack så mycket, då är det någon månad kvar på den stora :P
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/

Har inte riktigt koll då jag inte ska röntga min gosse förrän i sommar, men allt från 700-1500 kr har jag för mig. Sen kostar avläsningen till
SKK också, minns inte exakt där heller, men mellan 200-300 kr. Kostnaden för röntgen är väldigt olika beroende på vart man går, men man kan ju alltid ringa och fråga sin lokala veterinär.

Bli medlem på SWBAs forum så får du hjälp av dem som utövat DW & WP i flera år och har mycket god kompetens i ämnet.
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

#3 Okej. Då får jag börja spara ihop nu så har jag nog råd till sommaren :) Men tack för svaret :)
#4 Ok, tack så mycket :)
/ J

De flesta börjar nog från 9-18 månaders ålder. Vi började inte förrän hon var 18 månader.
Att röntga hunden kan vara en fördel så man tex inte belastar hunden på tok för hårt. Många menar dock att en hund som klarar av livet i övrigt med att springa o leka osv klarar av att tränas. Av det jag har läst så rekommenderar vissa veterinärer dragweight för att träna en hund med "sämre"/dåliga höfter.
Vad jag vet så finns det de som tränar och tävlar aktivt i Weight Pull med hundar som har C-höfter, även D. En sådan röntgen är ju i grund och botten ett avelsverktyg, och tex en C-höft kan variera väldigt mkt. Vissa röntgar inte sina hundar alls.
Flera rekommenderar att göra PennHip-röngen ist för den "vanliga". Eftersom hundarna lägge mkt vikt fram kan det även vara bra att röntga armbågarna.
Dit jag vill komma med detta är att det inte krävs en "bra" höft för att utöva WP, men med ett resultat kan du bättre lägga upp träningen. Jag tycker inte heller att det finns någon anledning att röntga hunden innan du börjar träna. Testa först och se vad du och hunden tycker. Ska ni sedan fortsätta kan det ju vara idé att göra det.
Chilli är än så länge oröntgad. Har kollat pris o det skulle gå på 1050 för höft och armbåge. Vi kommer ej att skicka in plåtarna till SKK då hon inte har stamtavla så finns ingen idé med det, ingen statistik förs ju eller liknande.
Prince som vi har på lån ett tag har en B- och en C-höft samt fri på armbågarna.
Jag rekommenderar också att bli medlem på SWBA's forum, där finns mycket bra info. :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.

Håller med Maria! :)
Hunden består faktiskt av mer än höft- och armbågsleder. En jag känner tränade WP med sin hane som har HD:A ED:0 men var tvungen att lägga av pga hundens rygg som inte klarade av hård träning… En del hundar får problem med knäna ju äldre de blir, en del i bogleden. Det är jättebra att man röntgar sin hund, absolut, men gör man det i syfte att kolla så att hundens leder är OK inför hård träning och belastning bör man isf kolla upp mer än enbart HD/ED.
Jag brukar be veterinären slå ett par bilder på mina hundars knän när vi ändå röntgar höfter och armbågar, samt ta röntgenbild på rygg och bog. Även om SKK slutat läsa av knän på andra raser än boxer vill jag gärna veta hur det ser ut. Brukar kosta bara någon hundralapp extra.
Jag brukar prova på mycket lätt DW med mina hundar när de är under 1 år och är oröntgade, det handlar om så få kg och så mild träning så det ska inte påverka hundens leder i den omfattningen att man orsakar dysplasi/missbildning/artrosbildning. En av hundarna har fått promenera med ett par kg i selen redan vid 7-8 mån ålder och fått öka på lite lätt eftersom han vart äldre. Jag gjorde preliminär röntgen på honom vid 7 månaders ålder, och sedan en officiellt efter 1 år ålder och fått exakt samma resultat.
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"