kemisk kastrering
Finns det några nackdelar med detta?

De nackdelar jag själv vet om är väl att man aldrig riktigt vet exakt hur länge kastreringen varar, samt att det inte alltid är helt säkert. Jag vet hanar som lyckats få en tik dräktig under tiden de var kemiskt kastrerade. Sedan säger vissa att den lugnande effekten som många hanar får av den kemiska kastreringen blir allt sämre för varje gång man "kastrerar på nytt". Sen vet jag väl inte om det är så mycket annat om man jämför med permanent kastrering.
Hmm okej, de kan man ju ändå förstå att den inte håller till 100%.
men tänkte också på ifall de kan ge några permanenta fysiska som psykiska problem? om du vet de :/

#2 Det har jag faktiskt ingen aning om! Har inga egna erfarenheter med just kemisk kastrering så. Du får vänta och se, kanske är det någon annan som har mer koll.

Den enda nackdelen jag upplevt är att kem.kastreringen inte gav någon effekt överhuvudtaget. Vi provade det två gånger på äldsta hanen utan något som helst resultat. Men det är givetvis individuellt från hanhund till hanhund.
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"
Jo, men de är de vid precis sa ju, att de inte håller till 100%.

Jag har för mig att jag läst att sterilitet kan vara en biverkning. Alltså, att hunden inte blir fertil igen när den kemiska kastreringen släppt. Annars är det väl det vanligaste jag hört talas om det Olga säger, alltså att man inte märker några förändringar på hunden till skillnad från en kirurgisk kastrering.

#5 När man ställer en fråga som man med enkelhet kan googla fram svaret på, kan vissa uppleva att man kanske är ute efter andras erfarenheter. Jag kanske hade fel då.
Olga vill du börja diskutera här med nu eller vad är de frågan om?
Om du läst Fjordells svar så hade du sett att hon skrev faktiskt såhär
"man aldrig riktigt vet exakt hur länge kastreringen varar, samt att det inte alltid är helt säkert. Jag vet hanar som lyckats få en tik dräktig under tiden de var kemiskt kastrerade."
sen skrev du:
"Den enda nackdelen jag upplevt är att kem.kastreringen inte gav någon effekt överhuvudtaget."
liknande ditt svar. Jag förstår självklart att de inte är 100% säkert att de funkar. men men. tackar för ditt svar ändå :) Och om jag kunnat googla fram det hade jag inte ställt frågan här :)

Men min kompis har en hund.. Och det var ingen effekt alls på kastreringen… De är ju en nackdel..
Nej men jag har inte hört något negativt om kemisk kastrering. En vän till min gjorde det på sin hane för 2 månader sen och har märkt en stoor skillnad på honom. Hon har inte varit helt säker på om hon ville kastrera honom eller inte, så kemisk kastrering var perfekt för att se om hans beteende skulle ändras så mycket. Som det ser ut nu kommer hon att kastrera honom till sommaren :)
Mvh Jenna

Madlene, du verkar ju ha något emot mina inlägg vad jag än skriver, låt bli att läsa då, så ska jag låta bli att skriva i dina trådar om det nu ine passar ;)
Olga, jag har inte emot dina inlägg överhuvudtaget, men du slänger alltid in någon stödig kommentar.
Jenna, hoppas de blir så på vår valp med, hoppas hoppas :)

Jag skrev: "Den enda nackdelen jag upplevt är att kem.kastreringen inte gav någon effekt överhuvudtaget. Vi provade det två gånger på äldsta hanen utan något som helst resultat. Men det är givetvis individuellt från hanhund till hanhund."
Men du var tvungen att poängtera att min kommentar verkarde överflödig: "Jo, men de är de vid precis sa ju, att de inte håller till 100%."
Vilket jag förklarade med att jag skrev om min egen erfarenhet av kem.kastrering. Andra svar var mer allmänna.
Ingen annan verkade hittills tycka att min kommentar #4 inte hörde hit öht. Du verkar störa dig på mina inlägg, jag ska som sagt låta bli att skriva i dina trådar om det känns bättre för dig :)

#8: Fast när jag läser inlägg #3 tolkar jag det i alla fall som att man inte kan veta hur länge effekten av kemisk kastering sitter i utan det kan variera från hund till hund samt att fertiliteten inte alltid försvinner helt.
Olgas inlägg syftade nog mer på att de beteendeförändringar många kanske önskar sig med en kastrering, alltså en lugnare hund, mindre intresserad av tikar och liknande. Alltså inte samma sak som tas upp i inlägget innan.
Olga, du gör exakt som du vill :) gör så

Klart jag gör :)
Glad Påsk!
Dito!