Annons:
Etikett05-hälsa-sjukdomar
Läst 5566 ggr
theraphosa
2012-03-26, 11:09

Kastrera tiken

Jag ska kasstrera min tik Gaia.

Undrar om någon annan här har gjort de och om de vart någon skillnad på tiken efter kastreringen?

Gaia är snart 2år och en ganska jobbig och trottsig tjej som inte lyssnar eller visar respeckt mot mig. Jag hoppas på att hon blir lugnare, slutar tok-dra i kopplet bara för att luckta på en kissfläck utom kopplets längd och att hon blir mindre besatt av andra hundar.

Annons:
Jenna_Nord
2012-03-26, 11:14

Jag har aldrig hört att en tik skulle ändra sitt beteende (förutom under löpperioden) genom kastrering? Trodde bara att de var hanar man kunde förvänta sig sådana saker av ibland, men då är jag kanske helt ute och cyklar?

Hade jag haft råd hade jag dock utan tvekan kastrerat mina tikar också.. Synd de ska vara sån kostnads-skillnad! :/

Mvh Jenna

theraphosa
2012-03-26, 11:25

Ja jag har oxå fått för mig att de är så att de inte blir skillnad på tikar, men en kompis sa att de kan bli skillnad när de gäller de hormoniska. Och då vart jag glad och hoppas värkligen att de är så, och tänkte därför kolla här =)

Ja de kosstar ju 5-6 tusen men de är värt de! min 13åriga lapphund fick ju livmoderinflamation för tre veckor sen och de är inte så säkert att operera vid den åldern, men vi gjorde de, vart 22 tusen fattigade (oförsärkad) men de va såå värt varenda krona för hon är min ögonsten. De är mycke av den anledningen vill jag kastrera Gaia nu när hon är ung så hon slipper bli inflamerad senare för de är vanligt…

vallhund
2012-03-26, 11:52

Det lär vara både billigare o effektivare att träna sin hund än att kastrera den, oavsett kön.

Att sätta kniven i en frik/besvärlig hund är inte att magiskt trollspö som förvandlar den till lydig, väluppfostrad o respekterande.

Respekt är något man förtjänar, likaså att bli lyssnad på.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

theraphosa
2012-03-26, 12:07

#3 tro mig, den där hunden tränas dagligen men hon är så sjukt trottsig och tar inte in känns de som. Har tässtat de mästa men de fastnar inte på henne, hon vet t.ex. vad "gå fot" är, hon gör de, men bara tills hon fått godisen sen soringer hon iväg igen… spelar ingen roll hur man gör för hon skiter i de.

Jag tror hon skulle må mycke bättre utan livmoder, för hon blir alltid skendräcktig med mjölk i tuttarna, bäddar mycke, slipper löp och inflamation i framtiden. Och om man får beteende skillnader på köpet vore de toppen.

Jag vill gärna få svar från folk med kastrerade tikar med, om de finns några här.

vallhund
2012-03-26, 12:14

# Hundar har inte den kognitiva förmågan att kunna trotsa.

För vem/var har hunden tränats, o med vilka metoder?

Om tiken har sådana problem med sina löp är det en bra anledning att kastrera, vad gäller pyo så får ju inte alla tikar det, o personlighetsförändring kan du knappast räkna med.

theraphosa
2012-03-26, 12:18

#5 I denna tråd disskuteras de kastrering inte träning. Jag vill bara veta hur andra tikar betett sig efter kastrering….

Jo jag fattar de själv tack, där av ska jag kastrera henne… Jag tycker du är lite otrevlig.

Så på din tik vart de ingen skillad när du kastrera alltså?

Annons:
vallhund
2012-03-26, 12:22

Den enda kastrerade tik jag haft kastrerades vid 6 års ålder pga hjärtproblem, inga som helst förändringar på något plan.

theraphosa
2012-03-26, 12:23

#7 okej tack, då vet jag.

Jenna_Nord
2012-03-26, 12:28

Inget fel med att kastrera en frisk/sund tik!
Förhindrar både livmorderinflammation, skendräktighet och i viss utsträckning juvertumörer.
En tik kan säker också bli lugnare osv, men det är ju klart inget man ska räkna med.

Men de negativa med att kastrera är att hunden lätt kan bli fet och en annan biverkning som främst ses på feta hundar (ca 20%) är att de kan bli inkontinenta. Men de finns med.

Mvh Jenna

pv60
2012-03-28, 19:40

Vi kastrerade vår Bella vid 6 mån ålder. Har ALDRIG ångrat de 7.700 kr det kostade. Lugn och fin, jämn i humöret, inget löp, ingen tjurig eller ilsken hund "som inte kan med andra tikar". Rekommenderar det verkligen!!!

theraphosa
2012-03-28, 20:19

De blir jag glad av att höra!

vallhund
2012-03-30, 06:33

# 10, så har mina okastrerade tikar oxå varit.

Bosse08
2012-04-04, 18:42

Jag fick kastrera min tik då hon var 3år (p.g.a inflammation i livmodern som var återkommande) men märkte faktiskt ingen skillnad på henne förutom att hon slutade bli skendräktig.

Annons:
Olga RW
2012-04-08, 15:09

Vi kasterade Puma strax efter att hon fyllt 1 år. Under de kommande 6 åren har hon varit oförändrad, givetvis har hon mognat men ingen drastisk skillnad. Hon äter lika mycket som våra hanhundar som väger 10+ kg mer än henne, hon är varken fet och/eller inkontinent :) Har mycket energi precis som hon alltid haft.

Jag håller med vallhund i hennes inlägg. Kastering av tik (eller hane för den delen) är inget mirakelmedel som kommer att förvandla hunden till en lydig och harmonisk individ. Vill man ändra på sin hunds beteende får man jobba för det. Det vore ju toppen att kunna bekosta en kastrering och bli av med alla oönskade beteenden hos hunden, men riktigt så funkar det inte.

FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

theraphosa
2012-04-08, 18:05

#13 Okej, va synnd att hon vart inflamerad men de är lika bra att ta bort livmodern då så hon slipper bli sjuk igen =) Fick göra samma på min 13 åriga tik,

#14 Okej, ja de där med ökat foder intag har jag läst och de skulle hon behöva, tycker hon behöver lite fett då hon bara är skinn och muskler :P

Helt ärligt hur dum i huvet tror du och vallhund att jag är?
JAG FATTAR DE, OKEJ! jag har två hundar själv och jag vet mycket väl att man ska träna sin hund för att få bort oönskade beteenden och stärka andra, tack så mycke. Jag frågar detta för jag undrar, då jag hört olika, tror knappast att min hund skulle bli "väluppfosrtad" och typ gå fot bara för hon inte har en livmoder.

Jag kastrerar min hund av samma anledning dom dom flästa, för hon inte ska ha valpar, slipper risken att få inflamation (vilket är vanligt), för hon mår inte bra av att skendrecktig (hon bli jätte strässad, bäddar så nosen blöder, mjölk i tuttarna) och för att slippa löp.

Observera att jag inte är dum i huvudet och förstår vad de innerbär att ha hund, annars skulle jag aldrig skaffat en.

Olga RW
2012-04-08, 18:38

Du skrev ju i huvudinlägget att du hoppades på beteendeförändring hos din tik. Skriv inte saker som du inte vill folk ska besvara, så slipper du bli upprörd när de väl gör det :)

För att återgå till ämnet är det helt klart värt att kastrera sin tik som inte ska gå i avel, särskilt om man kanske har en hanhund hemma eller i familjen och/eller i nära vänkretsen. Min svägerskas tik är också kastrerad, den tiken har inte heller fått några bieffekter av ingreppet.

FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

theraphosa
2012-04-08, 19:07

#16 Jag skrev de för de va de jag undra, och då drar ni slutsattsen att de skulle va den ENDA andledningen till att jag väljer att kastrera vilket är felacktigt. Ville bara poentera de för jag vill inte att folk ska klanka ner och prata till en som om man inte fattar något.

Upp till toppen
Annons: