Annons:
Etikett20-allmänt
Läst 3939 ggr
[Madlene]
4/14/12, 8:45 PM

MH test

Jag undrar vart man bokar ett MH-test? och finns det att göra i Skånetrakterna?

Och kan man göra detta med en "blandrashund" som inte har stamtavla?

Och vad kostar det? :)

Annons:
vallhund
4/14/12, 10:45 PM
#1

MH är ingen test, det är en beskrivning o görs bara på renrasiga, SKK reggade hundar. Kostar 350 kr (+ medlemskap) om jag minns rätt.

På sin hemma SBK klubb är man garanterad plats.

Blandisar får genomgå MH om de är uttagna till tjänst.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Madlene]
4/14/12, 11:05 PM
#2

Det är ett mental test, för att beskriva hunden jo.

Så kortfattat hundar utan stamtavla kan inte göra det bara sådär alls? (förutom om dom är uttagna till tjänst) jag har hört att dom kan det? men det kan ta lång tid? Vart kan man boka iallafall?

[Madlene]
4/14/12, 11:09 PM
#3

Mentalbeskrivning Hund (MH) är ett test som används både för att beskriva egenskaperna hos en enskild hund och för att vara ett underlag i hundaveln.

http://www.skk.se/uppfodning/mentalitet/mentalbeskrivning-hund-mh/

vallhund
4/15/12, 5:44 PM
#4

MH är en beskrivning inte ett test.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Jenna_Nord
4/15/12, 6:15 PM
#5

I månadens nummer av  hundsport står de om just BPH och och lite om MH :)

Och där står det:

"BPH är en bas-beskrivning och gör inte anspråk på att mäta allt av betydelse för alla raser."

"Mentalbeskrivning Hund, MH, är en test framställd för i första hand brukdhunsraser, men som också hundar av många andra raser genomgår."

Vill man göra MH på en blandras så tror jag också att de är tvunget att isåfall utbilda den till tjänstehund. Kommer inte riktigt ihåg vad de kostar tyvärr :/

Men de finns absolut att göra de i skåne :) Ska göra de på min nästa år här i norra skåne.

Mvh Jenna

[Madlene]
4/15/12, 6:23 PM
#6

Jag kontaktade en från amstaffsklubben och hon sa att de inte alls går med "vanliga" blandraser, förutom som sagt om dom ska vara tjänstehund (och då krävs det att man ha papper på det)

Har du hund utan stamtavla Jenna? kan du hjälpa mig hitta vart det står att man kan göra MH utan stamtavla? Helt vilse på internet är jag idag haha :)

Annons:
vallhund
4/15/12, 6:30 PM
#7

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Jenna_Nord
4/15/12, 6:35 PM
#8

#6 Okej, väldigt synd tycker jag :O Hade varit en rolig grej även för blandrasägare egentligen :)

Ja jag har en stamvtavlelös vovve. Men vi går och tränar för att börja tjänstehundsutbildning till hösten, så de är därigenom vi kommer ta MH test. Jag vet inte tyvärr annars vem man kan kontakta.. :/
Men varje enskild brukshundsklubb brukar ha en kontaktperson som känner till lokala tjänsteutbildningar om du är intresserad av det :)

#7 Om du vill lita på information från aktivhund.se istället för Svenska Kennelklubben så gör du de Tungan ute

Mvh Jenna

[Madlene]
4/15/12, 6:38 PM
#9

#7 ???

#8 vad gör ni för tjänstehundutbildning? :)

Jenna_Nord
4/15/12, 6:48 PM
#10

De är ju för försvarsmakten, men vet inte exakt vad än. Ska ju inte börja förrän i höst och då ta cert nästa vår ifall det funkar.

Men har inte kollat upp allt så noggrant än då jag kanske ska flytta till sommaren, och då kan jag inte gå den. Han jag tränar för har med koll på mig än vad jag har, haha Tungan ute

Mvh Jenna

Upp till toppen
Annons: