Etikett04-foder-skötsel
Läst 13314 ggr
Fjordell
2012-01-12, 00:01

Vilket foder?

Så, vilket foder använder ni till era hundar och är det något ni rekommenderar?

/Amanda - Uppfödare av tamråttor i norra Sverige - Rebellions Rattery 
Sajtvärd på Vinthundar iFokus & admin i Facebookgruppen Råttorna

LillyB
2012-01-12, 17:56

Varnar för att jag kan prata hur länge som helst om foder! ;)

Min hund är riktigt känslig och har väldigt många hudproblem som utlöses av fel foder, bland annat hak- och tassfurunkulos, eksem, klåda, utslag, mm. Jag har provat allt, veterinärfoder, hypoallergeniska, lamm & ris, kyckling, sensitive, ja allt, men inget gav resultat. Men då jag började ge honom Orijen Regional Red så slutade alla problem och han blev helt bra i huden! Kan varmt rekommendera den. Bra innehåll, räcker länge, aptitlig, snäll mot magen och känsliga hundar, mm. Enda nackdelarna är väll att den är ganska dyr och inte går att köpa överallt, men de har den ju på Foderbilen så det är inget större problem! :)

Jag håller dock precis på att byta till färskfoder, Vom og Hundemat. Blandar de olika sorterna för att variera, men kör mest på de två översta originalen. Detta pga att Liston inte rör sig lika mycket på vintern pga sin köldkänslighet så han går upp i vikt av torrfoder (kastrerad). Den lilla mängd torrfoder han skulle behöva gör honom helt enkelt inte mätt, så han går runt och mår dåligt. Jag tänkte då testa detta.
Vom og Hundemat är ett foder som bara innehåller kött samt vitaminer. Man kan blanda ut det med grönsaker mm om man vill men det innehåller inga spannmål och inga kolhydrater. Liston funkar väldigt bra på detta hittills! Inga hudproblem, han gillar det och blir mätt, ingen viktuppgång, mm. Bra avföring i små mängder som inte luktar något.
Återförsäljare finns lite här och där, man kan kolla om man har någon nära på hemsidan.
Kan varmt rekommendera detta, går även att ge till katter (ger mina magkänsliga katter med mycket gott resultat) och andra djur!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

[Empisen]
2012-01-16, 12:08

Silas äter just nu Eukanuba Puppy Large, när han blir äldre har jag tänkt byta till Magnussons Meat & Biscuit, då min Jack russell hane äter det.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

theraphosa
2012-01-17, 10:56

Min tik får Precept Endurance Formula de är mycke enegi i och de behöver hon. Hon kan va lite känslig med mat… Vi bytte en period mot eukanuba men hon fick utslag så vi gick till baka till Precept och de funkar bäst för henne =)

ramada
2012-02-28, 22:13

Här hemma kör vi på Fodax färskfoder, bytte från Klass färskfoder och märkte skillnad direkt. Mindre skit, blankare päls och mindre mängd mat Glad Kommer inte att byta tillbaka till att ge enbart torrt. Våra får torrt när vi måste åka bort och vara utan frys ett par dagar och då blir det Royal.

SE VCH Port-Ellen "Dayze"

Wolf In Soul Boom Boom Tequila "Tyche"

RuffWood An EZ Black Pearl With PW "Beatty"

[Howard]
2012-02-28, 22:33

Fodax kombinerat med BARF.

Jenna_Nord
2012-02-28, 22:35

Kör på Royal och Beneful. Och det funkar :P

Mvh Jenna

Olga RW
2012-02-28, 22:48

Fodax färskfoder. När vi åker bort och inte kan ta med oss färskfodret äter de Royal Canin Boxer som de gått på innan vi bytte till Fodax för nåt år sen.

FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Memzo
2012-02-29, 09:32

Enzo äter Kingsmoor. Helt fritt från spannmål :)

Han älskar det, och han mjällar inte lika mycket nu som innan vi bytte. Detta rekomenderar jag varmt :)

[Empisen]
2012-02-29, 16:05

Uppdaterar lite: Mina hundar äter Magnussons Meat & Bisquit Puppy.
Och det fungerar dem jätte bra på.

Loveradio
2012-02-29, 16:34

#9 Junior menar du?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Empisen]
2012-02-29, 18:28

#10 Ups! Ja det stämmer. Glad

Och Biscuit ska det stå.. Inte bisquit Tungan ute

L8sson
2012-03-05, 11:07

Leia 3 år äter Halla medium

Bill 7 månader äter Halla valp

Jag skulle vilja ge mina hundar färskfoder men just nu fungerar inte det för min plånbok. Detta fodret rekomenderar jag för det är vetefritt, detta är första fodret som har fått upp min leia i vikt, hon har alltid haft problem med vikten men inte längre :) Hon äter så mycket efter vad det står på säcken :) Bill ska jag byta över bill till Halla Junior den passar bättre stora raser! :)

Jenna_Nord
2012-03-05, 11:18

#12 Vad kostar Halla medium?
Tyra har också problem med vikten och jag har verkligen kämpat för att få upp henne, och måste kämpa för att hålla kvar henne. Som Royal behöver jag ge henne runt 8dl om dagen, men Halla behöver jag ju knappt ge 6dl ser de ut som. Tänkte att de kanske blev billigare i längden då också :)

Mvh Jenna

L8sson
2012-03-05, 13:24

399:- kostar halla Medium :) Leia äter 5dl om dagen! jätte skönt i fickan :)

Jenna_Nord
2012-03-05, 15:57

#14 Oj va billigt jämfört! Verkligen värt att testa till min då. Hon är inte ens särskilt glad i sin mat längre.. Kan man beställa på nätet eller måste man leta upp en återförsäljare?

Mvh Jenna

L8sson
2012-03-05, 16:14

foderbilen! :) Eller http://animail.se/ som det heter nuförtiden ;)

[aaamme]
2012-04-15, 17:15

någon som har tips på något man kan ge hunden så den lägger på sig 1-2 kilo? kan inte byta foder då hon äter speciellt för hunden :)

Jenna_Nord
2012-04-15, 17:55

Jag har haft ganska mycket problem med min amstaffs vikt. Hon har alltid varit jätte smal. Men för att hålla henne uppe i rätt vikt så får hon 8dl mat om dagen + att hon får matrester och färskfoder ibland :) De håller också aptiten uppe!

Mvh Jenna

Zahara
2012-04-15, 18:16

usch foder foder, letar fortfarande efter vad jag ska ha och har inte hittat riktigt DET än.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Jenna_Nord
2012-04-15, 18:22

Ja de är verkligen en djungel!
Men se upp för att byta så mycket med tanke på att du har valp :) Vänta med de tills han blir äldre, annars kanske han blir en vovve som ratar maten och som du måste byte märke till var o varannan dag ;P

Min gick på RC när jag tog över henne och fortsatte med det just av den orsaken. Och hon har alltid mått bra av fodret att jag inte är så säker på att jag vill byta alls mer. Bra avföring, godkänd aptit och fin päls/klor osv :) Den enda o klaga på är nog andedräkten som luktar järn ><

Mvh Jenna

[aaamme]
2012-04-15, 21:15

hon äter royal dermacomfort för sin hud nu och hon får hur mycket hon vill är glad bara om hon äter 1 mål om dagen. Hon har alltid varit dålig på att äta. färskfoder har hon fått blandat i maten men har väldigt liten frys och fodax kommer inte så ofta så det räcker inte med en påse tills dom kommer igen. får fortsätta försöka proppa i henne maten :)

Zahara
2012-04-17, 15:01

#20 har samma på honom som innan men med en inblandning av ett lite bättre foder, sen ger jag mina hundar mycket av vår mat med.

Men att hitta DET fodret som jag sen vill ha resten av vovvarnas liv e inte lätt. letar och läser allt vad jag kan :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

fridaas
2012-04-19, 12:46

Nordic bas Färskfoder äter vår hund, dock är hon ingen amstaff, men tanken är att amstaffvalpen vi skaffar nästa eller nästnästa år oxå ska äta färskfoder.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Madlene]
2012-04-19, 14:59

Var köper man Fodax färskfoder? Är de bara att ge hunden sen när de kommer? googlade lite snabbt, och ser en massa fyrkantiga saker :)

Gluskap
2012-04-19, 18:23

Nadja äter Eukanuba, bara det hon käkar vid löp, andra vi testat struntar hon i.

vallhund
2012-04-19, 18:30

Jag BARFar mina hundar. Nuvarande behöver tillskott av kolhydrater för att inte bli för mager, det får han i form av Difro, frystorkad grönsaksblandning + färska grönsaker, ris o potatis.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Upp till toppen