Annons:
Etikett06-träning-inlärning
Läst 2255 ggr
LisenN
5/1/12, 10:33 AM

Hjärngympa för nyopererad?

Hejsan!

Jag kastrerade min tik (amstaff/ambull) i fredags och nu vill jag gärna ha tips på uttröttande aktiviteter. Det är en utmaning att hitta något som passar, till att börja med får hon inte hoppa, krypa eller på annat sätt anstränga bukmusklerna.

Så ser jag att det kryper mer och mer i kroppen på henne, hon är tokladdad och inte helt enkel att stimulera som det är nu.. Ofokuserad och nipprig. Hon är alert och vill att det ska gå undan i vanliga fall så jag tycker det är svårt att hitta något lugnt som ändå tröttar ut henne mentalt.

Nosarbeten funkar sådär, hon trissas upp fort och vill gärna söka SNABBT vilket hon inte får.

Tips någon?

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Annons:
Lilla G
5/1/12, 12:22 PM
#1

Om hon äter torrfoder så ta med det ut och strö ut det på en gräsmatta iställer för att serveri i skål. Detta kan ju då även göras med kopplad hund. Om hon är van att äta ben så skulle jag ge det i massor så hon har något att pyssla med.

Jenna_Nord
5/1/12, 1:18 PM
#2

Lägg godis i saker som hon för lov att bita sönder/klura ut hur man gör.
T.ex. lägga godis i en toarulle och sen knöla ihop kanterna. Eller lite godis i ett mjölkpaket.

Man kan också göra egna märgben av gamla ifall hunden inte är van vid att få mycket ben. Då förhindrar man att den blir lös i magen.
De är bara att mosa t.ex. köttbullar och lite korv med vatten och trycka in i benet, sen lägga det i en plastpåse och in i frysen :)

Mvh Jenna

LisenN
5/1/12, 5:13 PM
#3

#1 Att jag inte tänkt på det! Brukar ge dem torrfodret ute ibland annars men nu har hon ätit ur skål Rynkar på näsan

#2 Det värsta är att hon äter upp kartongbitarna med Foten i munnen Men fyllda märgben tror jag hon skulle uppskatta, hon äter mycket kött och ben men det blir nog roligare om det är nåt annat än märg i benen. Ska genast skicka in ett gäng med olika fyllnigar i frysen!

Tack för era svar Glad

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Kalli
5/1/12, 5:31 PM
#4

Angående märgbenen brukar jag fylla dem med uppblöt torrfoder blandat med något gott. Då har jag möjlighet att ge dem benen oftare och fylla dem fulla utan att riskera att det blir massa onödiga extra kalogier. :)

LisenN
5/1/12, 5:42 PM
#5

#4 Smart! Fler kalorier än nödvändigt är det sista hon behöver nu Flört

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

vallhund
5/2/12, 4:33 AM
#6

# 4

Helst skall man frysa dem innan de ges till hunden, blir mer pyssel att få ut maten då.

kl

Minisökruta, dvs man gör en massa legor med fingrarna i ett område på 1,5 x 1,5 meter, typ mossa, snö eller gräsmatta, vovven får gärna titta på. I en av legorna har man gömt ett litet föremål, typ tygbit, liten. Direkt hunden hittar så klickar man o ger den en stor bit av samma tyg. Kn göras hur svårt som helst, till slut räcker det med en enda tråd av tyget.

ID/preparatsök/spår. Man har ett gäng salt/sockerströare, kliniskt rena (typ kokta o bara hanterade med en grill/sockertång). I en av burkarna lägger man en tepåse o ställer upp burkarna på rad (hunden får inte se på), sen tar man fram en likadan tepåse o bjuder hunden att söka bland ströarna, hunden i koppel. Direkt hunden markerar rätt, klick o belöning. Därefter tas hunden bort o man byter plats på ströarna, med hjälp av tången. Bjud hunden att söka igen, osv… Denna övning kan oxå göras successivt mycket svårare, olka preparat etc, enda kruxet är att burkarna o tången måste rengöras mellan varje tillfälle.

Lycka till!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Kalli
5/2/12, 10:03 AM
#7

#6: Om det inte framgick att jag gör som #2 bara med en annan "fyllning" ber jag om ursäkt. Självklart fryser man dem innan. :)

LisenN
5/2/12, 10:13 AM
#8

#6 Låter superskoj! Jag är annars inte så mycket för sökarbeten utan har sett det som ett nödvändigt ont typ. De tipsen du gav låter som nåt som passar mig utmärkt Glad

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Upp till toppen
Annons: