Annons:
Etikett16-off-topic
Läst 3466 ggr
Fjordell
4/16/12, 11:33 AM

Attackerad av hundar

"28-åring skadades svårt när hundar gick till attack

De tre kvinnorna packade fikakorgen och gav sig ut på nöjesritt kring den lilla byn.

Men utflykten slutade i skräck när två hundar gick till attack.

En av kvinnorna bets svårt i ansiktet och halsen – tidigt i morse kämpade hon för sitt liv.

– Det känns helt overkligt, säger hennes man till Aftonbladet."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14682968.ab

_________________________________________________________

Så fruktansvärt… Får se vilka påföljder som blir efter allt detta. Vad tror ni händer med hundarna?

Annons:
Zakarias
4/16/12, 11:34 AM
#1

hemst…dem kommer nog att bli avlivade ;(

/Zakarias

[Madlene]
4/16/12, 11:36 AM
#2

Dom ska avlivas.

[Madlene]
4/16/12, 11:37 AM
#3

Meh.. längst ner i artikeln står de ju såhär "Hundarna avlivades i går. Ägaren misstänks nu för ­vållande till kroppsskada."

Dom är redan avlivade..

Fjordell
4/16/12, 11:38 AM
#4

Hopps, det missade jag! Synd att det är djuren som får ta smällen istället för ägarna. Alla är inte lämpade att ha djur. Obestämd

[Madlene]
4/16/12, 11:40 AM
#5

lätt hänt :D Undra vad det var för ras (?)

Fjordell
4/16/12, 11:41 AM
#6

Alaskan malamute stod det att det var.

Annons:
[Madlene]
4/16/12, 11:44 AM
#7

#6 Oj.. Stackars kvinna..

Fjordell
4/16/12, 11:46 AM
#8

#7 Ja, de är ju inte direkt små hundar… Obestämd

[Madlene]
4/16/12, 11:48 AM
#9

#8 nej precis, och två styckna med Förvånad

Jenna_Nord
4/16/12, 2:29 PM
#10

Skriver som jag skrev inne på HiF..
De är vid sånna här tillfällen man istället skulle undersöka ägandet lite noggrannare, istället för att bara avliva hundarna och sen nöja sig med det… Vad var de som gick snett, och ska denna ägaren få lov att skaffa fler hundar?
Men Sverige har varken resurser eller råd för att ta tag i det..

Ingen har en aning ifall denna hundägaren nu skaffar nya alaskan eller kanske till och med en amstaff? De är ju sånna ägare som ger raser dåligt rykte..
Nu kanske det inte alls var på grund av ägaren, utan denna kanske har jätte bra hand om hundar. Men hur ska man veta :/

Mvh Jenna

[Madlene]
4/16/12, 2:51 PM
#11

#10 det som gick snett var helt klart att hundarna gick till anfall! Och ägaren gjorde valet själv att avliva hundarna.. ingen annan. Han vill antagligen inte ha hundar som attackerat en människa.

Hundar är fortfarande vilddjur, det går inte att lita på en hund till 100% någonsin. Världens lydigaste hund kan få flipp i olika situationer.

Jag kan tänka mig om man själv har en hund, som tex biter en närstående, ens mamma, ens barn.. Tror dom flesta väljer att lämna bort hunden och undviker situationen, och i såhär grova fall som i artikeln även väljer att avliva. Hur synd det än är.

Fjordell
4/16/12, 3:31 PM
#12

Det blir ju bara allt mer tydligt att någon form av hundkörkort krävs! Det är ju något som de flesta vill ska vara obligatoriskt för hundägare, men som sagt så finns inte de resurserna. Det är så synd att djuren ska behöva ta smällen för idioter till människor, men vad ska man göra? Det enda man faktiskt kan göra är att se till att fostra sina egna hundar så gott det går, och ser till att vara ett bra föredöme. Om alla gjorde så, hade incidenter som dessa minskat drastiskt. Men det skulle nog vara omöjligt att helt förhindra eftersom det faktiskt är levande djur vi hanterar, de kan liksom människan, reagera på oförutsedda sätt.

Många har exempelvis svårt att läsa av hundar, och det är något som kan bli till ett stort problem om olyckan skulle vara framme. Om en hund klart och tydligt visar att den är rädd, och människan fortsätter att göra det som hunden reagerar på, så kan hunden exempelvis bita i försvar. Då kan det lätt tolkas som att hunden är aggressiv, när det i själva verket var människan som gjorde helt fel. Man kan inte förvänta sig att hunden är så tam och lydig, att den aldrig ska göra något fel. Det är alla hundägares plikt att se till att utsätta sina hundar för olika situationer tidigt i hundens liv, för att den ska få chans att vänja sig. Detta minskar med stor sannolikhet risken för olycksfall där hundar är involverade.

Oftast är det människornas fel vid såna här händelser, men man kan inte heller bortse från att det finns väldigt aggressiva hundar därute, som troligen skulle få det bättre om de tas bort.

Det är ju svårt för oss att döma, för vi vet inte vad dessa hundar gått igenom, inte heller ägaren. Men jag tycker att man skulle ha tagit in hundarna för att undersöka om de är farliga, eller om det var något annat som triggade anfallet.

Jenna_Nord
4/16/12, 3:36 PM
#13

#11 Jag har inte sagt att hundarna inte borde ha avlivats. Men jag menar att de räcker inte. Människor som inte kan hantera eller fostra hundar bore inte kunna skaffa hund efter hund och avliva på grund av att den bitit. Vi utomstående har ju ingen aning om hur denna ägaren hade sin relation till hundarna.

Hade mina hundar helt plötsligt gjort sådär utan förvarning så hade jag inte velat avliva dom iaf. Då finns de lösningar som munkorg utomhus + koppeltvång överallt. Om man så frivilligt går med på att avliva sina hundar så är de ju något som varit fel innan dess också.

Mvh Jenna

Annons:
[Madlene]
4/16/12, 4:14 PM
#14

#13 Iom att mannen hade dom lösa så tror jag dom var ganska lydiga.

Men han gick inte med på någonting, han valde det själv att avliva dom.

Enligt mig behöver de inte ha varit något fel innan..

[Madlene]
4/16/12, 4:19 PM
#15

"Han sprang fram och skrek åt hundarna och fick dem att backa.

– Det var två kraftiga polarhundar, alaskan malmute. Men jag har haft en kennel i över 30 år så jag är inte rädd för hundar. Jag höll undan händerna för att inte bli biten och såg till att de inte kom ­nära henne igen."

Hade hundarna varit agressiva så hade dom inte backat när mannen kom tror jag..

theraphosa
4/16/12, 4:57 PM
#16

Jag tycker de är bra att mannen till kvinnan säger "de borde vara körkort på hundar som är större än en katt". De visar ju på att folk fattar att de inte är hundens fel. Så liiite hopp finns de för framtiden iaf.

Men i övrigt är detta hämskt, fatta synen av två hundar som står och biter/tuggar i något som man tror är ett djur och så är de en menniska, galet.


Gluskap
4/19/12, 6:29 PM
#17

Usch jag blir så arg på sånt här :(
Jag undrar vilka andra problem det varit med hundarna tidigare, läste någonstans att mannen som hjälpte kvinnan försökt få bort hundarna därifrån tidigare…

[Howard]
4/19/12, 8:09 PM
#18

En hund som biter en människa ska skjutas, oavsett ras eller f.d användningsområde.

[Madlene]
4/19/12, 8:10 PM
#19

#18 det är ju inte sant..

[Howard]
4/19/12, 8:13 PM
#20

#19 Enligt dig, nej. 

Vilken nytta gör en massa hundar i samhället som biter folk i tid och otid ? Hundar som inte går ihop med andra hundar eller djur är inget fel, snarare naturligt. Men en hund som oprovocerat (som detta fall) anfaller och flertalet gånger biter en människa SKA avlivas, allra helst skjutas på plats. Ägarens val bevisar att han var en ansvarstagande hundägare, hurvida han har haft hundarna lösa eller om dom har rymt går ej att säga något om.

Annons:
Jenna_Nord
4/19/12, 8:36 PM
#21

#18
Det beror ju helt på vad de är som triggar att hunden biter. En hund som blir misshandlad eller sparkad kan tänkas bita tillbaka. Inte ska väl den avlivas för att den försvarar sig?

Mvh Jenna

Fjordell
5/4/12, 8:32 PM
#22

Fredrik Steen skrev precis lite om händelsen i sin blogg.
http://blogg.agria.se/fredriksteen/2012/05/04/annu-ett-samtal-fran-polisen/

"För en tid sedan hände ju en tragisk händelse norr om Sthlm.

2 st Alaskan Malamute jagade några hästar, en kvinna ramlade av och blev mycket illa biten.

Polisen ringde mig i samband med deras utredning och ställde en mängd frågor till mig som hundexpert.
Några exempel på frågor var följande -
Hur kan detta hända? Vilka hundar gör detta? Är hundar som gör på detta sätt dåliga mentalt? Är detta naturligt för en hund att göra? osv… osv…..

Jag svarade så gott jag kunde utan att veta mer än vad man läst i medierna.

Nu på eftermiddagen ringde samma utredare igen för kompletterande frågor.
Hon berättade också vad andra sagt i förhör med mera.
Det innebär att jag nu fått en klar bild av hur allt gick till.

Faktum är att jag inte riktigt vet hur mycket jag kan, eller får säga om detta.
Så jag får vara lite luddig tror jag.

Men…. man kan säga följande -
För det första så tror jag hela Sverige ska vara glada för att vi inte fick ett dödsfall vid denna händelse. Kvinnan blev efter tid brutalt nerdragen gång på gång av dessa hundar.
Till slut blödde hon så mycket från hals med mera så hon inte kunde försvara sig mer.

Jag är alltså helt övertygad om att kvinnan lika gärna kunde ha dött.
Tack och lov så skedde inte detta.

Sen vill jag nog påstå att det var en kedja av olyckliga omständigheter som gjorde att det blev som det blev.
En rad händelser som till slut ledde till detta mycket tragiska och mycket otäcka.

Varje händelse i sig var som jag kan förstå inte så farlig, men allt sammantaget gjorde detta till en kamp om liv eller död bokstavligt talat.

Hur olyckligt det än är så kan jag säga detta -
Hade ägaren haft en bättre kontroll på sina hundar, en omedelbar inkallning på hundarna ……  då hade det inte hänt!

Så oavsett vad, så måste vi ha bättre kontroll på våra hundar. Oavsett vad så får vi inte blanda ihop inlärning med uppfostran, oavsett vad får vi inte romantisera omkring hund.

Sen påstås det att detta diskuteras fullt ut på nätet någonstans. Där kommer man enligt uppgift med en mängd oförskämda saker gällande den kvinna som blev illa biten – hon skulle ha gjort si, eller så…….

Om det är någon som diskuterar detta ute på nätet någonstans…. Visa lite respekt!
Kvinnan gjorde som jag förstår allt som stod i hennes makt för att klara livhanken, hon har inte gjort något fel.

Respekt och ödmjukhet efterlyses!!!"

vallhund
5/5/12, 4:06 AM
#23

Inte vet jag var Freddan läst på nätet, på de hundfora jag frekventerar har ingen lagt skuld på den anfallna kvinnan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: