Funkar den som dragsele?
Jag har länge cyklat med Tyra, men då har hon antingen sprungit brevid cykeln i halsband eller så har hon varit lös. Så tänkte jag att de hade varit kul att lära henne dra för att hon ska få jobba lite extra.
Denna selen köpte jag till min lapphund för 3 år sen och tänkte höra här inne bland er som vet, ifall det går att ha den som dragsele när vi är ute och cyklar?
Och om hon gillar att dra så tänkte jag försöka ge mig ut på inlines i sommar och låta henne dra, hade de gått att använda den till de också isåfall? Eller är det en mer promenadsele? :)
Mvh Jenna

Den selen är nog mer promenad- och spårsele. Jag skulle inte använt en sådan till drag. Fästet är lite väl långt fram och passformen i övrigt ser inte ut att vara så bra - jag skulle inte använda en sele som sitter så lågt ner fram, in på överarmen.
Jag använder ställbara selar från ROGZ till både spår och cykling. När vi cyklar brukar jag sätta fast muddar runt hals- och bröstdelen av selen så att det blir lite mjukare och bekvämare för hundarna.
Har inga bättre bilder, men den här får kanske duga ändå :)
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"
haha så himla söt den andra bilden var :)

den andra selen skulle jag säga är mer en dragsele, för jag använde det på min sibbe som jag hade innan och det var exakt en sån. Men annars finns det ju i djuraffärer eller så frågar du de om drag sele det är mer större på hundar och där man sätter kopplet/linan är vid rotsvansen så den är längre bak.
hoppas du får svar av andra med :)
#4 Av dom 2 nyinhandlade selarna så använd sele nr 1. Nr 2 skulle jag enbart använda som promenadsele.

Håller med #7 här. Sele nr 2 skulle dessutom ganska snabbt resultera i skav bakom frambenen.

#6 Vilken den andre menar du? inlägg #0, #4 eller #5? :)
#7-8 Ja sele nr 1 sitter ju bäst och skönast runt bogen tycker jag. Men sen blir jag förvirrad när sele 1 bara har ett fäste för typ koppel, medan sele 2 verkar ha fästen för att kunna dra? Eller vad är dom till för? :)
Mvh Jenna
#9 den hade varit bra att ha och cykla med, och koppla på sidan. Eller?
Oj, menade bild 4. Men du syftade kanske inte på den :P

Mjaa kanske.. Jag funderar på att sy till en egen del som går emellan frambenen som stöd. Då kanske jag skulle kunna ha den till de :P
Mvh Jenna
#12 Jag är helt ute och cyklar märker jag, läste nyss vad du skrev längst upp och såg att du frågade om drag sele till att cykla. Men att sy en egen tycker jag låter jätte bra :D Då får du exakt en du vill ha :)
Vart har du köpt selen på bild #5 ?

#11,13,14
Haha jag trodde att du menade bilden i inlägg #5. Och det är den jag funderar på att sy till lite själv så den går att använda till något :) Kan nog inte göra en egen från "början". Så bra är jag inte xD
Selen i inlägg 4+5 och ett halsband köpte jag på rea i en djuraffär i Kävlinge i skåne. Gav 60kr för alla tre tilsammans Så tänkte att jag inte hade något att förlora!
Mvh Jenna
#15 billigt och bra Ska se om de finns liknande häromkring :) hoppas bara jag hittar lika billigt :)

jag menade #4 :) det är mer till drag de andra är mer prommenad eller spår sele, #4 är mer drag skulle jag säga :)

Okej, tack! :)
Mvh Jenna